Bias probe
Bias probe
Jag snubblade över en "tube probe" på nätet. Nyfikenheten den väckte fick mig att rota runt lite på nätet. Efter att ha surfat runt lite hittade jag en mojäng som jag gillade. Man kopplar in den mellan rör och sockel. Sen är det bara att mäta spänningen. (Strömmen räknas ut mha ohms lag.)
Är det någon annan rörmeckare som har testat något liknande? Själv tänkte jag använda den till gitarrförstärkare.
Är det någon annan rörmeckare som har testat något liknande? Själv tänkte jag använda den till gitarrförstärkare.
- prototypen
Re: Bias probe
Går väl lika bra att mäta direkt på rörsockelns anslutningar. Dessutom finns det andra komponenter som är anslutna till sockeln som man kan mäta på.
Nu är ju jag gammal och gaggig så jag tycker denna pryl får sorteras till lådan för onödiga produkter, där får den samsas med "klädnypan" för att mäta på IC kretsar.
Protte
Nu är ju jag gammal och gaggig så jag tycker denna pryl får sorteras till lådan för onödiga produkter, där får den samsas med "klädnypan" för att mäta på IC kretsar.
Protte
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag tror du kör en sådan här när du har en förstärkare med fixed bias, dvs utgångsrören ligger med katoderna direkt till jord och så lägger du en minusspänning på gallren istället. Då kan du inte mäta biasströmmen så lätt utan kan ha nytta av en sådan här mojäng.
Har du floating bias, behöver du ju bara mäta spänningen över katodmotstånden för att få rätt på biasströmmen.
MEN, om man, när man bygger en förstärkare med fixed bias, lägger ett motstånd på katoden på säg 1 Ohm, kan man lätt greja ett uttag för att mäta och justera biasströmmen.
Har du floating bias, behöver du ju bara mäta spänningen över katodmotstånden för att få rätt på biasströmmen.
MEN, om man, när man bygger en förstärkare med fixed bias, lägger ett motstånd på katoden på säg 1 Ohm, kan man lätt greja ett uttag för att mäta och justera biasströmmen.
Gitarrförstärkare har ofta, i alla fall de jag stött på, fast spänning. *Gillar fenderförstärkare*
Jag tror att du är mitt i prick, att det är just så strömmen mäts mha mojängen. Ett motstånd på 1 ohm, förmodligen 1%. (Hur bra matchade är dubbletter/kvadrupplar?) Med just den här mojängen i arsenalen går ju ett slutrörsbyte på ett par minuter. Dessutom slipper jag vara nervös för hopp fram och tillbaka mellan att mäta hög spänning och låg ström. Den gnidne kan väl tycka att 50$ + tull/frakt är mycket. Jag tycker att det är helt ok.
/p
Jag tror att du är mitt i prick, att det är just så strömmen mäts mha mojängen. Ett motstånd på 1 ohm, förmodligen 1%. (Hur bra matchade är dubbletter/kvadrupplar?) Med just den här mojängen i arsenalen går ju ett slutrörsbyte på ett par minuter. Dessutom slipper jag vara nervös för hopp fram och tillbaka mellan att mäta hög spänning och låg ström. Den gnidne kan väl tycka att 50$ + tull/frakt är mycket. Jag tycker att det är helt ok.
/p
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Två socklar ett motstånd lite sladd ... 5$. Jag tycker den där grejen var dyr. Säkert gör den nytta men ....mycket pengar.
Jo för visso, men var hittar man sockel-hane..? Jag har inga gamla rör jag kan ta ifrån.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Om man har användning av det så är det inget att bråka om, det är värre med saker som man tror är användbara men praktiskt inte är det - som 'IC-klädnypan' som prototypen säger, den använder man max en gång i sitt liv, typ.
sound brigade - Jag törs inte säga hur mycket jag sökt, utan att hitta...
Tack för länken!
Tack för länken!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Vilken Fenderstärkare funderar du på?
Javisst, ja!!!
Jag har ju ett trasigt 6R7. Det funkar men skärngallerhatten (på glasets topp) har ramlat bort. Var har jag lagt det röret, då? 
Javisst, ja!!!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Så här gör djur ...
Trasigt rör:

Ännu trasigare rör:

Skrapa ur inkråmet:

Kombinera med lämplig sockel. Fyll/klistra ihop med avsevärda mängder ... vad som helst:

Trasigt rör:

Ännu trasigare rör:

Skrapa ur inkråmet:

Kombinera med lämplig sockel. Fyll/klistra ihop med avsevärda mängder ... vad som helst:

Tjusigt, eller nej, ett trasigt rör är kanske mest sorgligt. Men att ge det nytt liv...
Jag hittar inga sockel-hanar på någon av de leverantörer/affärer jag kollat i. Jag PM:ar dig!
Jag hittar inga sockel-hanar på någon av de leverantörer/affärer jag kollat i. Jag PM:ar dig!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: