Frässpindelbygge
Re: Frässpindelbygge
Aha.
Kan du montera den så att den spänner mot lagren?
Du har sett min tråd om spindelbygge? Om inte annat så kan du ju kopiera toleranserna för lagersätena; de blev riktigt bra. (Med reservation för att jag inte har testat min spindel än...
).
Bilder från montering: http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=238
Senaste ritningarna: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=17593
Edit: om jag byggde en spindel idag så skulle jag göra spindelhuset som ett block som går att skruva fast mot platta (med positioneringshål för CP-pinnar på baksidan av blocket). Detta för att slippa ytterligare delar för montering på min Z-platta. Jag tror att jag kommer att behöva komplettera spindeln med en centrifugaltätning vid nosen också (en bricka med större diameter än glappet in till lagren, som slungar iväg spånor och ev. skärvätska).

Du har sett min tråd om spindelbygge? Om inte annat så kan du ju kopiera toleranserna för lagersätena; de blev riktigt bra. (Med reservation för att jag inte har testat min spindel än...

Bilder från montering: http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=238
Senaste ritningarna: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=17593
Edit: om jag byggde en spindel idag så skulle jag göra spindelhuset som ett block som går att skruva fast mot platta (med positioneringshål för CP-pinnar på baksidan av blocket). Detta för att slippa ytterligare delar för montering på min Z-platta. Jag tror att jag kommer att behöva komplettera spindeln med en centrifugaltätning vid nosen också (en bricka med större diameter än glappet in till lagren, som slungar iväg spånor och ev. skärvätska).
Fick ett bra tips på att göra en ring som jag klämmer fast VK-lagren med, skruvas i huset, kan sätta en oljeindränkt filttätning då med
Fina länkar du gav mig
Tänkte jag skulle låta snubben som ska svarva huset till mig göra typ såna toleranser på lagerlägen

Fina länkar du gav mig

Tänkte jag skulle låta snubben som ska svarva huset till mig göra typ såna toleranser på lagerlägen
Ring som skruvas i huset är väl proffslösningen, så det blir nog bra, om du har möjlighet att få en sån gjord. 

Japp det kommer jag att ordna
, eller rättare sagt han som ska svarva till mig.

Nu har jag ju en egen spindel redan, men av rent intresse: vad räknar du med för totalkostnad? Vad är det för dimension på chucken (ER20/25/32, ...)? Övriga dimensioner på huset (det är runt va)?
Det är ER-20 och det till hör 3 spännhylsor 6,8 och 10mm.
Själva huset jag ska använda blir färdigt 70mm diameter och 105 mm långt, och det blir runt hus då det är enklare att få svarvat.
Totallängden från konan till ovansidan remhjulet är 208mm.
Förutom själva spindeln och lagret räknar jag med att den kommer kosta 4-500 kr inkluderat remhjul, rem och motorfäste.
Lager och sånt hade jag i gömmorna,
Själva huset jag ska använda blir färdigt 70mm diameter och 105 mm långt, och det blir runt hus då det är enklare att få svarvat.
Totallängden från konan till ovansidan remhjulet är 208mm.
Förutom själva spindeln och lagret räknar jag med att den kommer kosta 4-500 kr inkluderat remhjul, rem och motorfäste.
Lager och sånt hade jag i gömmorna,
Trevligt pris! Jag fick betala 3000:- för tre av mina spindelhus, inkl material (alu).
Och sen betalade jag typ 1600:- för remskivor som jag nog inte kommer att kunna använda pga att de är för dåligt balanserade... :-/
Och runt 1200:- för lagren...
Och då fick jag ändå riktigt bra pris på det mesta (jmf med listpris).
Men själva spindeln var iaf billig (Ebay).
Hoppas den håller måttet bara!
Och sen betalade jag typ 1600:- för remskivor som jag nog inte kommer att kunna använda pga att de är för dåligt balanserade... :-/
Och runt 1200:- för lagren...

Och då fick jag ändå riktigt bra pris på det mesta (jmf med listpris).
Men själva spindeln var iaf billig (Ebay).

Då jag ska växla upp spindeln kommer jag ha ett relativt litet remhjul på spindeln, men undrar lite vad minhastigheten bör vara för att kunna gravera fint 

Fick en liten ide angående kylelementen jag hade liggandes, varför inte sätta den ena på spindelhuset enligt bifogande bild, ser ju både bra ut och fyller en funktion.
Ska svarva huset i helgen som kommer

Ska svarva huset i helgen som kommer

Hur tänkte du fästa det runda spindelhuset på Z-axeln?
Jag funderar starkt på att gjuta in min i epoxygranit och dra ett par rader kopparrör i gjutet för vattenkylning av spindelhuset. Detta sätt skulle bli väldigt enkelt att rikta upp genom att bara spänna fast spindeln i bordet och gjuta fast den i Z-plattan (med löstagningsmöjlighet såklart).
Jag funderar starkt på att gjuta in min i epoxygranit och dra ett par rader kopparrör i gjutet för vattenkylning av spindelhuset. Detta sätt skulle bli väldigt enkelt att rikta upp genom att bara spänna fast spindeln i bordet och gjuta fast den i Z-plattan (med löstagningsmöjlighet såklart).
Det blir en nersvarvad ansats som jag ska klämma fast i själva fästet eller man kan kalla det hylla, ungefär som ett "kress" fäste.
Se skissen jag gjort längre upp.
Se skissen jag gjort längre upp.