Laga gammal CRT-projektor, Barco Vision II

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
J10

Laga gammal CRT-projektor, Barco Vision II

Inlägg av J10 »

Jag har kommit över en halvtrasig CRT-projektor som jag försöker återställa till funktionellt skick.
Hittils har jag lagat horisontal-steget så nu har den iaf bild över hela skärmytan.

Nu till det aktuella problemet. Det röda bildröret har väldigt klen ljusstyrka gämfört med grön och blå när jag visar det interna "testmönstret".
Vad beror klen ljusstyrka på i en CRT?
Det finns potentiometrar för att justera G2 enskilt på varje bildrör och även med max på röd så är den betydligt klenare än grön och blå när dom är ställda på mitten.

Hjälp uppskattas.
MiSTer
Kontakt:

Re: Laga gammal CRT-projektor, Barco Vision II

Inlägg av MiSTer »

Vad är det för CRT?!
Märke alltså...
J10

Inlägg av J10 »

På rören?
Ingen aning. Har inte funnit något eller ens sett något vettigt märke på rören. Hade ingen lust att montera lös dom bara för att se märke.
Har inte funnit någon specifik info om just denna projektormodellen heller.
Var mest ute efter något standardfel på bildrör och deras drivning öht.

Edit: enda som står på dom är 0004422 och ett "Barco"-tecken.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Vi hade en liknande Barco i en möteslokal på jobbet, efter bara några år blev bilden ljussvag samt att konvergensen
inte gick att få till riktigt.
En hembiokille kom och ville köpa apparaten, den testen han gjorde var att med projektorn avslagen kikade
han in i CRT rören framifrån med ficklampa och letade efter sprickor, två av kanonerna hade tydligen sprickor, ett standardfel tydligen.

Förövrigt hade barcon nog inte gått mer än 100 timmar, riktigt skräp !!

Nypris 250 000 kr såldes för 500 kr :o

Kjelle
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Att det är Barco det handlar om är ju en bra detalj...
Det skall finnas rätt bra information om deras projektorer.
Kommer inte ihåg vart men det skall gå att ladda ner manualer & scheman.
...men det klart... Barco Vision är inte direkt någon höjdare, prestandamässigt.
Jag skall höra med en kompis som har haft några av deras modeller...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det var ju en superprojektor en gång i tiden nu är det väl mest ett förbaskat tungt åbäke. Rören tycker jag dock borde hålla rätt länge förutsatt att de inte är skadade.

Numera överträffas de väl av varenda lågprisprolle också men en gång i tiden vad ju detta som var det bästa.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Jag tackade nej till en som jag fick helt gratis. Pga...att den är så sjukt stor. Vägde väl sisådär 60-kilo och gör sig bättre i en mässhall än i en liten lägenhet.

Men. Är rören i gott skick och man har utrymme nog så är den ju en toppenmaskin. Har ju dessutom HD-upplösning pga att den är analog, finns ingen begränsning (teoretiskt) i upplösning, det är lite tufft!
Lycka till med reparationen!
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Nja... toppen är de inte... just Visionmodellen hade väl bara RGB in... inget vidare direkt...
Snackade med kompisen på väg hem idag...
Det är först vid "Barco Graphics 801"-modellen det börjar bli bra... och 909-modellen slår vilken projektor som helst i den "vanliga handeln".
Men då kostar den senare 50000:- beg.

Ang. rören så sa min kompis att rött skall lysa mest, grönt lite mindre och blått minst...
Att nu det röda röret var jättedåligt tyder väl på att det är sönder...
Annars var standard att det går 2 blåa rör på 1 av de andra, livslängdsmässigt.

Men just Visionmodellen knarrade han rätt illa om :D "...släng skiten" sa han och trodde det var min...
Men om du nu vill laga den så leta upp en likadan och kanibalisera...
Såg en annons förra året på Tradera, det var 3st Barco-modeller plus två flyttkartonger med reservdelar, den gick för 350:- men då var det avhämtning som gällde :wink:

Just Barco (CRT) används mestadels till stora mässbilder, planetarium (tex 10st sammansynkade), simuleringar - militära och i utbildningssyfte som tex gigantusextremusbåtsimulator...
Där har tydligen dagens DLP/LCD-skräp inget att hämta... förutom Barcos nya jätte-DLPer men då kostar de därefter...

EDIT: Undrar inte om den kjelle skrev om kan ha ägts av kompisen... han köpte nämligen en med två nya rör i av en som hade köpt den av nåt företag... :D
men detta är ett bra tag sen...

Mer EDIT: Hittade ett ställe: http://www.curtpalme.com/Barco400_Downloads.shtm
"Layout and Setup Tips " kanske är till hjälp också...
Man kan nog hitta mer matnyttigt på den sidan...
J10

Inlägg av J10 »

MiSTer: Att det är en Barco är bra att veta, ja. Därför står det i rubriken.
Curtpalme-sidan är det enda jag hittat och den har nästan ingen info alls om just Barco Vision. Bara nyare modeller.
Har gett upp hoppet om servicemanual. Det är ju inte heller några avancerade kort som sitter i den. Enkelsidigt och hålmonterat.
På just denna så är det blå som lyser allra mest, grön lyser nästan lika mycket och röd är jättesvag.

Ska ta och kolla med ficklampa i fronten på rören nästa gång tillfälle ges.

Vad är det som avgör ljusintensiteten på ett bildrör? Är det högspänningen eller någon glödtråd eller liknande?
Känns som att det borde vara som vilken crt-skärm som helst.

Har tyvärr ingen högspänningsprob att tillgå men den spänningen kanske inte har något med saken att göra?

Att det inte är någon monsterprojektor spelar mindre roll. Vore kul att få den att lira bara. Annars kanske man kan kolla på film med bara blå färg? :)
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

DoH! Jag måste varit blind när jag läste rubriken...

Jag kommer inte ihåg varför blå skulle lysa mindre... det kom ganska mycket info på väldigt kort tid på hemvägen :humm:
För lite blå skapar tydligen "Halos"...
För mycket blå makes YOU blue! :mrgreen:
Själv har jag jättesvårt att se tex blått raster brevid de andra två färgerna, kommer ihåg när jag skulle hjälpa kompisen ställa in engång... det var ju bara att ge upp :(
Fanns det inte nån länk till ett forum på sidan?
Det finns säkert nån entusiast som har allt du söker!
J10

Inlägg av J10 »

Mycket riktigt så fanns där ett forum på sidan. Måste missat den.
http://www.curtpalme.com/forum/

Sökte runt lite och hittade ett tips om att byta kretskortet som sitter bak på rören mellan och se om det blir någon skillnad. Ska prova det bara kablarna är långa nog.
Får väl prova byta högspänningen också när jag ändå är i bytartagen.
J10

Inlägg av J10 »

Jag har inte kollat om det är sprickor i rören förutom på den blå som verkar ok.
Det blev ingen skillnad när man bytte kontakt mellan rören så det verkar helt enkelt som att den gröna är trött och den röda ganska helslut.
Inte mycket att göra åt.

Jag gjorde en fulmodifikation på G2-justeringen för det röda röret. Bytte ut en resistor som sitter i serie med justerpoten från runt 550kohm till 10kohm och då lyser den lika mycket som den gröna när man maxar den. Vet inte om jag vågar sätta lägre resistans.

Hur påverkar detta rörets livslängd?

Eftersom att röret ändå verkar slut så tänkte jag att det gör inget att ge det ett försök.
ralleville

Inlägg av ralleville »

Hej J10

vilken typ av barco är det ?Årsmodell osv .

vi har nämligen på jobbet en service manual på barco vision 701 S
och kanske jag kunde scanna nån sida åt dig .
Manualen är från 1995 och tjock och stor , så borde veta mera specifikt vilken sida du behöver

Mvh
ralleville
J10

Inlägg av J10 »

Det är en Barco Vision II tillverkad i januari 1985 så din manual är nog 10 år för ny tyvärr. :)

Jag glömde även nämna att den uppmätta G2-spänningen är ca 160V för blå, 180V för grön och tidigare 250V på röd. Då lyste blått och grönt ungefär lika mycket medan röd knappt syntes i gämförelse.
Nu är det okänt vilken spänning den röda hamnade på då min medhavda multimeter inte ville vara med längre. 450V max.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ett knep man använde förr va att höja glödspänningen lite för att pressa ut det sista ur bildröret, men självklart sliter det ganska mycket på röret i sig, men är det helt slut så ksn man ju testa
Skriv svar