Fuktskadad mobil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112

Re: Fuktskadad mobil

Inlägg av danielr112 »

Har blåst ett par telefoner pga av fukt. Ibland funkar de ett tag. Ibland funkar de efter 6 mån. Men i alla fallen handlar det om korrosion. Och i alla fallen har jag varit nogran och rengjort o.s.v Men i alla fallen har korrosionen kommit oavsett.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

tusse skrev:Lämnar in min mobil på NetOnNet ( Anovo ) för garanti rep, skärm fungerar inte i övrig verkar den ok det går att ringa till den. Får efter några dagar ett brev från NetOnNet där man berättar att den inte kommer att åtgärdas på grund av yttre åverkan.
Erbjuds retur av telefon utan åtgärd 206 :-+ frakt eller att dom förstör den för 69:- .
Vätskeskadad telefon var förklaringen.
Jag begär telefon i retur och får betala 188 :- för att få ut den.
Stoppar telefon i innerfickan och åker hem där jag direkt öppnar den, det är nu synlig fukt i telefon som jag torkar upp med en hårtork. Hur det kunde vara fukt kvar i den kan jag inte förklara, har ju legat på verkstan i flera dagar. Kan ju vara att den transporterats med lastbil mellan verkstad och butik.
Tittar i telefon om jag kan se några synliga fel, det visar sig att kontakten till skärm inte sitter på plats. Trycker dit den och telefon fungerar fullt ut. Kontaktar butik och verkstad men dom bara hänvisar till att den har varit fuktig vilket detta fel knappast berodde på.

Förbenad men med en fungerade mobil.

Det där är fan bedrägeri! Begär pengarna tillbaka! De kan inte ens ha felsökt den. Pengarna tillbaka, eller polisanmälan!

En annan höjdare vore uppdrag gransking, kalla fakta osv. De brukar gilla sånt!
danielr112

Inlägg av danielr112 »

ser de fukt i den så felsöker de inte överhuvudtaget. Ser de ens antydan till att de varit fukt i så gör de inget.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Har arbetat med att repa mobiler.
Det är som nojjan säger.
Om det är fukt i telefonen, så kan inte verkstaden lämna garanti på telefonen då det finns risk för att komponenter skadats.
Jag kan ha fel, men jag tror att det är lag på någon slags garanti, och det går inte att ge om det finns vätska i mobilen.
Oavsett om det är det som är det egentliga felet.
Vanligtvis brukar fuktskador dokumenteras väl.
Den verkstad jag jobbat på tjänade inget heller på fuktskadade enheter.
Om mobiltelefonen fortfarande har garanti, så brukar verkstäderna få betalt av telefontillverkarna för att repa mobiltelefonerna. Annars betalar kunden kostnaden.
Det ligger alltså ingen vinst i en fuktskadad mobil.

Frågan jag ställer mig är hur i H......t mobiltillverkarna kan göra så risig kvallité på sina produkter.
Att lacka kretsarna känns ju inte som någon direkt omöjlighet, och på så vis skulle man ju slippa en hel del problem som faktiskt orsakats av fukt. Eller någon form av fungerande inkapsling.
Det finns på de allra flesta modeller inget skydd mot vätska alls.
Är väldigt tveksam till att verkstaden skulle ha lagt någon slags vätska i telefonen som denna tråd handlar om.

Vanliga sätt att få in fukt i telefonen är t ex att ha den i badrummet när man duschar, eller att tala i mobilen just efter man kommit ut ur duschen och har blött hår. Eller att man transpirerar hårt, och har den nära kroppen. Eller att det regnar lite för mycket på den.

En annan sak som oxå kan dräpa en mobiltelefon är metallspån.
Vanligtvis är det dock bara mick och högtalare som går.

....... . . man upphör ju inte att förvånas, vissa galningar försöker försäkringsbedrägeri genom att lägga mobilen i microvågsugnen.
Det är dock ett mycket lättupptäckt, det lämnar sina tydliga spår om man öppnar telefonen.

Men jag antar att i den slit och slängvärld som vi lever i så spelar det ingen roll, grabbarna och tjejjerna vill ändå ha en ny mobil efter 3 månader =/
Samma sak med kläder bilar och allt möjligt annat.

Personligen kör jag helst med gamla saker som fungerar. Är alldelens för lat för att springa kring och köpa nytt hela tiden!
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Är detta ett elktronikforum eller något som betalts av tillverkare av mobiler. Hur många har inte tvättat ett kretskort i vatten efter etsning, hur många har sett en komponent bli förstörd av vatten som har torkat. Tänk om bilindustrin skulle göra det samma, den har du haft ute så garantin gäller inte det är fukt i fördelaren. Har tvättat förstärkare som fått Coke och vodka i sig med vatten och dom fungerade. Har spolat en radio som stått i vatten flera månader med vatten och den fungerar. Det är bara skitsnack att fukt skulle förstöra apparater efter att dom torkat. Hur länge ska dessa lögner få fortgå?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Helt OT, men måste bara få gratulera Tusse till ett av de bästa trådlyften jag sett på länge. 6 år och drygt tre månader är inte illa!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Tyckte att det var lite underligt att T68 nämdes, att den skulle vara död nu känns inte så osannolikt, den kom ju 02 nån gång :) Men inlägget var ju från -03

tusse: jag har badat min K750i två gånger, en i salt och en i sötvatten. Efter sötvattensbadet tog det veckor innan radiodelen blev sig själv igen. Men den kom tillbaka. Men den såg inte vacker ut inuti, mycket avlagringar som jag kan förstå ställer till div problem med anpassningen av radion och de extremt små isolationsavstånden..
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Ha ha ha, antar att du skämtar tusse!
Visst tvättas kretskort i vatten, med för ändamålet anpassat tvättmedel, varpå kortet sedan torkas. Det är vanligt förekommande i elektronikproduktion.

Det är dock en jäkla skillnad när man jämför ett kort som sitter i en mobil som legat i fickan, och har en massa salter och annat skit på sig, som i kontakt med fukt direkt orsakar kortslutningar, eller ärgningar som i sin tur orsakar kortslutningar. Blir det inte direkta kortslutningar kan signalnivåer bli helt åt skogen, transistorer kan öppnas, eller stängas när de inte ska, vilket kan totalt sabba komponenterna på kretskortet.

Det är som det kan vara med esd, vissa tror att det inte existerar. "Har inte sett det därför finns det inte."
Jag har sett båda fallen.. . . i detta fall handlar det inte om tro. Detta är något som jag vet.

Hade själv en gång en mobil, gammal tegelsten
Bild
Som jag tappade i havet, bräckt vatten. Såg den gröna displayen lysande sjunka mot botten. Den klarade sig dock efter den blivit uppskruvad och urtorkad.

Hade jag ett företag skulle jag inte garantera en reparation på en sådan telefon.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

rysshack.se skrev: Jag kan ha fel, men jag tror att det är lag på någon slags garanti, och det går inte att ge om det finns vätska i mobilen.

Nej du, där är du ute och cyklar...

Finns ingen lag alls som reglerar garanti!
Det är helt och hållet civilrättsliga avtal och upp till tillverkare/säljare att erbjuda garanti. Konsumentköplagen föreskriver dock att säljaren/tillverkaren ska avhjälpa felet eller motsvarande om det funnits där från början, vid köpet alltså. Och lycka till att bevisa det :wink:

Det här med fukt är ju bara rent skitsnack! Det är nog något tillverkarna hittat på tillsammans med säljföretagen, säljföretagen drar nämligen in ohyggligt med kulor på alla jävla dravelförsäkringar man ska teckna extra.... :roll:

Det skulle i praktiken inte vara möjligt att bruka telefonen i Sverige utomhus med tanke på det oerhört skiftande klimat vi har. Är mobilen till för att användas eller ligga på köksbordet? Tar du ut den i snöstrom och -20 och sedan går in i + 20 så blir det fukt i den...

Undrar hur de agerar med mobiler som ska avara Fuktsäkra, ip-klassade hit och dit? Skyller de på "fuktfel" i dessa också? Skulle inte förvåna mig...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Känner en som jobbat som reperatör av mobiltelefon. Tydligen så är många mobiler fuktskadade, då det syns saltavlagringar mm. Däremot kan man ju fråga sig hur man konstruerat när det inte tål den miljö som det rimligtvis ska användas i.
Fast det kanske är som med tågen, dom är konstruerade av sydeuroper som knappt sett kyla och snö. Och konstruerar därefter..

T68 ska tydligen vara en riktig måndagsdesign enligt samma källa. Så har man den ska man nog inte ha några förhoppningar :D
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Har ägt 3 t68. Alla dött av fukt! (Köpte dock en till nyss som larmmobil till en server) Mobiler är riktigt kassa när de kommer till fukt. Så grymt dåligt skyddade innuti.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Håller med blueint, ställer mig skarpt kritisk till konstruktionen av mobiltelefoner.
Det verkar inte som att de är gjorda för lång mtbf. Dock klarar de flesta sig från fuktskader.

Men så länge konsumenter fortsätter vara villiga att betala för undermålig kvallité, så kommer vi att fortsätta se samma trend.
Kolla på hur det är med personbilar. De har en livslängd på vad skall man gissa, ca 15 år eller 30 000 mil, varpå de hamnar på skroten.
Helt onödigt!
Ta en lastbil, där det är ekonomiskt att låta dem rulla 100 000 mil. de är konstruerade för att hålla.
Visst lastbilarna har ofta en diselmotor som går på rätt låga varv och blir servade, men med några kronor extra på bättre material i motorerna på personbilar skulle de hålla mycket längre. I dagsläget handlar det om lean engineering gone wrong, skär bort så mycket som möjligt av det som inte behövs, så att produkten blir billigare att producera... . .
Det får i sin tur följden att det inte håller mer än det som det är specificerat för.(Och ibland inte ens det)
Ett gyllene exempel som gått i media den senaste tiden är nissan kingcabs vevlager som ej håller måttet.
Snåla på konstruktionen så lagren går sönder, vevstaken far åt skogen och skjuter hål i sidan på motorblocket =/
Bild
Förespråkar en lagstiftning på 3 gånger längre garantitider än idag, på alla typer av produkter. Kostnader som tillverkarna skulle få stå för om produkterna inte skulle hålla måttet!

Tveksam kvallité är en sak, att sedan inte tro att ändrade signalvärden, eller kortslutningar kan uppstå till följd av ärgningar eller direkt då salter blandas med vätska på kretskort, verkar inte speciellt genomtänkt.

Man får det man betalar för.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Visst tvättas kretskort i vatten, med för ändamålet anpassat tvättmedel, varpå kortet sedan torkas."

Jag vet flera på forumet (mig inräknat) som tvättat moderkort med vanligt kranvatten, diskborste och lite diskmedel.
Vattnet jordar ju hela kortet så man behöver inte oroa sig för elektrostatisk urladdning. :)
Sedan torkas det i ugnen med ca 70ºC i >1 timma. Resultatet blir som nytt.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Det funkar säkert att tvätta med vanligt diskmedel,men jag antar att du inte har spänning till kretskortet när du börjar diska =)
En polare körde moderkort med processor osv i ett bad av destvatten för att överklocka datorn. Det fungerade. Kommer salt i vattnet blir det ledande och då kan det dock gå helt åt... . .
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

rysshack.se skrev: Men så länge konsumenter fortsätter vara villiga att betala för undermålig kvallité, så kommer vi att fortsätta se samma trend.
Kolla på hur det är med personbilar. De har en livslängd på vad skall man gissa, ca 15 år eller 30 000 mil, varpå de hamnar på skroten.
Helt onödigt!
Ta en lastbil, där det är ekonomiskt att låta dem rulla 100 000 mil[/url]. de är konstruerade för att hålla.
....
Man får det man betalar för.
Det låter inte som du har ägt en lastbil, eller betalt reparationer/service på en...

Jag ägde själv en FL614-90 50 000 till 52 0000 mil, det var inga billiga mil det där, min räddning blev Thurbergs Reparationsverkstad och hans lager av gamla sopbils FL6or och gamla smedlagningstekniker. Den var inne på volvo på en första vanlig service, 9000 kr för grundservicen + byte av säkring till förvärmaren.

Thurberg fixade ny koppling efter ett totalras för 13000 kr...

Så nä, jag föredrar nog att de håller designad livslängd på en 20-30000 mil för personbilar...
Skriv svar