Tips på komplett sats
Tips på komplett sats
Hejsan,
Jag har kikat runt på Internet och forumet och kommit fram till att det finns en djungel att välja av.
Jag har lovat att kolla på att göra en varvräknare med display till en motor som min pappa bygger (ta en titt på http://www.orkenrud.com det är roliga små v8:or)
Jag undrar om någon har tips på en sats som innehåller allt jag behöver (utom möjligen givare).
Men microprocessor, LCD, utvecklingsmiljö (helst C och till Mac OS) osv behöver jag.
Hoppas någon av er har en bra sats att rekommendera.
Tack på förhand.
Jag har kikat runt på Internet och forumet och kommit fram till att det finns en djungel att välja av.
Jag har lovat att kolla på att göra en varvräknare med display till en motor som min pappa bygger (ta en titt på http://www.orkenrud.com det är roliga små v8:or)
Jag undrar om någon har tips på en sats som innehåller allt jag behöver (utom möjligen givare).
Men microprocessor, LCD, utvecklingsmiljö (helst C och till Mac OS) osv behöver jag.
Hoppas någon av er har en bra sats att rekommendera.
Tack på förhand.
Re: Tips på komplett sats
Jag är ganska säker på att det inte finns färdiga satser med "gör det själv varvräknare".
Men att göra en är "enkelt" (sa gubben som har jobbat med sånt i en hel del år), vad som egentligen ska väljas är upplösning, displaytyp, spänningsmatning och vilken sorts sensor som önskas.
Man kan enkelt mäta tiden mellan vissa händelser (t.ex. varv på kamaxel eller vevaxel) varefter man räknar lite:
RPM = Konstant / tiden.
Men att göra en är "enkelt" (sa gubben som har jobbat med sånt i en hel del år), vad som egentligen ska väljas är upplösning, displaytyp, spänningsmatning och vilken sorts sensor som önskas.
Man kan enkelt mäta tiden mellan vissa händelser (t.ex. varv på kamaxel eller vevaxel) varefter man räknar lite:
RPM = Konstant / tiden.
I en specialutgåva av Radio och Television vill jag minnas att
de hadde ett bygge med en LED-baserad varvräknare.
Den innehåller för övrigt radioamatör projekt och två projekt
från firma Transunk i Katrineholm, en 27MHz R/C-anläggning.
de hadde ett bygge med en LED-baserad varvräknare.
Den innehåller för övrigt radioamatör projekt och två projekt
från firma Transunk i Katrineholm, en 27MHz R/C-anläggning.
elfa hade en byggsats på varvräknare förr iofs.
Vill man bara ha funktion är det nog billigare att köpa en färdig, konstruerar man själv kan man ju få in lite roliga extrafinesser typ loggning osv.
Vill man bara ha funktion är det nog billigare att köpa en färdig, konstruerar man själv kan man ju få in lite roliga extrafinesser typ loggning osv.
> och två projekt från firma Transunk i Katrineholm, en 27MHz R/C-anläggning.
Jag byggde både sändaren, mottagaren och servoförstärkaren vintern 74-75...
Gick till elektronikåtervinning för bara 2-3 år sedan.
Och Transfunk hette firman och Inge Stendahl hette konstruktören.
Jag byggde både sändaren, mottagaren och servoförstärkaren vintern 74-75...

Gick till elektronikåtervinning för bara 2-3 år sedan.
Och Transfunk hette firman och Inge Stendahl hette konstruktören.
Jo då jag byggde sändaren och den ligger i en skokartong med trimpotttar som styrspakar.
Mottagaren byggde jag efter ett schema av "Termik Johan" i AoH. De fungerar väldigt bra.
Jag har kopplat in Sanwa servon. Jag hörde kommentarer i klubben jag var med i från andra
som byggt Transfunken och de kallade den "trasselfunk", vet ej varför, den var inte speciellt
svårbyggd.
Mottagaren byggde jag efter ett schema av "Termik Johan" i AoH. De fungerar väldigt bra.
Jag har kopplat in Sanwa servon. Jag hörde kommentarer i klubben jag var med i från andra
som byggt Transfunken och de kallade den "trasselfunk", vet ej varför, den var inte speciellt
svårbyggd.
Jag köpte ett PICkit 2 på Kjell & Co idag och provar mig fram.
Får leta vidare lite efter en lämplig givare.
Tack så länge...
Får leta vidare lite efter en lämplig givare.
Tack så länge...
Halleffektsgivare kanske ? ..tror f.ö jag har en påse sådana nånstans, men dom kostar ju typ inget nya antar jag.
Som jag tolkar din fråga är du ute efter ett utvecklingskort med mcu och en lcd med mera som du ska kunna utveckla mot med macosx.
Hårdvaran, jag skulle kolla på AVR Butterfly, men då behöver du en programmerare också. Kolla på STK500 eller USBtinyISP AVR Programmer.
Utveckling på mac, jag kör med CrossPack som innehåller bland annat avr-gcc och avrdude.
EDIT: Jag hade såklart missat ditt inlägg om att du köpt ett pickit. Jag har inte testat pic utveckling på mac. Men det kanske man ska göra, har ju faktiskt en såndär programmerare som sodjan säljer...
Hårdvaran, jag skulle kolla på AVR Butterfly, men då behöver du en programmerare också. Kolla på STK500 eller USBtinyISP AVR Programmer.
Utveckling på mac, jag kör med CrossPack som innehåller bland annat avr-gcc och avrdude.
EDIT: Jag hade såklart missat ditt inlägg om att du köpt ett pickit. Jag har inte testat pic utveckling på mac. Men det kanske man ska göra, har ju faktiskt en såndär programmerare som sodjan säljer...