Nån som har erfarenhet av HSK fäste

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
PTC

Nån som har erfarenhet av HSK fäste

Inlägg av PTC »

Undrar lite om HSK fräsfäste är bra som fäste?
H.O

Re: Nån som har erfarenhet av HSK fäste

Inlägg av H.O »

Ingen personlig erfarenhet HSK är väl i princip top-of-the-line när det gäller höghastighetspindlar och liknande - med prislapp därefter. HSK är av typen "dual contact" dvs hållaren gör kontakt med spindeln både med "konan" och "flänsen", till skillnad mot "vanlige" hållare som ISO, BT etc. Inget för den "vanliga" hemmapularen men råkar du ha en spindel med HSK-nos så varför inte.

/Henrik.
PTC

Inlägg av PTC »

Har ingen spindel, men är det svårt att svarva till ett sånt fäste för en sån kona?
H.O

Inlägg av H.O »

Det tror jag är mycket svårt - det krävs en enorm precision. Tänk på att det inte enbart är konan som måste ha rätt vinkel, den måste dessutom ha exakt rätt diameter i "öppningen" - för liten "öppning" så gör inte hållarens fläns kontakt med spindel-nosen, är det på gränsen så går alltför stor kraft från dragstången åt till att dra upp hållaren i konan och är öppningen för stor så gör flänsen kontakt men inte konan vilket naturligtvis inte fungerar.

Konan på själva hållaren är ihålig (Hollow Shaft Kegel) så den deformeras/fjädrar lite lite grann när dragtstången drar upp den i spindeln vilket får till följd att hållaren ligger ann både mot konan och flänsen. Men trots att den "fjädrar" så ställer det extrema krav på noggranheten i spindelkonan. Slipning i temperaturkompenserade maskiner nämns i artiklar....
PTC

Inlägg av PTC »

Okej, det var synd, får lägga det på is. Jag visste inte det var så noggranna toleranser :?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

H.O skrev:Det tror jag är mycket svårt - det krävs en enorm precision.
Tja, säg inte det.
Nu är ju det för hobbybruk, och man kanske kan tumma lite på precisionen.
Jag ser det nästan som en fördel att verktyget ligger an mot flänsen.
Att bearbeta spindeländen så den blir kastfri i förhållande till spindeln, borde väl vara fullt möjligt.
Jag ser det nästan som att det skulle vara lättare att få till, än vid vanlig ISO-kona.
Däremot inbillar jag mig att det är extra grinigt med dragstången, så den inte drar verktyget snett i konan.
PTC

Inlägg av PTC »

Man kanske springer över en färdig kona nån gång :)
H.O

Inlägg av H.O »

Jag ser det nästan som en fördel att verktyget ligger an mot flänsen.
Jo, visst är det en fördel, men det är ju det som är det svåra att få till - att den gör kontakt med konan OCH flänsen. På en ISO, BT etc så gör ju hållaren enbart kontakt med konan så där spelar det inte så stor roll om det skiljer någon tiondelar på diametern i "öppningen" i spindeln.

För det är ju en kona på även på HSK - inte ett cylindriskt skaft.

Visst, man skulle kunna svarva och slipa konan så att den är rätt och sedan "ta av" änden på axeln tills det är precis rätt. Men sen kommer problemet med den komplicerade dragstången och "grepp-mekanisnmen". Kalla mig negativ men efter att ha byggt en (nästan fungernade) BT30-spindel så ser jag en del problem med att försöka sig på en HSK - speciellt för hobbybruk.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Sen har jag för mig att HSK är sämre än vanliga konor i lägre hastigheter. HSK är gjort för höga hastigheter så att konan utvidgar sig av krafterna och den blir starkare och starkare med hastigheten. Jämfört med vanliga konor som lossnar vid för höga hastigheter.
PTC

Inlägg av PTC »

Som jag har förstått så är en sån kona inget för hemmapularen, Men annars ser ett sånt fäste väldigt stabilt och fint ut :humm:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Men dessa har väl också precision på bättre än 0.01 mm gissar jag och det är ju normalt inget som man som hemmapulare har använding av men 0.01 mm är väl helt acceptabel precison att kunna få till om man är lite noggrann. Dessutom går ju pris på allt upp en faktor från säg 100 till hur mycket som helst vid sådana precisoner.
PTC

Inlägg av PTC »

Har man en lite större fräs är det kanske ide att ha en sån, hmmm synd.
Jag får väl skaffa mig det nån gång
:?
Zex

Inlägg av Zex »

På jobbet har vi HSK100 i 9 av våra maskiner och det fungerar extremt bra men det är Overkill att ha hemma men det finns väll även i mindre storlekar en HSK100. Toleranserna är även ganska extrema om tillverkarna håller toleranserna som står på ritningarna jag sett.

// Anton
Skriv svar