Reparera en maxtermostat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robowich

Reparera en maxtermostat

Inlägg av robowich »

Halloj!

Jag har en elpanna CTC Excellent där maxtermostaten inte vill slå till igen. D.v.s. den har brutit strömmen och jag får deninta att slå till igen.

Jag skruvade isär den och inser attjag nog inte får ihop den exakt som den ska vara (då jag inte vet hur bläcket skall ligga för att ligga rätt)

Är det någon som har koll på just detta, kanske kan ta en bild, rita en skiss så att jag kan plocka ihop den riktigt igen. Om någon har koll på vad som bruka vara fel med en maxtermostat så blir jag ännu gladare.

//R
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Reparera en maxtermostat

Inlägg av TomasL »

Felet brukar vara att pannan går i kok, och termostaten bryter för att skydda anläggningen.
Den skall inte/får inte repareas utan skall bytas om den mot all förmodan skulle gå sönder.

Men det kan ju vara lämpligt att mäta upp termostaten för att konstatera om det är termostaten och inget annat.

Det är inte helt ovanligt att kontaktorerna ger upp, ej nödvändigtvis synligt, men ger samma resultat, dvs pannan går inte.
Sedan kan det ju vara elektroniken som inte fungerar heller.
robowich

Inlägg av robowich »

Jag har mätt följande (panna sitter i stugan så jag kan inte bara springa ditt och mäta tyvärr)

Ström fram till kontaktorn men den drar inte till (efter koll på kopplingsschemat här hemma så inser jag att jag borde mätt A1 på kontaktorn men missade alltså det). Alltså ingen ström förbi kontaktorn i detta läge.

Trycker jag in knappen på kontaktorn så har jag ström förbi men ingenting på el-patronerna.

Jag har 230V fram till maxtermostaten men inte ut från den. Inser att jag borde ha byglat men gjorde nu inte det utan öppnade den och är inte säker på att jag fick ihop den riktigt igen.

Jag måste nog bygla den och se om det är där felet ligger. Vore ju tråkigt om det visar sig att det var kontakton och så har jag dessutom pillat sönder maxtermostaten...

Min sista fråga är hur fasen en maxtermostat kan kosta 900 kr? finns det ingenstans man kan få tag i sådant lite billigare?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, det låter inte så farligt, eftersom det är en säkerhetspryl, så är det speciella krav på den.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om det är en elpanna så gissar jag att det inte är en maxtermostat utan ett överhettnings skydd. Stämmer det?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Troligen, dock kallas den för maxtermostat också
Norpan

Inlägg av Norpan »

Vet ju inte hur din termostat ser ut men denna kanske passar:
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=576
robowich

Inlägg av robowich »

Tack för alla svar!

Ja, det är ett överhettningsskydd och kallas för maxtermostat.

Norpan!
De ser inte exakt lika ut, men den högra ser onekligen ut att kunna fungera.

Så här ser den ut som sitter där
http://www.dinvvsbutik.se/maxtermostat- ... 10089.html

Hittar ni någon billigar så hojta till!

Jag ska till stugan i helgen och bygla förbi maxtermostaten och se om pannan hoppar igång.

//R
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ser du bara till att den har rätt bryttemperatur, samt att kapillärrör och bulbdiameter passar, så kan du i princip ta vilken säkerhetstermostat som helst.
OBS, det måste vara en Säkerhetstermostat/Överhettningsskydd, ingen vanlig standardtermostat eller liknande.
robowich

Inlägg av robowich »

Jag hittar inte bryttempen på den termosaten jag har? Hur får jag reda på den?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Står stämplad nånstans, alt ring CTC och fråga.
Nerre

Inlägg av Nerre »

I vår terminologi är en termostat något som slår till/från vid normal drift.

Sånt som skyddar vid fel heter övertemperaturskydd och det finns tre sorter:
1. Självåterställande
2. Manuell återställning
3. Engångs

En faran med ett självåterställande övertemperaturskydd är att det vid fel kan börja arbeta som en termostat, därför får såna normalt bara användas i situationer där användaren märker att skyddet slår till (t.ex. som överlastskydd på motordrivna grejer). Annars kommer ju utrustningen helt plötsligt att börja jobba vid en högre temperatur är normalt, och när nästa fel uppstår finns det inget skydd kvar.

Pannor brukar ha skydd med manuell återställning. Kaffebryggare har engångs.
robowich

Inlägg av robowich »

Jag tror att denna är en kombination.

Om den löser ut så börjar pannan jobba igen när panntempen gått ner under 70 grader. Men den har även en knapp som man kan vara tvungen att trycka in om pannan ändå inte gått igång. Det kan även hända att termostaten löst ut om pannan förvarats väldigt kallt d.v.s. i minusgrader.

//R
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har en maxtermostat på min brännare. Men den är ju för att reglera brännaren. Överhettnings skyddet är ju en annan sak, som också finns.

Problemet är bara att pelletsbrännaren har en tendens att lösa ut elpannans överhettnings skydd. Det märker man ju inte fören pellets brännaren stannat och elen inte tar över.... :(
robowich

Inlägg av robowich »

Det har nu löst sig!

Jag byglade maxtermostaten och då hoppade pannan igång, alltså gällde byta av termostat. Vi har en gammal EGOR-panna stående så jag tänkgte... Det borde ju sitta ett överhettningsskydd även i den, och döm om min glädje när jag hittar en identist maxtermostat i den.

Enkelt att byta, fungerer klockrent!

MEN EN FRÅGA, som ni kunniga kan svara på...
Hur fungerar kapilärröret egentligen, alltså själva givaren jag blev otroligt nyfiken på detta? Hur är det uppbyggt?

//Robert
Skriv svar