Spänningsomvandlare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
roosling

Spänningsomvandlare

Inlägg av roosling »

Jag funderar på att köpa en köksassistent från USA. Modellen jag har kollat på ligger på 575W. USA har ju som bekant 110v. Vad behöver jag göra för att få den att funka i Sverige? Antar att man inte kan klippa stickproppen och sätta dit en svensk. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: Spänningsomvandlare

Inlägg av MicaelKarlsson »

Välkommen till forumet!

Till att börja med behöver du en 230V-110V konverter som klarar i alla fall 600W

Länk till trafos!

Finns kanske billigare på annat håll, detta var den första jag hittade.
Senast redigerad av MicaelKarlsson 20 februari 2010, 11:02:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du behöver en transformator som klarar effekten, går att köpa från tex Axminster för runt en tusing. Frakten lär bli dyr.
Eftersom vi bara har 50Hz här så är det inte säkert att motorn kommer gå med full kraft.

Vill du göra helt rätt så får du köpa en frekvensomformare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Liten korrigering: USA har officiellt 120 V.
roosling

Inlägg av roosling »

Okej tack för alla svar! Verkar inte som det kommer bli så mycket billigare i slutändan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej, det löner sig inte när det rör sig om lite effekt och prylarna inte klarar båda 110V och 230V.
xxargs

Inlägg av xxargs »

om det är universalmotorer i den så spelar inte frekvensen någon roll, men är det asynkronmotorer eller frekvensomformare så har oftast skillnaden mellan 50 och 60 Hz klar märkbar påverkan och ibland omöjliggör användandet.

elmotorer går varma för att det är för lite plåt i kärnorna för 50 Hz och går i magnetisk mätttning, olika omvandlare kan ha för små resovoarkondingar och kan inte lagra tillräckligt med energi mellan perioder etc. och det hänger och ha sig i utrustningens styrsystem, om det är stereoutrustning så kan ge heta trafos etc. mm.

rena amerikatillverkade produkter är värdelösa på detta då dom ofta har hyvlat så mycket i material för lägsta kostnad för 60 Hz att dom överhettas vid 50 Hz medans internationellt tillverkade prylar inkl. kina gör att det oftast fungerar med både 50 och 60 Hz utan större problem.
Skriv svar