Ny styrning till befintlig plasma skärare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
matildaspappa

Ny styrning till befintlig plasma skärare

Inlägg av matildaspappa »

Hej !
Har införskaffat i en plasma skärare 2*3 meter med 100 amp plasma.
Det är en italiensk maskin med tillverkare som är i kk finns inga delar har ett eget utvecklat styrprogram utan g-code och förmodligen trasig servostärkare till en axel.
Hur man än funderar att leta delar etc laga och fixa så är programvarorna (som jag inte har original skivor till och win 95 dessutom !) skrot att jobba med.
Tänker då att skaffa nytt styrsystem istället och få en användbar maskin.
Har tittat lite på hyperterm edge och burny men har förstått att dessa är ruskigt dyra och funderar därför lite på något att styra från ex. mach3.
Det finns ju lite färdiga kit att köpa men vet inte om det är någon vettigt kvalitet samt att om något går sönder så finns väl inte delarna att få tag på får då göra om hela skiten igen och det orkar jag inte tänkte satsa på något som går att laga i framtiden får hellre kosta lite extra då.
Det sitter idag servo med 19mm axel 2,2 N 0,65 kw kanske lite overkill kan tyckas.
Är vädigt nyfiken på vad man kan göra med maskinen då jag fick den så är det värt att försöka få igång något som kan producera
Tacksam för tips och råd i denna situation
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ny styrning till befintlig plasma skärare

Inlägg av Meduza »

Är det vanliga borstade servon borde ju ett scysst nätagg och ett par G320X räcka:
http://www.geckodrive.com/product.aspx?c=2&i=14474

ett Breakoutkort och en pc med emc2 eller mach3 så är man igång :)
matildaspappa

Tack !
Skulle tro att man måste byta motorer oxå då det verkar vara svårt med 220 AC motor

Så här står det på motorerna och är från -99

Vn 168 Vrms 314 S1
Tn 2.20 NM In 2.5 Arms
Pn 0.65 Kw Jm 33m kgm2

Förstår inte så mycket av det men mätte på kablar och verkar vara 220 Ac
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad är det för servoförstärkare på maskinen? Den trasiga kanske går att reparera.
matildaspappa

Servostärkarna är av typ "EI" Elettronica industriale italienska grejor och får inte tag på dok. på dom tänkte väl försöka behålla motorer då jag slipper lite jobb i alla fall. Felet är nog resolver relaterat på servostärkaren.
Tänkte väl försöka hitta ett kit kanske då "Burny" styrsystem med inbyggda servostärkare låg runt 110000:-
Vet ej samtidigt är det ju bra om man lätt kan få tag på grejor i framtiden
Tacksam för tips
Skriv svar