Elektrotekniker bristvara?
Elektrotekniker bristvara?
Ofta jag hör och främst läser om att det är så. Det jag bara undrar
är om vad för typ av uppdrag för elektroniker det gäller?
Långt ifrån alla elektronikutbildade kommer att syssla med konstruktion.
Det ska finnas försäljare med elektronikkunskaper ja till och med om
man ska ha ett jobb som lokalvårdare på ett elektronikföretag är
det plus med elektronik i bakfickan verkar det som. En hel rad av
olika sysslor som är kopplat till elektronik men utan att ens behöva
räkna på en enda diodkoppling.
De flesta som väljer elekto-utbildningar vill väl syssla med prylarna?
är om vad för typ av uppdrag för elektroniker det gäller?
Långt ifrån alla elektronikutbildade kommer att syssla med konstruktion.
Det ska finnas försäljare med elektronikkunskaper ja till och med om
man ska ha ett jobb som lokalvårdare på ett elektronikföretag är
det plus med elektronik i bakfickan verkar det som. En hel rad av
olika sysslor som är kopplat till elektronik men utan att ens behöva
räkna på en enda diodkoppling.
De flesta som väljer elekto-utbildningar vill väl syssla med prylarna?
Re: Elektrotekniker bristvara?
Hobbys som elektronik och amatörradio har tappat i populäritet, och alla tevetekniker som fanns i varje gathörn för ett par årtionden sedan har försvunnit. Lagas det överhuvudtaget på komponentnivå idag eller är de kortswappare hela bunten...
För några månader sen läste jag en artikel på http://www.di.se som handlade om ingenjörer. Det fanns över 100 kommentarer som hävdade att det absolut inte var någon brist på ingenjörer, tvärt om. Den artikeln hittar jag inte nu men här är tre artiklar med liknande innehåll och kommentarer:
http://tinyurl.com/yakj6bz
http://tinyurl.com/y9l55ok
http://tinyurl.com/ybkfnfw
http://tinyurl.com/yakj6bz
http://tinyurl.com/y9l55ok
http://tinyurl.com/ybkfnfw
-
Mindmapper
I Indien skapas massor av nya arbetstillfällen för att det finns så enormt mycket ingenjörer. Fördel med engelska ingenjörer var att de pratade bra engelska. Tycker nog att vi i kan konkurrera med deras engelska.
Vad vi däremot inte kan konkurera med är deras löner. Men det verkar dessutom inte som det ska satsas på att starta nya företag i sverige, eller att få de gamla att växa här hemma. Det är väl det värsta. Det är lite för mycket piska och för lite morot här hemma för att få till nya arbetstillfällen.
Vad vi däremot inte kan konkurera med är deras löner. Men det verkar dessutom inte som det ska satsas på att starta nya företag i sverige, eller att få de gamla att växa här hemma. Det är väl det värsta. Det är lite för mycket piska och för lite morot här hemma för att få till nya arbetstillfällen.
Analog elektronik är det väldigt tunnsått med när man letar tjänster medans uppgifterSinumerik skrev:Hobbys som elektronik och amatörradio har tappat i populäritet, och alla tevetekniker som fanns i varje gathörn för ett par årtionden sedan har försvunnit. Lagas det överhuvudtaget på komponentnivå idag eller är de kortswappare hela bunten...
med inbyggda system, fpga och annat digitalt verkar finnas gott om. Annars läste jag
nyligen att analoga komponeneter säljer som aldrig förr och det kan man i och för sig
förstå för om man letar efter jobb utomlands så finns sida upp och sida ner med jobb
för analogtekniker. Ingen bristvara med analogtekniker i sverige verkar det som.
TV-tekniker finns väl knappast längre eller har blivit betydligt färre,
det är slit och släng som gäller.
Sedan hamnar tycker jag servicetekniker i en lite annan kategori än ingenjörer.
Det finns speciella service-utbildningar på yrkesskolor och gymnasier.
Visst kan man hålla på med service även om man läst 5 år på chalmers men är
det verkligen det man ville med att lägga så mycket pengar och energi på en
sån utbildning?
Det har alltid hetat att sverige har brist på ingenjörer. Oftast är det företagsledare och allehanda organisationsproffs som vill att staten skall satsa skattepengar på att utbilda fler. De vill ha en pool för att kunna välja och vraka.
Jag har också konstaterat att min egen reallön ständigt försämrats under min yrkeskarriär, och jag tror att det gäller de flesta löntagare, såväl ingenjörer som andra.
Det visar sig att när man tar hänsyn till skatter, avgifter, resekostnader, restid m.m, att man tjänar mer per timme med att t.ex. baka bröd och odla potatis för husbehov, måla och fixa och liknande, än att arbeta som anställd ingenjör. Och jag har då ändå civilingenjörsexamen, forskarutbilding med licentiatexamen och mer därtill, och många år i yrket.
Det står någonstans i bibeln att ett land med många herrar är ett dåligt land att leva i. Jag tror att sveriges stora problem inte är brist på ingenjörer, utan snarare på överskott på "herrar".
Bättre att göra som Voltaire säger: Odla sin trädgård.
Jag har också konstaterat att min egen reallön ständigt försämrats under min yrkeskarriär, och jag tror att det gäller de flesta löntagare, såväl ingenjörer som andra.
Det visar sig att när man tar hänsyn till skatter, avgifter, resekostnader, restid m.m, att man tjänar mer per timme med att t.ex. baka bröd och odla potatis för husbehov, måla och fixa och liknande, än att arbeta som anställd ingenjör. Och jag har då ändå civilingenjörsexamen, forskarutbilding med licentiatexamen och mer därtill, och många år i yrket.
Det står någonstans i bibeln att ett land med många herrar är ett dåligt land att leva i. Jag tror att sveriges stora problem inte är brist på ingenjörer, utan snarare på överskott på "herrar".
Bättre att göra som Voltaire säger: Odla sin trädgård.
Sen har vi verkstäderna på svenska anstalter som "stjäl"
en del arbetsuppgifter som att montera elektro-prylar.
Fast det klart kapa sockerbitslister och plocka i kretskort
i tomma burkar vill väl få chalmerister syssla med.
en del arbetsuppgifter som att montera elektro-prylar.
Fast det klart kapa sockerbitslister och plocka i kretskort
i tomma burkar vill väl få chalmerister syssla med.
Civilingenjörsutbildningarna är en direkt inkörsport till industrin. Att det sedan ligger till som SvenW skrev är jag inte heller främmande för att tänka mig.
Tråkigt nog med avtagande intresse för elektronik (även bland elektrostudenter) kommer vi nog se en minskning av små företag som kommer med egna ideer och lösningar. Det ser fortfarande ljust ut för industrins framtid när det gäller arbetskraft tror jag, men ingenjörer och andra utbildade som tänker utanför kurslitteraturer kommer nog att minska kraftigt.
Jag ser ju själv på Chalmers där majoriteten av mina klasskamrater på elektroteknik knappt vet vad en lödkolv är. Just nu råder bara tentaplugg och bredare intresse av ämnen utanför en kurs råder inte bland många teknologer.
Tråkigt nog med avtagande intresse för elektronik (även bland elektrostudenter) kommer vi nog se en minskning av små företag som kommer med egna ideer och lösningar. Det ser fortfarande ljust ut för industrins framtid när det gäller arbetskraft tror jag, men ingenjörer och andra utbildade som tänker utanför kurslitteraturer kommer nog att minska kraftigt.
Jag ser ju själv på Chalmers där majoriteten av mina klasskamrater på elektroteknik knappt vet vad en lödkolv är. Just nu råder bara tentaplugg och bredare intresse av ämnen utanför en kurs råder inte bland många teknologer.
Får nog tyvärr hålla med dig här psynoise..
Går första året på elektroteknik på LTH och vi är väldigt få som har ett genuint elektronikintresse. De flesta har ingen koll alls utanför kursernas gränser..
Än är det väl inte för sent om man har något slags teknikintresse i grunden, men prognosen för att folk ska försöka lära sig något på egen hand i någon större utsträckning ser tyvärr ganska dyster ut.
Går första året på elektroteknik på LTH och vi är väldigt få som har ett genuint elektronikintresse. De flesta har ingen koll alls utanför kursernas gränser..
Än är det väl inte för sent om man har något slags teknikintresse i grunden, men prognosen för att folk ska försöka lära sig något på egen hand i någon större utsträckning ser tyvärr ganska dyster ut.
Får väl ordna en informell förmedling av ingenjörer som iaf sett en lödkolv och skrivit program som inte står i kursboken.. 
Ang "brist", det är något som finns när dagstidningarna har sidor fulla med platsannonser och lön därefter.. vad industriföreträdare säger är rätt irrelevant
Ang "brist", det är något som finns när dagstidningarna har sidor fulla med platsannonser och lön därefter.. vad industriföreträdare säger är rätt irrelevant
Mitt personliga intryck är att många som satsar på teknisk utbildning på högskolenivå gör det för att dom tror att dom ska tjäna pengar där snarare än ett genuint intresse.
IT-utbildningarna gick enormt bra innan IT-bubblan kraschade, och väldigt få sökte efteråt, men det var dom som började sin utbildning under kraschen som fick jobb direkt när dom var färdiga..
IT-utbildningarna gick enormt bra innan IT-bubblan kraschade, och väldigt få sökte efteråt, men det var dom som började sin utbildning under kraschen som fick jobb direkt när dom var färdiga..
Mitt intryck också, de flesta har ingen aning om vad det är de kommer läsa, de har bara läst i kataloger och liknande att det är en bra och eftertraktad utbildning med god chans till arbete och hög lön direkt efter examen.
(inte konstigt då att mång hoppar inom ett år eller så)
Själv känner jag att jag vill veta vad jag ska göra i 5 år av mitt liv, och i mitt fall har jag verkligen hamnat rätt!
Dessutom är det många fler sökande, och antagna, till elektroteknik detta året ex.vis mot tidigare år pga av konjunkturen vilket betyder ännu fler som egentligen inte har något speciellt intresse för den specifika utbildningen.
(inte konstigt då att mång hoppar inom ett år eller så)
Själv känner jag att jag vill veta vad jag ska göra i 5 år av mitt liv, och i mitt fall har jag verkligen hamnat rätt!
Dessutom är det många fler sökande, och antagna, till elektroteknik detta året ex.vis mot tidigare år pga av konjunkturen vilket betyder ännu fler som egentligen inte har något speciellt intresse för den specifika utbildningen.
Kanske vi får ordna något sätt att skilja agnarna från betet om man säger så 
Elektroteknik är mycket bredare än just elektronik som bara är en liten del allt man kan lära sig om elektromagnetism. Dock vet inte alla teknologer själva vad de egentligen vill läsa och är där mest för karriärsmöjligheter.
Admittansen finns inte den mer? Det var väl i vilket fall en förening med lite praktiska inslag.onilsson skrev:Får nog tyvärr hålla med dig här psynoise..