Jag har ett litet bekymmer med en motoraxel till en 540-motor (RC bil...) som är för kort och för smal. Håller på och bygger en snäckväxel och tänkte då sätta snäckdrevet på motoraxeln. Problemet är att snäckdrevet har ett hål på 6mm och motorn en standardaxel (är det 3,2 mm eller nåt sånt va?). Funderingen är alltså hur jag monterar denna 6mm axel på motorn? Det får ju inte bli snett.
Det vanliga sättet är väl att ta en 6mm axel sätta i svarven och borra ur den till 3mm, men jag har aldrig lyckats med det, det blir alltid lite snett...
Finns det kanske något att köpa som är rakt så jag slipper tillverka det?
skarva / förlänga motoraxel?
Re: skarva / förlänga motoraxel?
Det finns kardanled till det, men det känns som att det blir för långt ifrån varandra.
http://www.umearc.se/kardanled-blast-n-vee-pr.html
Byta motor?
Vilken skala är det?
http://www.umearc.se/kardanled-blast-n-vee-pr.html
Byta motor?
Vilken skala är det?
Skulle kunan funka, men kräver några kullager extra...
Byta till vad för motor? Målet är att få ca 1000 rpm på hjulaxeln. Skala är ca 1:12, jag bygger pistmaskin.... Alltså helt eget tänk.
Byta till vad för motor? Målet är att få ca 1000 rpm på hjulaxeln. Skala är ca 1:12, jag bygger pistmaskin.... Alltså helt eget tänk.
Spännande!
Tänkte om du hittade motorer med 6mm axlar direkt, men det verkar lite svårt.
Borstlöst system?
Och vart är bilderna....?
Som du förmodligen vet så finns det färdiga lösningar för detta, men nu har du ju det mesta så det blir lite vaste of money.
Tänkte om du hittade motorer med 6mm axlar direkt, men det verkar lite svårt.
Borstlöst system?
Och vart är bilderna....?
Som du förmodligen vet så finns det färdiga lösningar för detta, men nu har du ju det mesta så det blir lite vaste of money.
Bilder finns inte, bara planer.
Borstlöst tänkte jag inte köra, effekten på brostat räcker mer än väl, dessutom så är det enklare på alla sätt (snabb tester går med bateri utan fartreglage osv.)
Blir väl som vanligt, att jag får ge mig på svarven... En fundering jag har är om man kanske kan ta en vanlig piniong (stavning?) och svarva ner den till 6mm, det gäller bara att hitta en som är nog lång...
Borstlöst tänkte jag inte köra, effekten på brostat räcker mer än väl, dessutom så är det enklare på alla sätt (snabb tester går med bateri utan fartreglage osv.)
Blir väl som vanligt, att jag får ge mig på svarven... En fundering jag har är om man kanske kan ta en vanlig piniong (stavning?) och svarva ner den till 6mm, det gäller bara att hitta en som är nog lång...