Förförstärkare sub-filter
Re: Förförstärkare sub-filter
Kom på ytterligare en sak, kopplingen är inte lämplig att användas själv utan bör kompletteras med spänningsföljare på utgången. Detta för att utimpedansen ökar med vald dämpning på R15 vilket ökar förmågan till kapacitivkoppling samt sänker bandbredden beroende på anslutningskablens kapacitans mot jord.
Angående överföringsfunktions beräkning gäller det att definiera namn på noder, Va, Vb... För att simulera en R14 borde det räcka med att ta en konstant framför maxresistansen, t.ex k·R14 där 0 < k < 1.
Angående överföringsfunktions beräkning gäller det att definiera namn på noder, Va, Vb... För att simulera en R14 borde det räcka med att ta en konstant framför maxresistansen, t.ex k·R14 där 0 < k < 1.
Hmm, ursäkta haha. Inte helt med på allt nu. Spänningsföljare?? Hur vad o var?!?!
Behövs det här, menar jag kommer att ha ca 20 cm kabel mellan detta kort och effektförstärkaren, de kommer sitta monterade bredvid varandra inbyggda i subben...
Usch, måste lära mig mer
Behövs det här, menar jag kommer att ha ca 20 cm kabel mellan detta kort och effektförstärkaren, de kommer sitta monterade bredvid varandra inbyggda i subben...
Usch, måste lära mig mer

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Citizenmannen: kolla Soupwoffer Kontrolleur. Ett projekt med lite småtaskig bild men ändå kanske just det du letar efter. Ca 8MB Zippad fil.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Schemat är en aning litet och klyddigt att läsa och innehåller en del "onödigheter" men du kan säkert extrahera fram det viktiga. Det var en mönsterkortlayout också.
Håll till vänster ... godo, menar jag.
Håll till vänster ... godo, menar jag.
Hmm, ska försöka få dne förra kretsen att börja med, detta kan nog blir svårare att plocka ut de delar jag behöver
iaf för mig....

Fått hjälp från en släkting nu som är mycket duktig med elektronik, jobbar med det förövrigt och gjort det i många år. Säger att de bör fungera med den koppligen som är nu, men att det kan, om det är låg in-impedens på min förstärkare så kan jag behöva en spänningsföljare. Så rekomenderade mig att testa som det är och att det bör fungera, men jag kan få lite låg signal in dvs att volymen kan bli lite låg ut i högtalaren.
Men med detta kommer jag testa och hoppas det blir bra
Men med detta kommer jag testa och hoppas det blir bra

Inimpedansen på efterföljande krets kommer knappast att vara något problem utan det var förmågan att ta upp störningar som jag påpekade. Om ditt sub-filter ska sitta i en låda för sig själv bör du åtgärda det jag har påpekat innan.
1. Spänningsföljare för lägre utimpedans.
2. RF-filter på ingången samt utgången, brytfrekven på över 50 kHz kan vara lämpligt.
1. Spänningsföljare för lägre utimpedans.
2. RF-filter på ingången samt utgången, brytfrekven på över 50 kHz kan vara lämpligt.
Allt kommer att byggas in i subben, så det kommer inte vara i en separat låda. Trafon etc kommer att skärmas med plåtar, likaså kommer en plåt mellan elementen och kretsen finnas.
Ska däremot sätta RF på kontakterna som du säger. Spänningsföljare, jag testar utan, visar det sig ge problem utan så japp, då kommer jag självklart sätta dit det. Men då vet jag vad som strular iaf.
Tack för hjälpen, uppskattar det verkligen!!!!
Ska däremot sätta RF på kontakterna som du säger. Spänningsföljare, jag testar utan, visar det sig ge problem utan så japp, då kommer jag självklart sätta dit det. Men då vet jag vad som strular iaf.
Tack för hjälpen, uppskattar det verkligen!!!!