Enkelt underspänningsskydd.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
*Teknikern*

Enkelt underspänningsskydd.

Inlägg av *Teknikern* »

Jag söker ett enkelt schema på ett underspänningsskydd till 10 st seriekopplade NIMH-batterier. Finns det nån som har en enkel lösning med få komponenter? Det hela ska vara till mina elvärmekläder så därför ska det vara litet och enkelt, bara som batteriskydd så jag inte smäller batteripacket för 1000 spänn på första urladdningen. Jag vet inte vad lägsta underspänning på en NIMH-cell är, är jag fel ute om jag påstår att det är 1,1 volt man max får sänka spänningen till utan att cellen tar skada? Det är 1,2 volts celler. Största effektuttaget vet jag inte än då det ev. ska kompletteras med en väst men bara vantar och sulor drar 1,5A
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Enkelt underspänningsskydd.

Inlägg av Icecap »

Man brukar räkna 1,0V som undre gräns när man mäter energiinnehåll under urladdning.

Problemet är ju att när spänningen faller kommer kretsloppet att bryta - varpå spänningen stiger igen, därför måste du nog ha en hysteres på det hela. Själva kretsloppet kan enkelt byggas med en op-amp, en spänningsreferens och lite annat.

Med strömmar under 10A vill jag föreslå en MOSFET som "brytare", liten, enkel, billig och ingen rörliga delar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Visst är det fortfarande heltidsdykarn som frågar
Här är en "komplett lösning"

Bild

Protte
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Om du bara mäter totalspänningen och inte de enskilda cellerna så gäller det att du laddar alla celler med samma energi (matchade celler gör det enklare). Annars är risken att då du laddar ur dem så kan en cell gå under kritiska gränsen medans de friskare cellerna håller uppe totalspänningen som gör att du glatt fortsätter att ladda ur.

Nu vet jag inte så mycket om hur farligt det är på NiMh, men med LiIon är det viktigt att man balanserar celler och övervakar dem. Kanske går det att ladda ur dem såpass lite varje gång att det inte är någon fara, men ska det jagas maximal prestanda så är det klurigare.
*Teknikern*

Inlägg av *Teknikern* »

prototypen skrev:Visst är det fortfarande heltidsdykarn som frågar
Här är en "komplett lösning"

Protte
Jadå visst är det heltidsdykaren. Den där "färdiga lösningen" är för mig lika användbar som en tumstock utan skala. Jag har inte kunskapen än att bestämma värdena på komponenterna. Designa ett kort utifrån färdigt schema, etsa och löda kan jag men sen är det för tillfället stopp och jag hade tänkt använda värmekläderna innan sommaren men utan ett schema funkar det inte.

PWM-steget till sulorna är klart och provkört så nu är det bara underspänningsskyddet det gäller. Nån start-stoppfunktion ska inte finnas eftersom brytaren manövreras med magnet utvändigt på kanistern. Det enda underspänningsskyddet ska göra är att stänga av batterikretsen när strömmen börjar ta slut så inte batterierna tar skada. Den enda "option" som skulle vara bra är en lysdiod som indikerar att skyddet löst ut och batterierna är tomma.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Schemat är ändrat 10 02 19

Bild

Sådär då

Angående till och från, om du beaktar vad IceCap har skrivit om hysteres och att spänningen går upp när det slår av så är min lösning ganska enkel för att komma runt problemet, om någon annan har en lösning så är det OK.

Protte
Senast redigerad av prototypen 19 februari 2010, 08:33:08, redigerad totalt 1 gång.
*Teknikern*

Inlägg av *Teknikern* »

Tack, vad jättesnällt. Då kan jag designa kortet nu och jag löste "till och från-frågan" med sklutbar magnet med "nolläget" i mitten genom att ha två fjädrar den står emellan i en plastkanal på utsidan, och två tungelement på insidan i kanistern. Ingen risk för nåt läckage, och så fort batterierna kommer far jag till röris och ser om det finns spolmuffar i samma dimension som batteripacken blir. Avloppsrör är bra byggstenar, enkelt, billigt och funkis.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Protte - VCC och Vbatt är väl samma sak här?
Swech
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom Vcc styrs med PNP-transistorn är det inte samma spänning även om de kommer från samma källa. Jag förstår hur du tänker. Om transistorn vore en strömbrytare, skulle det vara samma spänning. Nu finns en stor del av elektronik som slår till och från och styr Vcc. Men transistorn är även en del av till/från och därför en del av strömbrytaren. Men det är den andra styrningen som skiljer dem åt i mitt tycke. Dessutom driver de olika saker.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nej Vbatt och Vcc är inte samma. Vbatt är ju från batteriet och finns 24/7 medan Vcc är drivning av elektroniken som bara är ingång när teknikern inte vill frysa.

Till teknikern, det vore bra med en och annan avkopplingskondensator på Vcc också t.ex. 10uF.

Protte
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Såg inte den finstilta VCC från PNP trissan... så nu klarnade det...

Swech
*Teknikern*

Inlägg av *Teknikern* »

prototypen skrev:Nej Vbatt och Vcc är inte samma. Vbatt är ju från batteriet och finns 24/7 medan Vcc är drivning av elektroniken som bara är ingång när teknikern inte vill frysa.

Till teknikern, det vore bra med en och annan avkopplingskondensator på Vcc också t.ex. 10uF.Protte
Jaså schemat var inte färdigt, och vad sjutton är en avkopplingskondensator?

Alltså, får jag inte ett färdigt schema kan jag lika gärna lägga ner direkt. Layouten på kortet fixar jag att rita och att placera kretsarna och dra banorna men som jag sa förut så kan jag för lite om elektronik för att konstruera en färdig pryl i dagsläget.

Är inte schemat färdigt kan jag lika gärna radera det nu, istället för att få uppdatering på uppdatering. I värsta fall får jag väl köpa tjänsten av nån firma.
Xynter

Inlägg av Xynter »

En avkopplingskondensator är för att ta hand om diverse störningar som ska uppstå. Några el.lyt kopplad mellan Vcc och GND är allt som behövs, jag kan dock inte säkert säga placering men jag skulle ha placerat en så nära IC'n som möjligt och sedan en vid vardera transistor.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Till teknikern Jag har kompletterat lite i schemat.

Det är nästan omöjligt att konstruera "felfritt" på papper, jag tror inte att första skottet kommer att fungera fullt ut, det finns saker som är oförutsägbara t.ex vad händer på komparatorns utgång när spänningen sjunker under Vcc min, det kan tänkas att det aldrig slår ifrån utan blir ett till från till från till.....

Sedan kom jag på att det kan vara problem att få igång det hela också så nu sitter det en fördröjning på spänningsreferensen.
2 st avkopplingar inritade.
Sedan ska du lägga upp layouten i tråden så vi får se om den ser vettig ut, nämnas kan att jag har hållit på i 35 år att konstruera och lägga layout.

Ge inte upp, elektronik är kul men lite nyckfullt ibland och gör som det vill.

Protte
dangraf

Inlägg av dangraf »

Annars finns det färdiga kretsar som gör detta, t.ex
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 314149.pdf
med färdig referensdesign som är testad.
Skriv svar