USBisp till avr
USBisp till avr
är de någon som har provat USBisp till avr,
www.matwei.de/eng/ index.php?page1=elektronik&page2=usbisp
jag ska ta o bygga en programerare för avr, men jag vet inte vilken, jag har en stk200 men vill ha en för usb som är snabbare än min,
eller finns de något annat förslag som är bättre ??
någon som har byggt USBisp ??
/// Lizerd
www.matwei.de/eng/ index.php?page1=elektronik&page2=usbisp
jag ska ta o bygga en programerare för avr, men jag vet inte vilken, jag har en stk200 men vill ha en för usb som är snabbare än min,
eller finns de något annat förslag som är bättre ??
någon som har byggt USBisp ??
/// Lizerd
jag har fdti 2232 chipp liggande, men jag tror att man skulle kunna använda de med,
eller de e väll ingen direct skillnad bara att den har två kanaler ist för 1.
kan man programera mega8án med boot loder utan att de ligger någon kod i avr chippet,. eller hur funkar de där ??
förstog inte så mycket av de han skrev på sin sida.
eller de e väll ingen direct skillnad bara att den har två kanaler ist för 1.
kan man programera mega8án med boot loder utan att de ligger någon kod i avr chippet,. eller hur funkar de där ??
förstog inte så mycket av de han skrev på sin sida.
Tittar man på schemat så ser det ut att vara en ISP-kontakt som sitter på kortet. Så det verkar som att man redan måste ha en fungerande programmerare för att få igång den första gången. Därefter kan den troligtvis uppdateras direkt via USB-interfacet.
lizerdboy: Jag tvivlar på att det kommer gå snabbare att programmera med hjälp av usbisp. Det är ändå AVR:en som du ska programmera som är flaskhalsen. Om nu inte stk200 är väldigt långsam...
lizerdboy: Jag tvivlar på att det kommer gå snabbare att programmera med hjälp av usbisp. Det är ändå AVR:en som du ska programmera som är flaskhalsen. Om nu inte stk200 är väldigt långsam...
som man kan läsa på hans hemsida så programerar han en mega 128 på 21 sec,
jag själv har inte lagt ner något på den storleken eller i huvudtagiet på en mega avr, och jag gillar inte när de tar minuten att lägga ner datan på kretsen.
cykze: vad har du förslag på seriel programerare som jag kan använda ??
jag själv har inte lagt ner något på den storleken eller i huvudtagiet på en mega avr, och jag gillar inte när de tar minuten att lägga ner datan på kretsen.
cykze: vad har du förslag på seriel programerare som jag kan använda ??
För mig tar det t ex 0.6 sekunder att programmera 590 bytes till en Tiny2313. Då använder jag bara en programmerare som består av fyra motstånd. När det gäller programmerare till serieporten vet jag faktiskt inte vad som finns. Då kanske någon USB-variant vore bättre.
Hur stor fil har du egentligen som tar runt en minut att ladda?
Hur stor fil har du egentligen som tar runt en minut att ladda?
grejen är att jag har stk200 , men jag vill kunna använda min nya laptop som bara har usb, jag har testat fdti 2232 kretsen som e ricktigt bra,
men jag vill ha en programerare som funkar på usb, och jag vill ha grunden så jag kan designa den precis som jag vill ha den.
de jag inte fattar på usbisp är hur den är kompatibel med avr studio då jag fattar de som att de inte är någe usb kompatiblitet med usb i avr sudio.
eller ??
de jag har läst om vissa serie ports proggar som de tog hiskligt lång tid för dom större avr versionerna. upp till ett par min, vilket jag skulle tröttna på ganska fort.
jag var helt på att jag skulle köra fdti 2232 som parallel, men grejen är att de saknar nak eller var den heter, pin 10 på parallel porten vilken är data biten från avr till pc, då stöp de i tjotan.
så de finns ingen här som har testat usbisp, oki får testa , sitter och caddar den nu endå.
men jag vill ha en programerare som funkar på usb, och jag vill ha grunden så jag kan designa den precis som jag vill ha den.
de jag inte fattar på usbisp är hur den är kompatibel med avr studio då jag fattar de som att de inte är någe usb kompatiblitet med usb i avr sudio.
eller ??
de jag har läst om vissa serie ports proggar som de tog hiskligt lång tid för dom större avr versionerna. upp till ett par min, vilket jag skulle tröttna på ganska fort.
jag var helt på att jag skulle köra fdti 2232 som parallel, men grejen är att de saknar nak eller var den heter, pin 10 på parallel porten vilken är data biten från avr till pc, då stöp de i tjotan.
så de finns ingen här som har testat usbisp, oki får testa , sitter och caddar den nu endå.
-
- Kontakt:
Vojne vojne :-)lizerdboy skrev:....och jag gillar inte när de tar minuten att lägga ner datan på kretsen.
Ni skulle ha varit med på den "gamla goda tiden" då man brände in programmet i ett 2716 UV-EPROM (2 kbyte), om jag inte minns helt fel tog det ett par minuter, sen så plockade man ur den ur brännaren och satte den i sockeln på kortet man höll på med, provkörde och sedan la man den i uv-lådan och raderade den i typ 15 minuter innan man kunde bränna ner nästa (förhoppningsvis bättre fungerande) version av mjukvaran.
Fast nu när man är van med icsp och programmeringtider på några sekunder så känns allt annat stenålder...
men de sitter en fdti 245 i usbisp, detta är en parallel data , ej 232 seriel,
så de borde dyka upp som en parallel port, jag har visserligen inte testat min fdti 2232 i parallelt läge,
någon som vet om den blir seriel "com" i datorn även fast man kör 2232 eller fdti 245 i parallelt läge ,
de kanske jag ska byta ut 245án mot nyare 2232 så kan man hitta på mer roliga funktioner =).
så de borde dyka upp som en parallel port, jag har visserligen inte testat min fdti 2232 i parallelt läge,
någon som vet om den blir seriel "com" i datorn även fast man kör 2232 eller fdti 245 i parallelt läge ,
de kanske jag ska byta ut 245án mot nyare 2232 så kan man hitta på mer roliga funktioner =).
By using FTDIs virtual COM port drivers, the peripheral looks like a standard COM port to the application software. Commands to set the baud rate are ignored - the device always transfers data at its fastest rate regardless of the applications baud-rate setting. Alternatively, FTDIs D2XX drivers allow application software to access the device directly through a published DLL based API. Details of the current VCP and D2XX driver can be found on FTDIs web site
detta läste jag i FT245 manualen, detta hadde jag missat helt, snopet, skratt.
man lärsig så länge man lever =)
men då fattar jag inte hur den kan uppdatera via bootlodern då man ska kunna uppdatera avrén via usb,
de som står i doc som följer med,,,,
Short manual to get up and running *
\*****************************************************************************/
After assembly the bootloader has to be programmed into the Mega8:
You simply close SJ3 on the back of the PCB and write the bootloader to the
Mega8 with any AVR programming device.
fuse bit settings:
lfuse: 0xE4
hfuse: 0xDA
After installing the bootloader you should open SJ3.
No the bootloader should be able to run and you can program the application
to the Mega8 via USB.
1: SW1 1 & 2 off
2: Plug into the USB cable
3: Bootloader will be started
4: SW1 1 & 2 on
5: red and green LED glowing
6: avrdude -p m8 -c STK500 -P xxx -e -U flash:w:xyz.hex
7: LED's blinking
8: Application is started
9: finished
hur fasen kan man då updatera via usb, bild på schema kommer...
detta läste jag i FT245 manualen, detta hadde jag missat helt, snopet, skratt.
man lärsig så länge man lever =)
men då fattar jag inte hur den kan uppdatera via bootlodern då man ska kunna uppdatera avrén via usb,
de som står i doc som följer med,,,,
Short manual to get up and running *
\*****************************************************************************/
After assembly the bootloader has to be programmed into the Mega8:
You simply close SJ3 on the back of the PCB and write the bootloader to the
Mega8 with any AVR programming device.
fuse bit settings:
lfuse: 0xE4
hfuse: 0xDA
After installing the bootloader you should open SJ3.
No the bootloader should be able to run and you can program the application
to the Mega8 via USB.
1: SW1 1 & 2 off
2: Plug into the USB cable
3: Bootloader will be started
4: SW1 1 & 2 on
5: red and green LED glowing
6: avrdude -p m8 -c STK500 -P xxx -e -U flash:w:xyz.hex
7: LED's blinking
8: Application is started
9: finished
hur fasen kan man då updatera via usb, bild på schema kommer...
äää hittade inte någonstanns jag kan lägga upp bilden på schemat.
kolla i zip filen på USBisp_v2_sch.pdf ..
http://www.matwei.de/files/usbisp_21_04_05.zip
jag fattar att man ska ha en hemmagjord rs232 kontakt till usb för att kunna lägga in bootlodern, fast om avr är tom så kan man väll inte programera avr utan bootloder i om man bara kör via uarten.
blir lite knäpp på att jag inte fattar de här tillräckligt =)
hur fasen ska man göra =)
kolla i zip filen på USBisp_v2_sch.pdf ..
http://www.matwei.de/files/usbisp_21_04_05.zip
jag fattar att man ska ha en hemmagjord rs232 kontakt till usb för att kunna lägga in bootlodern, fast om avr är tom så kan man väll inte programera avr utan bootloder i om man bara kör via uarten.
blir lite knäpp på att jag inte fattar de här tillräckligt =)
hur fasen ska man göra =)