Spåra luftburna störningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Spåra luftburna störningar

Inlägg av PHermansson »

Jakten på felet på vår Tv går vidare... Har nu haft kontakt med ett antal tekniker från ett antal firmor och med Telia ett antal gånger...

Förutsättningarna är som följer:
Telia digitaltv via Fiberlan, ett trippelabbonemang med tv, internet och telefon. I garagelängan här utanför finns en switch, från denna går en ethernetkabel in i lägenheten via telefonröret. Från uttaget i köket går en Cat5e in till vardagsrummet, där sitter bland annat Telias bredbandsswitch, en router samt Telias digitaltvbox. TV:n är en tjock-tv som ansluts via Scart.

Problemet är bild- och ljudstörningar. Med ojämna mellanrum hörs störningar i ljudet (försvinner, "tjippar", och klickar) samt bildstörningar (pixelfel, eftersläpningar). Bilden försvinner inte helt utan det är korta störningar. Störningarna varierar i mängd och kommer med ojämna mellanrum.

Felsökning som gjorts:
-All utrustning i lägenheten bytt. Ny tv-box inklusive adapter, ny bredbandsswitch inklusive adapter. Ny kabel från uttaget i köket till switchen. Ny router.
-Ny kabel från garaget till lägenheten. Inkopplingen i uttaget justerad två gånger.
-Bytt uttag i switchen i garaget, ingen skillnad. En annan abonnent på samma switch har inga problem. När utrustning kopplas direkt i garageswitchen fungerar allt och Telia ser inga störningar. När vår kabel kopplas in rasar det in störningar hos Telia.

Så det vi konstaterat nu är att det är inget fel i centralen i garaget. Det är inget fel på vår utrustning. Den senaste teknikern jag har haft kontakt med har en teori om luftburna störningar, något jag tycker känns rimligt då det finns mer som tyder på det. Ofta har jag svårt att få mina trådlösa hörlurar rätt inställda, får ofta acceptera att den surrar när ingen musik spelar (Sennheiserlurar). Märkligt är dessutom att det trådlösa nätverket fungerar bra för det mesta, men vissa perioder inte alls. Enheterna får kontakt med routern men kan inte slutföra anslutningen, det står "ath5k phy0: noise floor calibration timeout (2462MHz)" i datorns systemlogg.

Teknikern jag pratade med nu tyckte jag skulle testa att ta en AM-radio och lyssna efter störningar, vilket jag gjorde igår. Men det räckte med att jag slog på den på FM-bandet, är ingen station inställd är radion inte tyst utan det surrar (och då menar jag surrar, inte brusar).
Går jag runt med radion varierar styrkan på surrandet, vilket det även gör om jag vänder den uppåt. Vi har en vind som nås från lägenheten, går jag upp där med radion surrar det mycket hela tiden.

Låter detta rimligt?

Hur kan man spåra upp vad det är som surrar? Bygga en riktantenn?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Spåra luftburna störningar

Inlägg av mrfrenzy »

Slutar det surra om du stänger av huvudbrytaren? Isåfall är det bara att slå på en grupp i taget tills du isolerat störkällan.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Störkälla nummer 1 brukar vara felinstallerade (dåliga skärmade kablar) frekvensomformare för ventilationsfläktar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ok, och det sitter ju något sådant på vinden. Huset är relativt nytt (tidigt 90-tal) och har ventiler i varje rum samt en köksfläkt som har med ventilationen att göra. Kan det vara så att det sitter en motor i det där plåthärket på vinden som stör?
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Transformatorstation i våningen under?
Linda en spole typ 100 varv diameter 200mm med 0,2mm emaljerad koppartråd och koppla in ett par hörlurar.
(Vad jag gjorde när det brummade misstänkt på mitt kontor.(kommer i separat tråd.))
Perfekt att pejla in både riktning och styrka på diverse emi.

/W
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

I våningen under bor det en stackars familj som jag inte tror har en transformatorstation i sovrummet :) Under dem i sin tur bor daggmaskarna... Och jag har funderat åt det hållet, men kan inte tänka mig att det finns något liknande i närheten. Det är ju dessutom så att grannen i huset intill inte har några problem.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag tror på Nerres förslag. Upp på vinden med dig och lyssna :)
Du kanske har en radioamatör i närheten som kan hjälpa till med att lokalisera störkällan?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Synd att man inte har nån koppartråd här då... går det inte att använda radion? Den har både LW, MW, SW och FM.
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Det går bra med vilken ledning som helst.
Ju fler varv/större diameter desto starkare signal.
Man kan linda runt en plasthink typ.
En fördel är att den blir väldigt riktningskänslig.

Radio går förstås också bra, men är smalare i sitt lyssningsområde tror jag.

/W
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Så jag ska ta och linda några hundra varv kabel och koppla ändarna till ett par vanliga hörlurar? Sen smyga runt och lyssna?
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Japp! :D
Skriv svar