Kan common mode inductor användas som vanlig induktans?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing
Inlägg: 11339
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Kan common mode inductor användas som vanlig induktans?

Inlägg av bearing »

Om en 1mH common mode inductor klarar 2A, kan man då använda ena lindningen som en 1mH 2A induktans?
limpan4all
Inlägg: 8228
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kan common mode inductor användas som vanlig induktans?

Inlägg av limpan4all »

Nej, den kommer att gå i mättnad och bli väldigt varm och då är den inte 1mH längre.
bearing
Inlägg: 11339
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kan common mode inductor användas som vanlig induktans?

Inlägg av bearing »

Tack för hjälpen. Jag hade det på känn men kunde inte riktigt förklara varför. Med det bekräftat tror jag att jag förstår.

Om jag förstår rätt så är det alltså så att den ena lindningen skapar ett magnetfält som är motriktat magnetfältet den andra lindningen skapar. Det blir som att pressa ihop två hästskomagneter nord-mot-nord, syd-mot-syd. Magnetflödet i magneterna blir lågt eftersom det tvingas ta vägen genom luften.

Ifall bara ena lindningen leder ström, blir det som att sätta en järnbit mellan nord och syd på en hästskomagnet. Flödet blir högt redan med låg ström.

Ifall strömriktningen i ena lindningen vänds blir det som att sätta hästskomagneterna nord-mot-syd.


Ny fråga:
Common mode induktorer har hög induktans trots att de har ganska få lindningsvarv. Det måste betyda att kärnan har hög permeabilitet. Innebär det att en common mode induktor skulle kunna fungera som transformator med lindningsförhållandet 1:1?
Användarvisningsbild
baltazar
Inlägg: 106
Blev medlem: 19 oktober 2003, 21:50:18

Re: Kan common mode inductor användas som vanlig induktans?

Inlägg av baltazar »

Du kan visst använda den ena lindningen som en vanlig induktans, MEN då måste den andra lindningen "hänga i luften". Kortsluter du den andra lindningen så försvinner all induktans. Common-mode drossel jobbar på så sätt att nyttoströmmen inte orsakar något flöde i kärnan, men en störning av common-mode typ orsakar ett flöde som "bränns upp" i kärnan.

Trafo frågan: Visst går det, men kärnan bestämmer vilka frekvenser som kan transformeras.
bearing
Inlägg: 11339
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kan common mode inductor användas som vanlig induktans?

Inlägg av bearing »

Men klarar den "full ström" som drossel?
Om jag förstått rätt klarar den betydligt lägre ström innan kärnan mättas.

Vilken ström klarar den som transformator?
Användarvisningsbild
baltazar
Inlägg: 106
Blev medlem: 19 oktober 2003, 21:50:18

Re: Kan common mode inductor användas som vanlig induktans?

Inlägg av baltazar »

Ja, vid 50Hz.

Som trafo beror allt på kärnan, kan inte svara på det.
bearing
Inlägg: 11339
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kan common mode inductor användas som vanlig induktans?

Inlägg av bearing »

Ni säger olika nu, så nu vet jag inte vem jag ska tro på.

Var kan man läsa bra teori om det här?
Har länge försökt hitta det.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Kan common mode inductor användas som vanlig induktans?

Inlägg av MGL »

Hej,
jag tycker också att det låter konstigt, det som baltazar skriver, jag tycker att bearing har uppfattad saken helt rätt men jag är definitivt ingen expert..
Kan någon kunnigare reda ut det mer??

/Magnus
limpan4all
Inlägg: 8228
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kan common mode inductor användas som vanlig induktans?

Inlägg av limpan4all »

Jag är också rätt övertygad om att baltazar är ute och cyklar.
Låt oss ta det hela via lite förnuftsresonemang, en helt utmärkt metod.
OM spolen i common mode induktanser på något magiskt sätt skulle klara 10-100gr strömmen vid samma induktans och storlek som vanliga enkla induktanser, varför skulle då inte alla induktanser göras som common mode?
Helt enkelt för att det inte skulle funka, det finns en hake.
Haken är kortsluten mättad järn/ferritkärna som går i mättnad, sen blir det hela så varmt att något skadas, troligen koppartråden.

Det jag har funderat på är vad som händer om man seriekopplar de båda lindningarna, då finns inte längre den ensidiga magnetiseringsriktningen utan de båda fälten eliminerar varandra.

Sen så är frågan om transformator också intressant, det borde fungera men inte till lindningens hela ström troligen bara en tiondel eller något sådant, detta skulle bero på att inkommande och utgående strömmar (i olika lindningar men kopplade åt "rätt" håll") inte tar ut varandra, skillnaderna är förlusten i kärnan som genererar uppvärmning som till sits kommer att skada något.

Så en vacker dag skall jag ta mig tid på att labba med fall nr två och tre, att fall ett skulle fungera behöver jag inte labba på det kan inte fungera så helt enkelt.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Kan common mode inductor användas som vanlig induktans?

Inlägg av kimmen »

Det går att använda de där som transformator, men eftersom lindningarna ofta ligger på var sin sida och inte ovanpå varandra så blir läckinduktansen hög. I en transformator tar strömmarna i lindningarna ut varandra så det går att köra igenom mycket ström. Det är i princip bara uppvärmningen i lindningarna som bestämmer hur mycket ström som går att trycka genom en transformator.

Det stämmer det som sagts tidigare: om man försöker använda dem som drossel blir mättningsströmmen mycket låg. Om lindningarna kopplas i motfas och serie eller parallell får man visserligen ingen mättning, men det blir inte mycket induktans heller - bara läckinduktansen mellan lindningarna.
Användarvisningsbild
baltazar
Inlägg: 106
Blev medlem: 19 oktober 2003, 21:50:18

Re: Kan common mode inductor användas som vanlig induktans?

Inlägg av baltazar »

Jag hävdar fortfarande att man kan använda den som induktans, MEN strömmen som den är specad för ska vara vid högst 50Hz.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Kan common mode inductor användas som vanlig induktans?

Inlägg av kimmen »

En commonmodedrossel mättas normalt vid c:a 10-100mA någonstans i differentiell ström.
Skriv svar