1wire kablage

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tomashermansson

1wire kablage

Inlägg av tomashermansson »

Hej Forumet,

Jag är ny här men hoppas jag postade detta på rätt ställe ;)

Jag håller på att bygga mitt 1wire nät i villan och det är i stora delar igång med elmätning samt temperaturkontroller på hus, ute och inne samt värmepumpens olika delar.

Nu till min fråga; hur kopplar man på smidigaste sätt ihop många 1wire-sladdar? Jag har t.ex. 14 givare i min värmepump, alla dessa 14 givare har fyra ledare och skall anslutas i form av en stjärna... hur görs detta bäst? Idag har jag tagit hjälp av lödkolven men det blir snabbt stort ett fult ormbo med risk för kalllödningar osv osv...

jag hade en tankte på att bygga en egen "hub" men flera RJ12-honor som i bakkant är ihopkopplade pin1, pin2, pin3 osv osv, alltså en helt "dum" hub... någon som gjort något liknande?

Tack på förhand för tips/idéer!

Tomas
v-g
EF Sponsor

Re: 1wire kablage

Inlägg av v-g »

Onewire kopplar man ju normalt seriellt ska man ha stjärnnät försvinner ju nästan all nytta med dem.

Men om du ska köra stjärnnät kanske du kan göra en fuling och bara koppla ihop det med ett labbdäck förutsatt att kablarna går att få ner i det, ibland går det annars att stabilisera mha att man förtennar dem. Helt säkert fungerar det med stiftpinnar som man löder i änden på kabeln.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag använder mig av patchpaneler. Lätt att koppla in flera utgångar på baksidan. Bara skala en kabel och patcha dit. Sedan kopplar man in alla givarna på framsidan.

Har även byggt egna av gamla switchar som jag plockat kontakterna på.
tomashermansson

v-g skrev:Onewire kopplar man ju normalt seriellt ska man ha stjärnnät försvinner ju nästan all nytta med dem.

Men om du ska köra stjärnnät kanske du kan göra en fuling och bara koppla ihop det med ett labbdäck förutsatt att kablarna går att få ner i det, ibland går det annars att stabilisera mha att man förtennar dem. Helt säkert fungerar det med stiftpinnar som man löder i änden på kabeln.
Jo, jag är medveten om att man normalt kopplar i serie, det gör jag också, men just i skåpet för värmepumpen har jag många givare därav en stjärna i detta skåp, sedan fortsätter 1wire-nätet vidare i huset till andra givare av olika slag.

labbdäck, antar att det är samma sak som ett PCB-kort? jag har tänkt tanken, men har inte kommit på något bra design för ändamålet...
tomashermansson

danielr112 skrev:Jag använder mig av patchpaneler. Lätt att koppla in flera utgångar på baksidan. Bara skala en kabel och patcha dit. Sedan kopplar man in alla givarna på framsidan.

Har även byggt egna av gamla switchar som jag plockat kontakterna på.
ok, en enkel patchpanel kanske är lösningen, du har helt enkelt lött ihop alla pinnar på baksidan om jag förstår dig korrekt... tack för tipset!
danielr112

Inlägg av danielr112 »

På den jag snodde från switch ja. Patchpanelen har jag bara skalat min kabel och patchat i 8 åt gången. Kör så på flera ställen i huset där jag har mina "centraler" for 1-wire.

Om jag orkar kan jag ta ett kort när jag kommer hem.
vedeldaren

Inlägg av vedeldaren »

Norpan

Inlägg av Norpan »

De kommer inte funka så bra om man kopplar dem i serie, parallell är bättre. :vissla:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Labbdäck är ett sånt som vedeldaren länkat till.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Varför inte ett hederligt lödöra 48-805-06 ? Nackdelen är ju att det är besvärligt att koppla bort någon sensor, men det bör väll inte göras efter att labfasen är över.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

ska ta kort om 30 min max.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Bild
Bild

så ser mina ut. Sedan har ja gjort sjysta lådor
vedeldaren