Elektrotekniker bristvara?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Elektrotekniker bristvara?

Inlägg av 4kTRB »

onilsson

Inlägg av onilsson »

Admittansen finns på LiTH, Linköping och inte LTH, Lunds Tekniska Högskola.

Vi har däremot ETF (ElektroTekniska Föreningen) som är vår motsvarighet. Tyvärr aldeles för få medlemmar sett till antalet elektrostudenter på skolan, men där hittar man iallafall likasinnade och har bra möjligheter att förverkliga sina idéer.

Tyvärr lite litet till ytan då skolan verkar vara lite snål med lokaler, men där finns iallafall det mesta man behöver.

http://www.etf.nu/
Nerre

Inlägg av Nerre »

Just det där med att man pluggar utifrån vad man tror ska ge bra jobb fanns redan när jag gick på gymnasiet för 25 år sen. Jag gick 4-årig teknisk eftersom jag var intresserad av teknik (jag behövde aldrig plugga till prov i de tekniska ämnena, låg hela tiden långt före alla andra och läste hela böckerna även om kursen bara var två kapitel). Men flera in klassen gick 4-årig teknisk för att det var bra att vara civilekonom med teknisk bakgrund... (De skulle alltså in på Handels efter gymnasiet.)

Som jag skrev i en annan tråd: Vi har ett par vakanser på jobbet och chefen har med sig en näve komponenter på intervjuerna (likriktarbrygga, optokopplare, transistor, ellyt, motstånd etc). De flesta (civilingenjörer) som varit på intervju har inte känt igen en komponent....
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ja det blev lite fel där.
Trevlig sida ni har!
Jag sökte till några mattekurser, fast på LU.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nerre, Vad är det för skolor/programinriktningar som inte fixar komponenthögen? :humm:

Om någon som gått t.ex Väg & Vatten kan man förstå det. Dom kan säkert bygga en bro av ingenting å andra sidan. Men för E/F/D/Z finns ingen ursäkt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Mindmapper skrev:Vad vi däremot inte kan konkurera med är deras löner
Tittar man lite högre och inte tror att en indietimme = svensktimme så ser man att det inte är så billigt som det ser ut från början.
Kvalitetsproblem är inte ovanligt, visst finns det undantag, precis som kvaliteten varierar mellan svenska utvecklare...

Jag har i +10 år hört att indierna kommer ta alla utvecklingsjobb, jag har under alla åren också sett projekten hämtas tillbaka till sverige i ett bedrövligt skick...

Så jag är inte direkt orolig, fast att jag bara har 3 år el/tele :)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

blueint skrev:Om någon som gått t.ex Väg & Vatten kan man förstå det. Dom kan säkert bygga en bro av ingenting å andra sidan. Men för E/F/D/Z finns ingen ursäkt.
Förvånansvärt många tycks anse att livet går ut på att koda iphoneapplikationer, dåliga php-hack eller balla grafiska gränssnitt. Det finns behov av detta också men snedfördelningen verkar vara rätt stor.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

iPhone applikationerna verkar generera gott om pengar iaf..?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

blueint skrev:Nerre, Vad är det för skolor/programinriktningar som inte fixar komponenthögen? :humm:

Om någon som gått t.ex Väg & Vatten kan man förstå det. Dom kan säkert bygga en bro av ingenting å andra sidan. Men för E/F/D/Z finns ingen ursäkt.
En forskare uttalade sig på TV nyss (för 30 min sedan) om rasade tak pga snö. Inga fuskbyggen tyckte han men
ingenjörer som hade för dåliga kunskaper ansåg han vara en av de troliga orsakerna. De hade räknat fel.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Eller billigast anbud vinner.... ?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Och de har anställda ingenjörer från....?
xxargs

Inlägg av xxargs »

snarare att de inte får gehör av byggherren då grövre konstruktioner kostar mer i material.

mao - det är ekonomers fel ;-)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Nu måste man bygga nytt och reparera.
Ekonomer är bra för arbetslöshetssiffrorna!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Och byggfirman kan fakturera samma uppdrag x2.. :bravo:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

blueint skrev:iPhone applikationerna verkar generera gott om pengar iaf..?
Känner du någon iphoneutvecklare som tjänar nämnvärda pengar på det då ? ..det gör inte jag, dom som säljer
mest går ungefär plus/minus noll efter att naz..Öh apple har snott sin straffskatt..
Skriv svar