Första inloggningen i detta forum. Hoppas jag är på rätt ställe.
Tänkte jag skulle höra om nån kan hjälpa mej med detta, för mej svåra men för andra förmodligen enkla, problem:
Jag har byggt om ett par pannlampor (för skidåkning löpträning mm.) och monterat 1W Luxeon powerLED som regleras med en LM 317 och ett passande effektmotstånd. Nu är det ju så att LM317 behöver 3Volt för drivning och dioden ca 3,5. Så jag måste koppla mina två 3,7V Lithiumbatterier i serie och halverar därmed brinntiden. När jag funderade på en förbättring och plockade fram mina mycket begränsade elektronikkunskaper så kom jag fram till en tänkt lösning där jag med en potentiometer och en transistor i nån slags krets enkelt skulle kunna reglera strömmen genom dioden som en slags enkel "dimmer". Vinsten skulle vara, förutom regleringsmöjligheten, parallellkoppling av batterierna med längre brinntid som följd (?)
Finns det komponenter som klarar detta? Strömmen genom dioden bör kunna skiftas mellan 150 - 500 mA, Nu har jag ca 350 mA men om det går att reglera så kan man ju gå upp lite i maxläget. Det begränsande motståndet skulle t.ex kunna vara 5,6 Ohm och man får då (om inte transistorn har för stor resistans) 3,7 / 5,6 ~ 660 mA. (Dioden klarar 750 mA utan problem.) Batterierna levererar mellan 4,1 ner till ca 3,2 innan den innbyggda skyddskretsen bryter.Genomsnittet kan sägas ligga på 3,7V. Det gör inget om ljusintensiteten sjunker i slutet av batteritiden så strömmen behöver inte vara mer konstant än så som batterierna orkar med.
Har även funderat på att prova med en så kallad micropuck ( http://www.leddynamics.com/LuxDrive/micropuck.php ) men den klarar bara 3V och jag vet inte heller hur man reglerar den i så fall.
Hur skulle en krets kunna se ut som jag funderar på? Vilka komponenter? Behövs andra delar?
Allt bör få plats i batterifacket ev. bortsett från potentiometern som jag får placera någonstans där den får plats.
Om det också skulle gå att göra en indikator för låg batterispänning så är jag också intresserad av en kretsritning med komponentförslag för det. T.ex en liten summer, eller en liten lysdiod, som aktiveras om batterispänningen understiger nåt värde. Har råkat ut för att lampan (med LM317) slocknade i nerförsbacke och det var inte kul

Jag tror mej om att löda ihop grejjorna själv. behöver bara hjälp med kretsritning och komponentspec.
Tackar på förhand!