Men suck, det är MYCKET utrustning med "amerikansk stickpropp" som även klarar 230V, det är dock väldigt ovanligt att utrustning med cigtändarpropp klarar av 230V.
Jag ser som sagt sådana där adapters som den i annonsen i drift dagligen.
TomasL skrev:Inte nödvändigtvis, men tror du har problem att hitta en "reseadapter" dvs en som som enbart anpassar mekaniskt för 110-V produkter till 240V system.
Kanske inte så vanligt här i sverige efterssom vi behöver det omvända, men ja, sådana avsedda för andra länder är ofta gjorda precis på det sättet.
Kolla t.ex. på arlanda nästa gång ni ska ut o flyga, finns en uppsjö "universaladaptrar" som går
att "bygga ihop" åt alla möjliga håll, och de gör inte ett smack åt själva spänningen...
Glenn skrev:Men suck, det är MYCKET utrustning med "amerikansk stickpropp" som även klarar 230V, det är dock väldigt ovanligt att utrustning med cigtändarpropp klarar av 230V.
Jag ser som sagt sådana där adapters som den i annonsen i drift dagligen.
Word!
Som sagt dessa adaptrar fyller en funktion. Dock kanske det bör framgå att den inte omvandlar spänningen...
Jag ser inget problem med denna adaptern alls, alla moderna switchade agg klarar ju 90-250v inspänning, bättre att köpa en adapter än att köpa en ny nätdel
Sen får man väl skylla sig själv om man kopplar in den fel. ungefär som att man kan tanka diesel i en bensinbil, ingen säger ju att man inte få det, bara att blien går sönder om man gör det.
Den kan aldrig vara laglig! För det första så skall den vara CE-märkt men det kan ju tillverkaren göra som han vill utan att hålla europeiska normer. För det andra så är ju kontakten så byggd att man kan plugga in vad som helst som har amerikansk kontakt och dessa behöver ju inte kunna gå ner till 50 Hz och upp till 230 V spänning! Skulle misstänka att elsäkerhetsverket skulle ha ett och annat att säga till om...
Nej men dessa är inte ämnade till att stoppa i våra vägguttag heller. Har man koll på vad man använder adaptern till så är det ingen fara men det är ju lekmän som tror att det är en juste produkt som de köper...
TomasL skrev:Inte nödvändigtvis, men tror du har problem att hitta en "reseadapter" dvs en som som enbart anpassar mekaniskt för 110-V produkter till 240V system.