Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36732
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Inlägg av Glenn »

Ja, efterssom E-märkning saknas är dom per definition olagliga, men efterssom dom "lyser rätt" och är original lär ju ingen ens komma på tanken att leta E-märkningar.. Och om nån klagar kan man ju påstå att "det är original på denna modellen".. slår man på partnumret ser man ju till och med att det hör till "rätt" bil.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Inlägg av blueint »

Tippar att det är mer är detta fordon och ingående delar godkända?, annars defaulta till skyldig ungefär..
Och då lär orginal mm inte göra så stor skillnad.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36732
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Inlägg av Glenn »

Hur jag än anstränger mej så fattar jag inte vad du menar där :)

Bilen är godkänd i övrigt, och lysena är som sagt original, fast dom ska egentligen sitta på en
bil som är ett år nyare och då bara såldes i japan, med andra ord, dom passar helt utan modifikation
både fysiskt och elektriskt, och lyser med precis rätt färger osv. Men efterssom modellen då inte såldes
i europa brydde japanerna inte sig om att E-märka dessa lysena. (Bilen fick även nya framlysen detta år,
dessa finns förstås enbbart för vänstertrafik och är därför ingen bra ide att byta till, men det spelar mindre
roll efterssom dom nuvarande framlysena ser bra ut, till skillnad från baklysena som i originalmodell skämmer hela bilen.)

..Jag är som sagt beredd att ta risken, det känns troligare att jag ska vinna 25 miljoner på lotto än att någon
skulle påpeka detta och ge böter eller ombesiktning för det.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Inlägg av blueint »

Min fundering är mer vid utredning av olycka. Tvivlar att bilprovning och fordonskoll på vägarna skulle skapa något problem.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36732
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Inlägg av Glenn »

Tvivlar iofs väldigt starkt på att man skulle börja leta E-märken vid en olycka heller, däremot kan man säkert uppmärksamma att nån borrat in en rad lysdioder fram..
Gimbal
Inlägg: 8680
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Inlägg av Gimbal »

Nej, det får nog vara en VÄLDIGT speciell olycka om någon ska bry sig om märkningen på lamporna. Typ att Obama hävdar att han blev bländad innan ni krockade.
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Inlägg av Neondiod »

pellebeefmaster skrev:Vilket Cd-värde bör jag välja på lysdioderna?
Hur många ska jag ha i serie? När motorn är igång så har man ju ca 13,8 volt att tillgå.
Resistans i serie för att begränsa strömmen?
Ska man satsa på att ha ett ganska högt Cd-värde på dioderna och sen ha en liten potentiometer inne i kupén som jag kan ställa ner ljusstyrkan?
Det låter som om du tänkt använda 5 mm lysdioder? Isåfall skall du nog välja några med minst 40 graders spridningsvinkel gärna mer, då hamnar man på ca 6000 mcd eller mindre.

Ju fler lysdioder du kopplar i serie desto känsligare blir de för spänningsvariationer, max tre vita i serie på 10 mA vid 13,8 V -> resistor 450 ohm. På två i serie kan du ha 15 mA vid 13,8 V -> resistor 280 ohm.

Skit i potten.

Mvh

Edit: Det traditionella varselljuset har en glödlampa på 21W vilken ger ca 300 till 400 lumen vid 12 - 14 V. Samma som de flesta backljus.
Användarvisningsbild
Borgen
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 januari 2009, 17:50:43
Skype: henrikborg
Ort: Botkyrka
Kontakt:

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Inlägg av Borgen »

Med en hyfsat modern bil kan Du ha en ganska stabil likspänning att tillgå, om Du plockar ut den på rätt ställe. Att plocka ut den direkt från batteriet behöver inte räknas som rätt ställe. Annars kan Du få spänningsspikar på 30V. Spänningsspikar på 60V har också mätts upp. Även under "snälla förhållanden" varierar spännignen med bl.a. varvtalet. Det är således dumt att strömreglera med enbart en resistor. Använd istället en ström- eller spänningsreglerare för att generera konstant ström. Och glöm inte bort att filtrera spänningen före strömregleringen så Du blir av med de flesta spänningsvariationerna, annars kan regulatorn ryka så det stänker om det, bokstavligt. En tålig Zenerdiod för att ta upp de största spikarna och ett RC- eller RL-filter för att jämna ut de mindre, typ.

En länk till en .pdf-fil på kjell.com som visar en enkel strömreglering http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... /87594.pdf


Angående halvljus och DRL:
Halvljus får inte vara bländande då de ska användas nattetid (när helljus inte används)! Halvljus konstrueras därför så att ljusstrålen inte ska gå över horisontalplanet, samt lägre effekt. Gäller samma regler för DRL? Om inte, blanda inte ihop de. Körning med helljus dagtid kan ge böter om Du träffar på en nitisk konstapel.

Om Du dimmar belysningen med PWM se till att frekvensen är så pass hög att Du inte kan se blinkningarna med blotta ögat.

På Transportstyrelsen hemsida kan Du läsa mer om fordonsljus http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Tra ... belysning/


Lycka till med projektet
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Inlägg av Johanb »

Många nyare bilar har ju flimmrande bakljus originalmonterat och är säkerligen godkända. Men det betyder ju inte att du måste göra ett lika uselt jobb :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27427
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Inlägg av danei »

På svenska blir det varselljus.

Dimljus och halvljus är något annat. Även om halvljus kan fylla samma funktion på dagtid.
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Inlägg av Neondiod »

Jag kör med motståndsreglerade små-leddar på mina gamla bilar (-71 och -92) sedan några år och det har funkat bra hittils.

Men visst får man bättre marginaler med strömreglering och då kan man också tillåta ta ut högre effekt ur led:en. Men ska man göra det så avancerat så kan man ju lika gärna använda power-led till varselljuset :roll:

Mvh
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 406
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Inlägg av EPG »

Jag fick se den här: http://www.upplyst.se/index.php?cPath=25 sidan när någon tipsade mig om en sak i den andra tråden jag har frågat om en grej i.

Kan någon av dessa funka till att reglera lysdioderna med?
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Inlägg av Neondiod »

Ja, de kan användas till att reglera ljusstyrkan på lysdioder men de måste ändå kompletteras med en strömbegränsning.

Det finns tusen olika sätt att driva lysdioder och det finns minst lika många olika lysdioder att välja mellan. Vad är din budget?

Om du inte vill krångla till det för mycket kan du köpa en led-strip, den är färdigkopplad för att anslutas till 12V.

Mvh
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 406
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Inlägg av EPG »

Kanske finns det något vettigt under kategorin "Strömförsörjning" http://www.upplyst.se/index.php?cPath=50 som passar för att driva komponenterna med "bilspänning" utan att det riskerar att bli strömrusning. Promlemet är bara att ingen av dessa verkar ha någon dimmningsfunktion.

Sen är frågan hur många dioder strömförsörjningen klarar av att driva i serie och parallellt.
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Inlägg av Neondiod »

Hej!

Ja, Strömregulator 1,5A, TO220 (LM317), är perfekt för att driva lysdioder på bilspänning. Om du håller dig på 350 mA eller lägre kan du sätta en pot på 0,5 W, 200 eller 500 ohm som t.ex denna i serie med motståndet och på så sätt få en enkel dimningsfunktion. Ljusstyrkan kommer dock inte ändras linjärt i förhållande till vridningen.

På bilspänning kan du koppla tre vita lysdioder i serie om du använder en LM317 strömbegränsare. Du kan koppla hur många serier som helst parallellt efter en strömreglerad LM317 (strömmen får inte överstiga 1,5 A) men de måste dela på den tillgängliga strömmen, så ju fler slingor du kopplar parallellt desto mindre ström per slinga. Tänk på att en LM317 kan behöva kylning beroende på hur mycket effekt du tar ut. En annan sak att ha i åtanke är att även om strömmen är reglerad ut från LM317 så kan den gå lite hur den vill mellan parallellkopplade lysdiodsslingor så man kan ändå riskera att bränna ut lysdioder. Ett logohmigt motstånd i serie med varje serikopplad lysdiodslinga jämnar ut strömmen en del. Eller så har du en LM317 till varje serikopplad slinga. Eller så kopplar du en LM317 som en spänningsreglerare och begränsar varje seriekopplad slinga med en transistor i en feedbackloop. Eller så... osv :wink:

MVH
Skriv svar