Lasersäkerhet - klass IIIa
Lasersäkerhet - klass IIIa
Jag använder i samband med mitt projektarbete i gymnasiet en relativt svag laser (klass IIIa) för att skanna 3D-föremål. Lasern lyser genom en cylindrisk lins som sprider ut den längs den lodräta axeln. Eftersom jag (och andra) kommer att utsättas för diffusa -- och i värsta fall speglande, från linsen och föremålet som skannas -- reflektioner undrar jag om det är nödvändigt att använda skyddsglasögon? Wikipedia var lite svävande gällande behovet av sådana med klass IIIa-lasrar, och det har visat sig svårt att hitta mer specifik information. Det bör kanske tilläggas att övertäckning av hela riggen är en sista utväg; jag vill av flera skäl att det ska vara möjligt att se hela processen.
Edit: Hoppsan, glömde nämna att frågan gäller en 2,5mW 670nm (dvs röd) laser.
Edit: Hoppsan, glömde nämna att frågan gäller en 2,5mW 670nm (dvs röd) laser.
Re: Lasersäkerhet - klass IIIa
IIIa är inte "ganska svag".
Observera att klassningen av lasern måste inkludera eventuell optik och såna grejer.
Mer specifik information hittas lämpligen i IEC/EN 60825-1 (som antagligen måste köpas). Å andra sidan har ni kanske inte heller den mätutrustning som krävs för att klassa hela anläggningen.
Observera att klassningen av lasern måste inkludera eventuell optik och såna grejer.
Mer specifik information hittas lämpligen i IEC/EN 60825-1 (som antagligen måste köpas). Å andra sidan har ni kanske inte heller den mätutrustning som krävs för att klassa hela anläggningen.
2,5mw @ 670nm utspritt till en linje och i huvudsak bara diffusa reflektioner så tycker jag nog absolut att man kan köra utan skyddsglasögon utan att vara allt för rädd.
Stirra bara inte rakt in i lasern så är det i princip helt lungt.
Stirra bara inte rakt in i lasern så är det i princip helt lungt.
Man kan inte basera något på att man "för det mesta har diffusa reflektioner". Antingen designar man det så att det är är ögonsäkert för alla fall eller kör man med lämplig skyddsutrustning.
Men kan ni visa att effekten som faller in genom ögat inte överskrider gränsvärdena för klass 1 så kan ni väl med hyffsat gott samvete köra på.
Gränsvärdet för klass 1 ligger väl på under 0.5 mW för den våglängden.
Men kan ni visa att effekten som faller in genom ögat inte överskrider gränsvärdena för klass 1 så kan ni väl med hyffsat gott samvete köra på.
Gränsvärdet för klass 1 ligger väl på under 0.5 mW för den våglängden.
Och har man 2,5mW utspritt så att linjen på alla punkter man kan få in ögat på är bredare än 50mm så är det kravet uppnått även med maximalt mörkerjusterade pupiller.
Tack för alla svar! Min slutsats är att utan utbildning i lasersäkerhet känns det riskabelt att, som blueint sa, "chansa" på att det går bra. Jag spenderar hellre en tusenlapp på några par skyddsbrillor än riskerar min egen och andras syn.
Har någon koll på var man kan hitta skyddsglasögon? Hittade denna sida: http://www.wickedlasers.com/lasers/Red_ ... 49-16.html. Antar att glasögon avsedda för 650nm fungerar för 670nm också?
Har någon koll på var man kan hitta skyddsglasögon? Hittade denna sida: http://www.wickedlasers.com/lasers/Red_ ... 49-16.html. Antar att glasögon avsedda för 650nm fungerar för 670nm också?
Det ska man inte vara så säker på, man bör nog kolla upp vad det är för "bandbredd" på skyddglasen.
Har inte köpt för den våglängden men i Sverige kan du ju checka med Thorlabs, Laser 2000, Azpect Photonics, BFI Optilas etc.
Meduzas antagandet att ljuset är utspritt räcker inte om det är blanka ytor man skjuter på eftersom en konkav reflekterande yta kan fokusera ihop ljuset igen.
Meduzas antagandet att ljuset är utspritt räcker inte om det är blanka ytor man skjuter på eftersom en konkav reflekterande yta kan fokusera ihop ljuset igen.
Har tittat lite på de återförsäljare som Andax nämnde erbjuder, men styckpriset är väldigt avskräckande. Eftersom vi är fyra som jobbar med projektet kommer vi att behöva åt minstone fyra par glasögon, vilket blir 4000 kr om vi antar att minimipriset ligger på 1000 kr/st. Eftersom det rör sig om ett skolprojekt, ingen av oss som är inblandade har någon inkomst och vi inte får finansiering någon annanstans ifrån ser jag för tillfället ingen uppenbar lösning på problemet.
Ett alternativ vore att gå ner till en svagare laser. Exvis denna:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,289500000
Vad tror ni?
Ett alternativ vore att gå ner till en svagare laser. Exvis denna:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,289500000
Vad tror ni?
Ett annat alternativ är att låna av någon institution på KTH eller Uppsala universitet.
Hans-Christian Becker här på forumet har bra koll på Uppsala tror jag.
Hans-Christian Becker här på forumet har bra koll på Uppsala tror jag.
Andax: ja i ett extremfall finns risken helt klart.
å andra sidan är klassningen på en laser där "100mm från strålkällans fokus skall det genom ett 7mm litet hål komma ut en effekt som är mindre än 1mW" Klass 2M
och det skulle jag känna mig relativt säker på att jobba med utan skyddsglasögon då det enbart kan vara farligt ifall strålen fokuseras med optik av något slag rakt mot ögat.
Jag skulle då känna mig säker då jag vet begränsningarna, inte kolla i lasern med förstoringsglas eller montera spegelparaboler framför lasern...
Laserscannar man rent blanka föremål utan att typ talka ytan så lär man dessutom misslyckas med scanningen då blanka ytor är väldigt jobbiga att scanna med laser
å andra sidan är klassningen på en laser där "100mm från strålkällans fokus skall det genom ett 7mm litet hål komma ut en effekt som är mindre än 1mW" Klass 2M
och det skulle jag känna mig relativt säker på att jobba med utan skyddsglasögon då det enbart kan vara farligt ifall strålen fokuseras med optik av något slag rakt mot ögat.
Jag skulle då känna mig säker då jag vet begränsningarna, inte kolla i lasern med förstoringsglas eller montera spegelparaboler framför lasern...
Laserscannar man rent blanka föremål utan att typ talka ytan så lär man dessutom misslyckas med scanningen då blanka ytor är väldigt jobbiga att scanna med laser

Jo, jag misstänkte att klass II torde vara relativt säkra. Hittade dock en klass I-laser med en effekt på 1mW på ELFA... Om jag går ner till klass I så är risken obefintlig om jag inte anstränger mig för att fokusera lasern rakt in i pupillen, korrekt?
Återigen, tack för alla svar. Det är mycket värdefullt!
Återigen, tack för alla svar. Det är mycket värdefullt!

Ett alternativ är att stänga igen rummet som laserscannern använder. Och använda videokameror för att se vad som händer eller justera. Ev kan man ha en som är inne med skyddsglasögon.