Stativ och indikatorklocka

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MGL

Stativ och indikatorklocka

Inlägg av MGL »

Hej,
jag har köpt mig en gammal svarv (köping s8 år 1951) dock utan tillbehör så jag kommer att behöva en hel del. Då budgeten är starkt begränsad tittar jag på de billigare "kina" tillbehören. OTD-tools har ju ett sånt här stativ tex.
Är det någon som har köpt ett sånt? Är det användbart?
Jag behöver ju inte den allra bästa precisionen, jag är ju nybörjare och svarven är säkert lite sliten osv, men det måste ju hålla en viss nivå för att vara användbart antar jag.
Indikatorklocka, mikrometrar, roterande dubb, mk-borrsats mm. finns på inköpslistan.
Har alltså tänkt köpa från OTD, eftersom han har lågprisalternativ, men vad anser ni?

Mvh
Magnus
H.O

Re: Stativ och indikatorklocka

Inlägg av H.O »

Jag har ett sånt stativ... Det fungerar men man får vad man betalar för. Det är "sladdrigt" och "klämmorna" har rätt dålig passning så man får dra dom i botten för att det skall sitta. Men som sagt, det är billigt...
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Håller på att kika efter sanmma sak, och verktygsboden verkar ha ett stativ som ser lite bättre ut. Klockor har de ju också.

http://www.verktygsboden.se/?id=50660
MGL

Inlägg av MGL »

Tack för svaren!
H.O : Hur är foten, är den plan och stadig?

Jag såg att OTD har en motsvarande som sweFredrik länkar till också, dock lite dyrare.
Har någon provat någon av dessa?
/Magnus
H.O

Inlägg av H.O »

Foten är plan och fin men jag undrar om den verkligen håller 60kg. Om man sätter den på en vägg och har långt "uthäng" så glider/kasar den väldigt enkelt. Jag har iofs ett litet "mini-stativ" också och det lossnar helt om man gör så.... Jag hsr ingen personlig erfarenhet av de andra på vare sig Verktygsboden eller OTD men nästa stativ JAG köper blir inte ett för 129:-

Men, än en gång, för 129:- så gör det vad man kan förvänta sig.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag kör också en del med dom här billiga stativen. Billigt pris, billigt utförande.
Jag håller med H.O att dom är sladdriga. Det är ju plast i klämmorna.

Kolla annars på Ebay.de, där brukar finnas beg. av hög kvalitét.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

En gubbe som svarvat och fräst i femtio år sa att alla stativ är skit. Man får istället tänka på det och utnyttja dem så rätt det går. Inte värt att slänga ut tusenlappar på ett bra stativ eftersom den är marginellt bättre än ett för 400:-
Skriv svar