En varvräknare till bil som man t.ex. köper från Biltema brukar anslutas till w-uttaget på generatorn, eller minuspolen på tändspolen.
Ingen av dessa signaler motsvarar ju exakt varvtalet på motorn. Varvräknaren innehåller någon omvandlare av något slag.
Jag behöver en varvräknare till en viss testutrustning, men jag vill att den skall visa exakt det varvtal motsvarande det antal pulser som matas in.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan man på varvräknarens justerskruv få till förhållandet 1:1 eller kan man plocka isär den och koppla sig förbi justeringsdelen? I så fall vilken varvräknare har ni använt?
Innan jag köper en på måfå och börjar slakta vore det bra om någon kan bidra med lite erfarenheter.
Eller om någon vet något annat enkelt/billigt/färdigt sätt att mäta varvtal mellan ca 0 och 4000 rpm.
Använda varvräknare som riktig varvräknare?
Re: Använda varvräknare som riktig varvräknare?
Har för mig att det tipsats om billiga varvräknare för att kolla tex RC-propellrar, fläktar osv. Kolla sure-electronics, DealExtreme, eBay etc. Denna t ex http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18239, hittade länken i en tråd om varvräknare till fräs som var uppe för ett tag sen.
- prototypen
Med en varvräknare för 4-cylindrig motor sätter du 2 märken/magneter på axeln så funkar det rakt av.
Är det bara för en mätning så kan man använda en lite bättre multimeter som har frekvensmätning, visserligen ger det varv per sekund.
Protte
Måste bara protestera, tändspolens signal är med en heltalskonstant exakt propotionerlig mot motorvarvtalet, däremot generatorn slirar nog lite mera efter en start då batteriet ska återladdas.
Är det bara för en mätning så kan man använda en lite bättre multimeter som har frekvensmätning, visserligen ger det varv per sekund.
Protte
Måste bara protestera, tändspolens signal är med en heltalskonstant exakt propotionerlig mot motorvarvtalet, däremot generatorn slirar nog lite mera efter en start då batteriet ska återladdas.
Tack för svar och tips, både X-IL och prototypen.
Jag var nog lite otydlig i min beskrivning. Jag genererar själv testpulserna i min apparat. Varvräknaren skall vara för att visa frekvensen på testpulserna. Apparaten skall användas för att testa styrelektroniken till en automatväxellåda. Jag skall alltså inte mäta på en riktig motor utan jag sitter vid "skrivbordet" med testapparaten och styrelektroniken till växellådan och ser hur den uppför sig vid olika frekvenser (och andra insignaler).
Vad jag alltså behöver är en frekvensräknare, men eftersom detta är ett lågbudget bygge (som vanligt) och noggrannheten räcker med ca plus minus 10 Hz så tänke jag ta en färdig varvräknare som visar frekvensen.
Jag var nog lite otydlig i min beskrivning. Jag genererar själv testpulserna i min apparat. Varvräknaren skall vara för att visa frekvensen på testpulserna. Apparaten skall användas för att testa styrelektroniken till en automatväxellåda. Jag skall alltså inte mäta på en riktig motor utan jag sitter vid "skrivbordet" med testapparaten och styrelektroniken till växellådan och ser hur den uppför sig vid olika frekvenser (och andra insignaler).
Vad jag alltså behöver är en frekvensräknare, men eftersom detta är ett lågbudget bygge (som vanligt) och noggrannheten räcker med ca plus minus 10 Hz så tänke jag ta en färdig varvräknare som visar frekvensen.
- prototypen
För teständamål så satsa på en multimeter, första med frekvensmätning som var måttligt dyr hos ELFA är 76-044-40. Multiplicera med 60 så har du varv per minut. Sedan kan man använda multimetern till mycket annat.
Protte
Protte