Problem med skoluppgift. Svar önskas omg.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johanGab

Problem med skoluppgift. Svar önskas omg.

Inlägg av johanGab »

1. "En enfasmotor är märkt: U= 230 V, I= 4,5 A, en fasförskjutningsvinkel på 30° och η= 85 %. Beräkna avgiven effekt, Put".

Vad menas med Fasförskjutning? Är det Cos?
limpan4all

Re: Problem med Uppgift Svar önskas omg.

Inlägg av limpan4all »

Ja.
johanGab

Inlägg av johanGab »

VAd blir Put då? Jag får det till: 263W kan det stämma?
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Inte cos, men fi
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag får det till 762W och det verkar mera rimligt.
johanGab

Inlägg av johanGab »

Tack för Hjälpen! Jag fick det efter ny uträkning til 757W så det stämmer nog. Tack än en gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skolarbete, hmm.
johanGab

Inlägg av johanGab »

Japp, hellre praktik, än matematik.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Är man osäker på sitt svar efter att man har räknat förstår man helt enkelt inte begreppen, dvs man borde läsa kursboken ingen mer grundligt. Gymnasiet med facit till alla övningar lär ju knappast folk att räkna bättre utan bara vilseleder dom till att tro att man kan. Tacka vet jag övningsböcker med slumpade fel i facit, det är saker det :).
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Problem med skoluppgift. Svar önskas omg.

Inlägg av PeterH »

psynoise: du är gammal du... dagens "curling-generation" vill inte lära sig, dom vill fort som f*n gå ut skolan med högsta betyg så dom kan få anställning på ett företag med högre ingångslön än dom som jobbat där i 20+ år. Där sitter dom sedan som projektledare, avdelningschefer och ekonomer och tycker att alla problem är världsliga!

-Vaddå problem? Lös det då, vi har ju en tidplan att följa, det är väl bara att fixa till? Och du, det får inte ta tid, kosta något eller kräva nya prototypserier...

En allt för vanlig kommentar bland dagens nyutexaminerade "ingenjörer" som agerar projektledare och som är van att hitta svaret längst bak i boken, på något forum eller i mammas trygga famn :badgrin:

OBS! Lite överdrivet och skrivet med glimten i ögat, alla ungdommar är naturligtvis inte så men konstigt nog känns det som allt fler får den inställningen? :humm:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vi håller på och ska rekrytera ett par nya till avdelningen och häromdan när jag var inne hos chefen hade han en sån här bit antistatskumgummi med ett gäng komponenter på på skrivbordet (det är inte en så vanlig syn hos oss). Jag blev lite nyfiken och han sa att när han har folk där på intervju så ber han dem identifeira grejerna.

Det var inga konstiga grejer, en likriktarbrygga (rätt stor), en NPN-trissa (minns inte vilken, BD 437 tror jag), en 8 pin DIL optokopplare, nåt vanligt motstånd, en ellyt och nåt mer. De flesta som han hade haft på intervju hade inte kunnat identifiera en enda grej...

Jag tipsade honom om att kanske försöka titta på högskoleingenjörer (när jag själv läste 80p så var det i alla fall mycket hands on där) istället för civilingenjörer
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sådana här enkla saker borde inte besvaras, eftersom TS uppenbarligen inte gjort nånting för att försöka lära sig, eller följa med på lektionerna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

PeterH:
"curling-generation"

Fantastiskt bra benämning! :lol:

Jag fortsätter på ditt spår:
Facit har ju alltid funnits, men de som är nyutexaminerade har ju gått en stor del av skolan under tiden som internet blev lika vanligt i hemmen som TV'n.
På nätet finns ju lösta skoluppgifter och det är nästan alltid någon som har gjort ett schema eller kod som löser ens problem.
Kort sagt: Förr var man tvungen att lära sig. Nu är det ju vanligt med färdiga lösningar på allt. Man "behöver" inte lära sig.

Sedan tror jag helt klart att tid har en väldigt stor betydelse för många problem som finns nu.

Det är så vanligt med magproblem pga stress att det kan förekomma tre olika reklaminslag om bra-för-magen-produkter under ett reklamavbrott på 6 minuter.

Väldigt mycket mat marknadsförs också som "Klart på två minuter". Det finns ett reklaminslag där de visar någon som gör en knäckebrödmacka med lite ost och purjolök, med rösten "Men såna tar ju lite tid att göra. Därför finns nu Wasa blablabla.." (färdiga styckförpackade knäckebröd med pålägg). Jag menar.. hur lång tid tar en sådan att göra egentligen?? Jag gör en min lunch, bestående av en kopp kaffe och tre nyttiga smörgåsar, på 1½ minut utan att stressa. Nog borde det ta kortare tid att plocka fram ett knäckebröd, hyvla en ostskiva och skära lite purjolök?!
En sak som blivit ganska vanlig nu är skivat bröd. Finns även hyvlad ost och hackade hasselnötter.

I princip alla tv-program där de tillverkar något använder de tidsbrist för att göra det hela spännande.
"Kommer de hinna?" - "Vi har bara två timmar på oss innan produkten ska presenteras på en stor mässa!".
Nja, tror inte att de visar hela sanningen... :doh:

Mat och underhållning speglar ofta verkliga livet.
Så jag tror helt klart att det här med snabba och billiga (helst gratis) lösningar är något som många gånger bara förväntas.

Jag såg en annan tråd där någon tipsade om en adapter för 25kr inkl frakt från asien.
Man får alltså adaptern (innehållande DSUB-kontakt, USB-kontakt och en FTDI FT232 eller liknande), CD-skiva med drivers, USB-kabel och frakt för dessa 25kr! Köper man 100st FTDI-kretsar hos tillverkaren så kostar de 30kr/st. CD-skivor går vid väldigt gynnsamma förhållanden att få för ca 2-3kr/st utan tryck. Undrar vad tillverkarna får i lön... Här tjänar man 25kr under tiden man går på toa. Detta säger en del om vad som krävs för att matcha det priset.

Det är samma sak med kunskap. Vem behöver en utvecklingsavdelning när man kan ladda ner ett färdigt schema från någon DIY-sajt.
Då kan det vara svårt att motivera varför man tar 500-1000kr/h för att konstruera det kunden vill ha.
För att konkurrera tar man förstås 100kr/h, laddar ner ett färdigt schema och säljer de redan "använda" ( = betalda) timmarna till nästa kund........
Men hur blir resultatet? Hur gör man när produkten inte klarar testerna eller när kundens produkter blir garantiärenden?
Då kan det bli som med mitt billiga kopia till cirkelsågbord: De har satt en träskruv i en viktig konstruktion och motorn är så snedmonterad att en start hade havererat allting.

Man får förstås vad man betalar för och ens kunskap består bara i vad man lärt sig...
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Det blir ju som det blir, säger att det till stor del hänger på skolan oxå.
Under ingenjörsutbildningen känndes det mer som korvstoppning är att man skulle lära sig systemen.
För att få studiemedel, och klara kurserna var det många som lärde sig tentauppgifterna i stort sett utantill, utan att förstå de bakomliggande problemen.
När sedan tentan kom, skrev de godkännt, varpå de snabbt glömde vad de gjort i kursen.

Jag satt ofta i labbet, sent in på nätterna då bara utbytesstudenterna var kvar. Ville förstå vad faan vi höll på med. Och jag tror att jag i vissa fall fick en övergripande förståelse. Men betygen blev godkännda, men inte speciellt mycket bättre jag gjorde rätt, men hade inte om och om räknat tentamensexemplen och gjorde därför några slarvfel. Jag tror mig dock ha förstått vad jag höll på med.

Har när jag sedan kommit ut i arbetslivet, knappast fått uppskattning för kunskapen jag skaffat mig. Man kan klara sig bra och vara en komplett idiot i dagens samhälle bara man nickar och håller med. Ibland är det fördelaktigt att kunna lösa problem som uppstår, utan att ta svaret från en mall.

johanGab om jag kan hjälper jag gärna någon att lära sig något nytt, Sverige lär behöva det.
Fråga gärna om var du hittar informationen, eller hur det fungerar, inte ett svar på en uppgift!
Att fråga om svaret på ett forum som detta är enligt min mening inget annat än fusk!

Räknar du på något, räknar fel och kopplar ihop det, varpå det brinner så har du lärt dig någonting på det oxå.
Det är troligtvis ingenting du gör om!

Förespråkar mer rökpuffar i labbet!
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Känner igen mycket av det som skrivs. Har nyligen själv hoppat av en utbildning då jag kände att det var väldigt mycket "böka igenom kurserna" utan att få nån möjlighet att verkligen gå in djupt på det, eller få en känsla för det.

Dessvärre så examinationerna kollar inte riktigt att man verkligen förstått tänket, utan mer om man kan nöta in exemplen ordentligt.

I gymnasiet byggde jag motorstyrning för en elbil, och där fick man lära sig ordentligt, kom på ett tiotal sätt att inte bygga det på, på vägen :D
Skriv svar