Tackar för alla tips.
Jag åkte på magsjuka igår, så det tar nog ett par dagar innan jag kan testa vidare. Jag är fullständigt novis
på CAM så det här med G-koder är rena grekiskan för mig. Men man måste kunna krypa innan man kan gå.....
Jag skall testa tipset från Morgons. Klarar den att köra runt i samma spår så funkar ju mjukvaran så långt.
Jag har 1,85Nm stegmotorer från JB.
Drivarna är baserade på A3977.
Motorerna körs på kvartssteg.
Kulskruvarna har 5mm stigning och utväxling mellan motor och skruv är 3,23:1 (remdrift).
Nätaggregatet är på 28V / 6A.
Vid provkörning kunde jag snabbmata upp till ca 1500mm/min innan jag började tappa steg.
Jag satte därefter max matning till 400mm/min för att få bra marginal.
Vid testet på bilden körde jag i PVC och med 100mm/min matning.
Datorn känner jag inte till så mycket om. Det var en som "blivit över".
Jag installerade en version av XP som kallades: Windows XP Pro SP3 Ultimate Light (Ja, pirat. Men har ju ändå betalat för XP Pro till den maskinen...).
Datorn används alltså inte till något annat än den här fräsen.
Något som jag kom att tänka på idag var att printerporten kanske är för klen för att styra stegmotordrivarna säkert?
När jag körde det 4-kantiga hålet så kördes ju bara en motor åt gången. Med bägge motorerna samtidigt så kanske inte
strömmen räcker till? Visserligen borde drivkretsarna inte dra speciellt mycket, men kanske tillräckligt för att tappa steg?
I så fall får jag väl ordna någon slags buffertkrets emellan.