Styrning av TFT-display

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Herr K

Styrning av TFT-display

Inlägg av Herr K »

Hej
Jag ska styra en grafisk display (TFT, 320x240 punkter) via en ARM/AVR/annan MC. Microcontrollern ska bara hantera displayen inkl. touchpanel samt skicka/ta emot kommandon seriellt. Har någon förslag på vilken controller jag ska använda? Enkelt interface mot displayen är viktigt, men också kostnad för kompilator mm.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Styrning av TFT-display

Inlägg av Icecap »

Kolla kretsen som heter "SSD1906", det är en "minneskrets" som har en komplett QVGA kontrollenhet i och man "pratar" med den som en minneskrets.
Herr K

Inlägg av Herr K »

Tack för tipset, jag ska titta på SSD1906, men finns det inte MCU med TFT-controller inbyggd? Eftersom den i stort sett inte ska göra mera än styra displayen plus lite seriell kommunikation så känns en extra krets lite onödig. Men SSD1906 kanske förenklar programmeringen?
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Parallax propeller klarar en TFT 320*240 samt flera seriella portar och mycket mer samtidigt.

se denna tråd: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=40372
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Problemet är att displayen behöver en bandbredd på upp till 320x240x3(24bpp)x60(Hz) -> massa MByte/s för full uppdatering.
TFT-controllern löser den kontinuerliga uppdateringen men ska man göra nåt roligare än statiska bilder blir det genast svårare.
Herr K

Inlägg av Herr K »

Nu ska min display bara fungera som "tangentbord" med högst 4 statiska bilder, plus eventuellt ett siffervärde som uppdateras med 1 Hz eller så. Jag har idag en "keypad" med ett antal knappar, men behöver flera funktioner och då blir antalet knappar för stort för en ny keypad. Till 90% anväds bara 4-5 knappar, sedan blir det i den nya versionen ytterligare 15 knappar som sällan anväds. Därför vill jag lägga de sällan använda funktionerna i undermenyer så att de inte stör översikten i onödan. Dessutom medger en display med touchöverlägg att jag enkelt kan dölja funktioner som inte alls används vid en specifik tillämpning.
Tittade lite snabbt på Propeller, hur är det med kompilator? Det verkar finnas något för USD 249, fungerar den? Nedladdning av program, kan det göras via USB/RS232? Jag ser ingen JTAG i ditt schema?
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Nerladdning av program görs via USB.

Gratis SPIN och ASM kompilator finns på parallax hemsida.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett 320*240 med 16-bit färginformation (std. smartphoneskärm) kräver ett bildminne på 153.600 bytes, jag har för mig att propellern inte riktigt har dessa resurser. Att vissa har tillverkat ett videosignal med CGA färger med en propeller är rätt men då är upplösningen inte speciellt hög och med 4 bit per bildpunkt blir det ändå 38.400 bytes som behövs.

Jag har för mig att propellern har runt 8kB RAM per kärna varför det måste till en synnerligt effektiv komprimeringsalgoritme för att få in dessa funktioner i minnet.
Skriv svar