Cigarett uttags startkabel BS.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy

Cigarett uttags startkabel BS.

Inlägg av Andy »

De säljs på allt fler ställen, senast i reklambladet från Conrad. Hur kan det fungera?

1. en startmotor drar från 60 A (liten bil) upp till (300 A) dieselbil och kalt väder.
2. cigguttaget är anslutet med 1,5 kvadrats kabel och säkrat med 10A (vanligtvis).
3. Alla moderna bilar måste ha tändningen till för att uttaget ska vara akivt.
4. När tändningen är till är också bl a det automatiska halvljuset på vilket drar totalt (beroende på fordon) från 200 W till 450 W.
5. Kabeln som följer med är lång och bra och ca 2 x 1,5 kvadrat men med stort spänningsfall.

Det känns som om oddsen suger tycker jag. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Cigarett uttags startkabel BS.

Inlägg av grym »

tanken är att ladda upp batteriet med några Ah så den orkar dra igång startmotorn

något annat är klart fejk

i och för sig så , dom startkablarna jag köpte i ullared var lika gulliga
ca 8mm i ytterdiameter, men med ca 2.5 kvadrats innerdel, och anslutningen mot klämmorna var bara skalat och klämt mot plåt när kablen sattes fast , suuuuck

men jag har ordentliga, 4m 35 kvadrats med riktiga kabelskor bultat mot kraftiga klämmor, men dom är tunga att ha med sig :mrgreen:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Så som de är tänkta att användas så laddar de batteriet lite grann (jag tror instruktionerna säger att den skall sitta i i ett par minuter innan man gör start-försök).

Men visst är det snudd på vilseledande marknadsföring.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är just det som är problemet, med tändningen tillslagen (annars är cigg taget inte inkopplat) är ju halvljusautomatiken mm inkopplat hur ska de bli något över att ladda batteriet med. Det blir ju minus i ekvationen! :?
Johanb

Inlägg av Johanb »

Andy skrev: 4. När tändningen är till är också bl a det automatiska halvljuset på vilket drar totalt (beroende på fordon) från 200 W till 450 W.
Jag har inte funderat något över det på nån av mina tidigare bilar men på king caben jag har så verkar halvljusautomatiken hoppa in när motorn är igång och min känsla är att den är styrd av generatorn, typ laddlampan.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Den varianten finns i några fordon men de flesta där tänds ljuset när man vrider på nyckeln. Dessutom är det en del andra saker som matas direkt från nyckeln.
Gamla USA bilar har Cigg taget kontinuerligt inkopplat så där kan det fungera att ladda den vägen men om batteriet är helt nere så tar det flera timmar innan det går att starta med en sådan överföring. Och det går ju inte att ha en bil stå på tomgång för att ladda en annan i timmar.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En bekant gick på en liknande grej, han köpte en solpanel ca 20 x 45 cm med en kabel till cigg taget så batteriet alltid skulle var fulladdat när kom hem från resor och bilen stått på flygplatsen ett par veckor.
Han fick för sig att det inte gjorde någon skillnad och jag frågade lite spydigt om han hade nyckel tillslagen medan han var bortrest? ”Är du dum eller?” ; ”Nä inte jag!”. :D

Jag har sedan dess kopplat om uttaget i hans V70 så nu funkar det. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det där med solpanel används faktiskt av biltillverkarna för att inte batterierna skall laddas ur under transport och i väntan på att bilen ska säljas. Fast jag vet inte om de kopplas in i en särskilt kontakt då.

I olika trådar om att bygga egna solpaneler att ha när man är ute och vandrar har i alla fall Ford nämnts, man kunde försöka tigga paneler från Fordhandlare eftersom bilarna levererades med en sån.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Oftast kan man ju stänga av halvljusautomatiken också, exempelvis genom att välja parkeringsljus, då är det 5W-lampor iaf (om jag minns rätt)

Men jag är också skeptisk mot sådana där, och moderna startkablar.. jag har ett par gamla herdeliga kraftiga kablar liggandes i bilen, dom har jag använt ett tiotal gånger, men bara en gång på min egen bil[1].. men det är ju alltid trevligt att kunna hjälpa medmänniskor..

Folk blir så glada när man kablar igång deras bil, speciellt efter att dom ynkligt sagt "Men jag har inga startkablar" och man svarat
"Men det har jag" :)

[1] Efter den incidenten byggde jag in en varningssummer för lyset på min äckliga mazda 323 utan halvljusautomatik..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Frågan är ju varför ska man köpa sån här leksakskit när man kan få ett par riktiga för typ 180:- så kan man stå o gnugga tills startmotorn brinner. Har själv såna plus en bogserlina ständigt liggande i bilen.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78459
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Helt rätt, inget slår ett par riktiga kablar!

Om någon glömt ljuset och det har slocknat när de ska starta så uppskattar jag tiden för start med cigg-linan till ca 4 timmars tomgångskörning innan man skickat över erforderlig energi till det döda batteriet. Nästan lika illa är det om man försökt starta om och om igen tills det bara ”klickar”.

Jag sett ingen vettig anledning att köpa sånt skräp såvida man inte saknar kunskap nog att öppna huven. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Går ju att orsaka rätt stor skada med ett par startkablar om man inte vet vad man sysslar med iofs.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sist jag skulle hjälpa nån med startkablar (han hade egna så jag behövde inte ta fram mina) så satte han klämmorna direkt på batteriet i båda bilarna...

Fast han fick inte igång bilen ändå (gissar på rasad generator).
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Glenn skrev:Går ju att orsaka rätt stor skada med ett par startkablar om man inte vet vad man sysslar med iofs.
Då känns det ju ok att kompetensen inte räcker till att öppna huven så minskar ju riskerna. :)

Då får man ju ringa larmtjänst eller motsvarande om man inte kan ansluta klämmorna på rätt sätt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Problemet är inte folk som inte kan, problemet är folk som inte kan men TROR att dom kan :)

Jag har själv sett en ganska kraftig startkabel bokstavligen brinna upp när den oavsiktligen användes för att kortsluta ett bilbatteri, dom kan ge ganska hög ström :)
Skriv svar