Verktygsväxlare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Verktygsväxlare

Inlägg av Agwan »

Hej,

Någon som har ett bra tips på en verktygsväxlare för rimligt pris (<10 000:-) och som funkar bra? Helst skall ni ha provat den själv.

MVH!
/Anders
Användarvisningsbild
dar303

Re: Verktygsväxlare

Inlägg av dar303 »

Vad är det till för maskin, vilken typ av verktygsfäste, antal verktyg etc. måste du nog skriva också, det finns för många okända variabler i frågan! :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ja, nog har jag flera verktygsväxlare ligger, men du måste nog specifiera lite bättre vad du är ute efter.
Armväxlare, tallriksväxlare, modell på verktygsfäste mm.

Edit: Jag hann inte se dar303's post.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag har ingen maskin än, jag skall designa så att växlaren jag får tag i passar in. 1,5 kW spindel hade jag tänkt mig, men det är inget spikat än heller.

Jag har hittat den där:

Och den ser ju ok ut, om den nu fungerar som på filmen. Jag kan tänka mig något lite mer avancerat också. Jag har inget problem att styra några motorer eller så. Helst dock el-styrd och inte tryckluftsstyrd.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det där var ju ingen verktygsväxlare, bara en rack för hållarna.
Eller menar du anordningen för att låsa verktygen i spindeln?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag räknar nog racket tillsammans med anordningen för att låsa fast verktygen som en verktygsväxlare. Iofs bara när man kopplar samman dem med maskinen. Det är ju inte en separat växlare när maskinen blir en del av växlingsprocessen som den blir här.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Man behöver väl en spindel med dragstång och fjäderbrickor samt en kraftig solenoid/tryckluftscylinder och styrning till den för att växla verktyg. Resten är väl mest ett stativ för verktygen. Det finns några olika sådana system för de mindre hobbyfräsar som är vanliga i USA. det finns en del på CNC-zone, både kommersiella och hembyggen.

Edit: kolla här, en miniartyrvariant av verktygsväxlare till Proxxon MF70.
Man kan ju se vilka komponenter som ingår i alla fall och bygga eget eller lära sig mer:
http://www.usovo.de/shop/product_info.p ... 9dfb6eac08
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja den där är ju inte ett så dåligt exempel på vad som skulle kunna funka bra.

Man behöver inte dragstång och sånt för att växla verktyg. Som du ser på filmen jag lade in i mitt andra post här, så kan man använda maskinen i sig för att lossa verktyget. Fördelen med den är att man inte behöver några andra delar än det som spänns i chucken och racket med verktyg.

Fördelen med dragstång är väl att man kan använda standardkomponenter.
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Kolla igenom Hoss' kommentarer i hossmachine videona om det systemet. Det verkar vara ganska opålitligt speciellt då det finns lite metallspån inblandat. Han böt till ett system av tormach typ. Tormach systemen behöver också bara en vanlig MT3-spindel med dragstång som grund.

Usovo har större axlar för SK10,15,20 och 30 till olika maskintyper, även en påskruvbar modul för kressar. Billigare än dessa hittar man nog inte. Dock använder de vanliga deep groove lager i främre änden, vilket inte kan räknas som en stabil konstruktion. Hållare med mindre konor än storlek 30 är inte precis lätta att hitta.

Kolla med tex. Elte eller Suhner om du vill ha en färdig växlarspindel. Dock får du nog fördubbla eller förtrippla din budget för bara spindeln.
Agwan

Inlägg av Agwan »

http://www.usovo.de/shop/product_info.p ... 000er.html

Den där kanske inte är så dum. Verkar ändå väldigt billig. Jag skall köra trä och max aluminium, så jag tror inte att stabiliteten skall vara så farlig. Den ser ju ändå ut att inte kunna drattla omkring hur mycket som helst. I värsta fall går det säkert att stabilisera upp den mer.

Så jag monterar in den där, den har alla lager jag behöver för spindeln, så monterar jag på valfri motor på inkommande axel där uppe. Måste ändå ha tryckluft. 8 Bar. Undra vad min kompressor ger, får se efter när jag kommer hem. Så ett litet rack som kan hålla i verktygen dit man får gå med maskinen när man skall byta verktyg.

Den håller med konan och dragstången bara va? Det finns ingen styrning i rotationsled som man måste passa in med spindeln. Jag tänkte iofs köra spindeln med en servomotor.

Edit: Äh vad fan, det går inte att förstå på de där siterna vad som ingår och inte. Är väl för att jag inte kommit in i benämningen av allt ännu. Vad är det som ingår och inte i kittet på länken överst i denna post? Det är bara spindeln med lager och sånt? Den svarta delen där är något tillbehör till en specifik maskin och ingår inte.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det här tyckte jag var intressant, borde intressera en hel del med tanke på hur många som köpt just Kress spindlar... Synd bara att den gick på så mycket som 499 EUR.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Vem har ett systemtryck på 10 bar i tryckluftsledningarna hemma i garaget? :) Usovos paket till sherlinespindeln innehåller bara en axel, två lager och två verktygshållare, inte spindelhuset. Dock är 249€ inte mycket för nästan vad som helst som är någorlunda runt, härdat och slipat.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Den där borde ju passa vilken som helst med Ø43 hals, intressant men DYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYRT
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tror inte att de där är härdade/slipade prylar utan de kör med RF direkt tyckte jag mig läsa mig till

Jag har 10bar i mitt garage
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det vore ju bra om man slapp tryckluften. Jag föredrar faktiskt el.

http://www.usovo.de/shop/product_info.p ... hines.html

Om man skulle montera in en sån där. Så använder man översta delen av slaget på Z för att lossa verktygen. Det man får göra är att möta med racket som verktyget skall ligga i eller hämtas ifrån. Men det räcker ju att föra upp det.

Alternativet är att bygga något som trycker åt handra hållet när man väl vill släppa verktyget. Något som sitter runt spindeln när den snurrar men som inte tar i. Utan som bara trycker neråt för att lossa verktyget när man skall växla.

Någon som provat något liknande?
Skriv svar