Instrumentpanelsbelysning? Ljusstyrka lysdioder?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Instrumentpanelsbelysning? Ljusstyrka lysdioder?

Inlägg av EPG »

Jag håller på att bygga en egen instrumentpanel till min folkvagnsbuss.

Under varvräknare, hastighetsmätare, tanknivåmätare och motortempmätaren så kommer symbolerna för "Check engine", lågt oljetryck, varningsblinkers, handbroms, hellyse med mera att sitta.

Dessa symboler har jag inte gjort som de brukar se ut, alltså att de bara lyser rött, blått eller blinkar grönt.
Jag har istället låtit syrran rita små symboler i färg som kommer att bli cirka 2x2cm stora och som kommer att skrivas ut på transparent klistermärke som kommer att klistras fast på en plastbit som är typ "frostat glas".

Jag kommer att placera alla dessa "ikoner" på rad och tänker ha en vit lysdiod bakom varje.

Hur stark (hur svag) lysdiod ska jag ha? Finns det att få tag i vita lysdioder med så pass lågt Cd-värde?
Ska jag ha någon lysdiod som är något starkare än vad som behövs och sen sätta en potentiometer så jag kan justera ner ljusstyrkan?
Finns det någon bra lysdiod som klarar av att gå ner så pass lågt i ljusstyrka fast som ändå inte slocknar?
Användarvisningsbild
Neondiod

Re: Instrumentpanelsbelysning? Ljusstyrka lysdioder?

Inlägg av Neondiod »

Ska symbolerna vara i färg med en vitt lysande bakgrund?

Alla lysdioder kan man få att lysa hur svagt som helst, det handlar bara om att begränsa strömmen. Det blir inte så bra at reglera strömmen med en pot för lysdioden minskar inte ljusstyrkan linjärt med strömstyrkan. Men kan du reglera spänningen så blir det ganska linjärt.

När styrkan i mcd anges för lysdioder är det när de drivs på 20 mA. Det finns ju också olika spridningsvinkel och mindre vinkel ger högre mcd. Att titta in i en lysdiod på 1000 mcd motsvarar grovt att kolla in i ett stearinljus på samma avstånd om den är varmvit. Men du behöver egentligen bara tänka på att få en bra spridningsvinkel, jag tror du ska ha en ganska bredstrålande i detta fall.

Jag satte en blå lysdiod i min symbol för helljus för den var blekt och lös mer gult än blått med glödlampan bakom. Det blev ganska starkt ljus, så 1 - 5 mA räcker nog för den i mörker. För att få dina vita(?) varninglampor att synas i dagsljus behövs nog minst 1000 mcd.

Mvh
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Om du har "Check Engine"-lampa och handromsvarning så har du för ny VW-buss :)
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Neondiod skrev:Ska symbolerna vara i färg med en vitt lysande bakgrund?
Jepp, det stämmer
jag tror du ska ha en ganska bredstrålande i detta fall.
Är det inte risk att de lyser in hos "grannen" om det är för bred spridningsvinkel?
X-IL skrev: Om du har "Check Engine"-lampa och handbromsvarning så har du för ny VW-buss :)
Jag ska ju bygga dit sånt som inte fanns från början just därför att bussen ÄR ganska gammal.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Vad är det för buss?
Själv har jag en 71:a och en 66:a
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Det är en sån här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=56640

Jag heter "Jappmannen" på http://www.typ2-klubben.com/ om du kanske har sett mig där.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Bara så du vet så finns det regler om hur man får göra vissa lampor, bland annat helljus om jag minns rätt, nu vet jag inte hur petiga SBP är numera, men kolla med dom först vilka regler som gäller kanske..

Vet en person som tex fick byta ut sin helljusindikeringslampa (och nån till) mot en "riktig" från en annan bil i buggyn han byggde för att SBP gnällde vid regbesiktningen.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Då får vi hoppas att de inte tänker på det, blinkers helljus och varningsblinkers ser ut precis som vanligt fast i färg och med lite 3D-effekt. De andra symbolerna kan skilja lite t.ex handbromssymbolen är ett hjul med ett hänglås tunt en av ekrarna i aluminiumfälgen och "check engine" är en skruvmejsel och en blocknyckel som ligger som ett kryss.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tänk på att du behöver betydligt mer ström för en röd
än för en grön för att de ska uppfattas som lika intensiva.
Kör du på med lika mycket ström på en grön som en starkt
lysande röd så kan den gröna bli väldigt dominerande.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Är det inte risk att de lyser in hos "grannen" om det är för bred spridningsvinkel?
Jo, det kan det vara, du får prova dig fram till rätt spridningsvinkel. Du kan också montera lysdioden i en reflektor som skärmar av ljuset och riktar det framåt.

Hur många cd de har behöver du inte bry dig om eftersom det varierar med spridningsvinkeln. Den totala ljusmängden mätt i lumen, är konstant oavsett antal cd eftersom det brukar vara samma ljusemitterande chip som bara sitter olika långt in i linskroppen för att få olika spridningsvinkel och därmed olika cd värde.

Mvh
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Pellebeefmaster>>> Det är jag som är Robert på typ2.... Så visst hade jag sett din buss tidigare.
Skriv svar