Hej!
Fick av en kollega en fin luft/luft värmepump där utedelens fläkt hade stannat.
Fläktmotorn var hel, konstaterat efter ohmmätning på lindningarna. Problemet var att en halvledare av något slag hade lossat från kretskortets fläktdrivning, samt eller pga detta, hade en resistor "brunnit" (avbrott). Denna halvledare har konstaterats vara en MOSFET alternativt IGBT. Hela bryggan används för fasförskjutning för att skapa en "virtuell" 3-fas till fläktmotorn.
Av ren nyfikenhet ritade jag upp kretsschemat för fläktdrivningen och för att kunna ge er experter något att bita i. På det uppritade schemat är halvledaren som hade "ramlat av" markerad i rött, likaså resistorn som brunnit.
Hittade efter googlande ett datablad på en mosfet med beteckningen K2919, och blev föreslagen en variant från ELFA, http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage?artnr=7117427 som verkar passa bra.
Tyvärr har ingen kunnat ge förslag på resistorn som brunnit. Gick tyvärr inte avläsa motståndsvärdet på den. Nån som med hjälp av mitt kretsschema och övriga specar kan ge sig på att räkna på vilket motståndsvärde som är korrekt?
Bild, kretschema, eldata, dataspec etc finns på länk nedan:
http://www.box.net/Henrik
Tacksam för svar
Mvh Henrik
Hjälp med resistoruträkning
- prototypen
Re: Hjälp med resistoruträkning
Har du något som genererar trefas till motorn så har du två hela kretsar också (på var sida om den trasiga) så det är väl bara att mäta.
Schyst bild, den sa allt.
Protte
Schyst bild, den sa allt.
Protte
Om man tittar på bilden så ser det ut som att detta motstånd är gemensamt för alla tre faserna, så det finns inget annat att jämföra med.
Och jag är inte säker på att det är ett motstånd, jag skulle tro att det är en säkring av någon sorts, kanske ett säkringsmotstånd eller en keramisk säkring eller en polyfuse-grej.
Pumpen är en mitsubishi electric modell SAP-CRV 91EH, c:a 8år gammal. Har kontakter inom ahlsell som sålt den och blivit erbjuden ett nytt kort för 3000:-. För mycket pengar att lägga på en så gammal pump, därav att jag ville kolla om man lyckades fixa det själv.
Det här med att "resistorn" skulle vara nån typ av säkring kanske kan stämma. Märkningen på kretskortet för den var "R" som för alla andra motstånd på kortet. Det enda jag kunde konstatera då jag klippte bort den var att det var avbrott, samt att det såg ut som ett M eller W printat på det av beläggningen som var kvar. Den var ljusblå till färgen och med någon typ av keramiskt material. Fanns också liknande motstånd på kortet med denna keramiska beläggning där det fanns printat motståndsvärde.
Men frågan kvarstår, hur kommer man fram till vilket motståndsvärde det ska vara.
/Henrik
Det här med att "resistorn" skulle vara nån typ av säkring kanske kan stämma. Märkningen på kretskortet för den var "R" som för alla andra motstånd på kortet. Det enda jag kunde konstatera då jag klippte bort den var att det var avbrott, samt att det såg ut som ett M eller W printat på det av beläggningen som var kvar. Den var ljusblå till färgen och med någon typ av keramiskt material. Fanns också liknande motstånd på kortet med denna keramiska beläggning där det fanns printat motståndsvärde.
Men frågan kvarstår, hur kommer man fram till vilket motståndsvärde det ska vara.
/Henrik