Hej!
jag har köpt ett Guanli sändar paket, där det ingick en mottagare med inbyggt fartreglage. Nu när jag testade sändaren upp täckte jag att den inte svarade på komandot, jag öppnade upp sändaren och mottagaren och såg att frekvensen låg på nästan 2 MHz ifrån varandra på kristallerna, är detta problemet och isåfall kan jag bara byta ut dessa mot två med samma våglängd? så fungerar det?
snälla hjälp mig.
Diverse korrigeringar /adm
Problem med sändning och mottagning för RC
Re: problem med Sändning och mottagning.
De brukar ligga på olika frekvenser (jag antar att det är ett RC-paket) då den ena är till sändaren och den andra är till lokaloscillatorn i mottagaren. Nu brukar mellanfrekvensen oftast att vara 455kHz så 2MHz är mycket tycker jag varför jag skulle tro att det är ett felaktigt kristallpaket i.
Oftast brukar mottagarens kristall att ligga 455kHz under sändarkristallen.
Oftast brukar mottagarens kristall att ligga 455kHz under sändarkristallen.
Det viktiga är att kristallerna är för samma "kanal".
> snälla hjälp mig.
Och vad sa säljaren/butiken när du frågade där ??
> snälla hjälp mig.
Och vad sa säljaren/butiken när du frågade där ??
Fick detta som mail, det var säkert bara felsänt...
> De sa att det skulle vara så men dom viste inte varför!
> De sa att det skulle vara så men dom viste inte varför!
Re: Problem med sändning och mottagning för RC
På RC flyg kristaller så ska i allafall frekvensen vara samma, om man har t.ex. CH70 så i sändaren skall det vara FM TX 35.100MHz och i
mottagaren FM RX 35.100MHz.
//Martin
mottagaren FM RX 35.100MHz.
//Martin
Var stog det att det handlade om en FM utrustning ?
AM används normalt inte inom RC det är utslutande FM. Frekvensområdet för att styra modellflyg och dylikt skall vara inom rätt frekvensområde och moduleringssätt och det skall skall vara FM och efter PTS frekvenslista, annat sätt och/eller frekvensband är inte lagligt att använda för detta.