[audio] Preamplifier v1

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

[audio] Preamplifier v1

Inlägg av anders_bzn »

Då var det dags igen för ett nytt hifi-bygge. Denna gång ska det bli en förförstärkare. Denna ska innehålla ingångsväljare, volymkontroll och utgångsbuffer.

Totalt tre kretskort.

1st förstärkarkort
1st ingångsväljarkort mha reläer och RCA kontakter.
1st ingångsväljarkort med väljarlogik.

Så här långt har jag skissat lite på förstärkarkortet. Alla värden är inte valda och det blir inte OPA604 (tror jag).

Schema här.
Kortlayout här:
Bild

Synpunkter!
Senast redigerad av blueint 2 september 2010, 02:49:16, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: A->a
victor_passe

Re: Preamplifier v1

Inlägg av victor_passe »

Jag hade iaf slängt in en säkring på 230V sidan.
Men du kanske ska ha det utanför kortet?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Detta kortet kommer att få spänning via ett relä från logik-kortet. Säkringen ska sitta i en chassiemonterad hållare ihop med spänningsintag/nätfilter.
Mcz

Inlägg av Mcz »

Några kommentarer, ifall det är ringningar du vill minska med 22pF över likriktardioderna, sätt ett motstånd i serie med kondensatorerna, annars har du bara en fortsatt resonant krets. Är 150R motstånden på utgången där för att kunna driva långa kablar? De kan med fördel tas in i återkopplingen, dvs. ta återkopplingen efter de motstånden och inte innan som nu. Skulle även satt en liten kondensator över R13/R27 med en brytfrekvens på runt 100kHz för att filtrera bort högfrekvent skräp som opamparna inte alls gillar att jobba med.

MVH Martin
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

150R motståndet är mer tänkt som kortslutningsskydd. Är det en dålig ide, är det bättre att köra utan?
Mcz

Inlägg av Mcz »

Nä, är ingen dum idé, gör som sagt även förstärkaren mindre känslig för långa kablar (läs hög lastkapacitans). Men för att ytterligare filtrera skräp och få en mer definierad ingångsimpedans skulle jag sätta säg 1kR i serie med insignalen samt säg 47kR efter mot jord, och satt en 100kHz pol parallellt med 47kR motståndet, därefter tagit signalen till 4u7 kondingen.

MVH Martin
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har läst lite om att filtrera insignalen. En del gör det, andra gör det inte. Jag har sett kopplingen som du beskriver, men inte valt att använda den.

På hörlursförstärkaren jag byggde för ett tag sedan struntade jag i det och mätningar har visat att det inte finns några problem med högfrekvent skräp.

Men jag caddar in ett filter, jag behöver ju inte montera komponenterna sen...
Mcz

Inlägg av Mcz »

Sant, beror ju på vilken miljö den kommer användas i. Är det en tyst miljö klarar du dig utan filter, men tror inte de bidrar negativt på något vis(?), snarare tvärtom, så skulle nog valt att använda dom i vilket fall. Har haft problem när man inte filtrerat signal och matningar till opampar, men då har de suttit i switchande applikationer (SMPS och klass D), och där är miljön mycket störigare.

MVH Martin
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

På wikin har jag skrivit hur jag brukar konstruera ingångar för audioprylar.

Ihopkoppling av audioutrustning.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ja, jag har lagt till ett filter på ingången. Men jag har inte spänningsföljaren innan volympotten som din ritning på wikin visar. Denna ide sågades då jag byggde hörlursförstärkaren. Jag har även tagit med 150R resistorn i återkopplingsloopen.

Det nya förstärkarsteget ser ut som följande: PDF

Sen var tanken att hålla ingångsväljaren för sig och förstärkarkortet/nätdelen för sig. Sen var tanken att man skulle ha ett logikkort. Anledningen att hålla förstärkaren /nätdelen stavas rörångest. Jag har ett rörsteg uppkopplat och det vore fint att bygga elektronik som gjorde att man kunde bygga ett försteg med opamp och ett med rör och då bara byta ett kort!

Nu har jag tänkt om. Det blir nätdel för sig, förstärkeri och ingångs del på ett kort. Logikkortet är som det är. Rörigt?
Pinkevin

Inlägg av Pinkevin »

En tanke; Kommer inte C17/C21 och poten att bilda ett variabelt högpassfilter? I praktikten är det kanske inte ett problem, med utsatta komponentvärden, då brytfrekvensen blir 33 Hz redan vid Rpot = 1k och 3.4 Hz vid Rpot = 10 k.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Hur tänker du nu?

Filtret räknar jag på 4,7u och 50k, hur kan resistansen ändra sig, Var jag tar ut signalen med mitttappen på potten spelar väl ingen roll för filtret?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om man approximerat till en ideal operationsförsärkare får vi

R = R20·(k-1)+R20·k//R21 (1)

där k är ställningen på potentiometern R20. Vidare får vi en brytfrekvens på

fc = 1/(2·pi·RC)

I ekv. 1 ser vi att om man väljer R21 tillräckligt högt kommer frekvenskarakteristiken minska sitt beroende av potentiometern R20 ställning.

Nu undrar jag vad för funktion R21 i huvudtaget har när ändå potentiometern R21 leder till jord?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

I det fallet då man har en dålig potentiometer (glapp/sliten) så vill man inte lämna ingången på OP förstärkaren flytande.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ahh, hade glömt bort det. Hittade tom en tråd där jag själv skrivit om det :wall:

Konstruera knasterfritt med potentiometer i audiokopplingar
Skriv svar