Nybörjarhjälp med motor/stryr-val till befintlig fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
stefant

Nybörjarhjälp med motor/stryr-val till befintlig fräs

Inlägg av stefant »

Har nu funderat ett tag på att bygga om min fräs. Det är nästan identisk med dessa (min ZX7045 & dessa ZX45) som jag har läst väldigt noggrant :D http://elektronikforumet.com/forum/view ... hilit=zx45. Det jag kan dra som slutsats är att större motorer än ett moment på 4,5NM är att föredra.

Då surfade jag upp detta... Tycket detta kan passa mig, Men jag kan egentligen ingenting är El/automat gym utbildad & tycker det är kul!...
http://www.motioncontrolproducts.co.uk/ ... ducts_id=58. kostar ca exakt 6400sek

Jag hade tänkt mig med typ ett sådan här sett att börja med. För att sen se om jag kan komma åt det lilla glappet som finns i maskinen. Jag vet att det är att föredra byta axlarna innan men men... :)

Mitt syfte med maskinen är kunna fräsa i alu samt lättare järn samt plast.

Är som sagt väldigt tacksam för all åsikter!

Jag finns i Hässleholm :D
Fräsen

Re: Nybörjarhjälp med motor/stryr-val till befintlig fräs

Inlägg av Fräsen »

Stegmotordrivaren du länkar till är sämre än en Geckodrive enligt mitt tycke. Geckodriven är dessutom billigare och mindre.

Du kan strunta i att byta ut trapetsskruvarna mot kulskruvar, men då förlorar du runt 70% av motorernas kraft till värme i skruven, vilket betyder att du måste ha dyrare motorer. I kulskruvar försvinner bara ~10% av kraften till värme.

Får du tag i ett kulskruvspaket för 3000:- vilket inte är helt orimligt så tror jag att du klarar dig på 3Nm motorer ihop med Geckodrive G540 med färdigt breakoutkort. Total blir det billigare än det du räknat på innan och du slipper vändglapp.

3st Stegmotorer 3Nm ~1550 inkl frakt (http://www.brundin.biz/product_info.php ... 0c6a19f954)

1 st G540 2190+ frakt/moms/tull ~3000 (http://www.geckodrive.com/product.aspx?c=3&i=14469)

Tre stycken kulskruvar ~ 3000:-

Totalt 7550:- Nästan vad dina drivare skulle kosta med frakt.

Sen tillkommer det naturligtvis en massa annat som nätagg, remskivor/remmar osv. Men har du gott om pengar så går det alltid att slösa.

Om du kommer upp till 2Nm med motorerna vid ett lagom varvtal så har du efter utväxling kvar ca 6nm på kulskruven. En stigning på 5mm ger då en kraft av ~6000N med 80% verkningsgrad (kulskruv och linjärlager tar kraft). Det räcker för stål...
stefant

Inlägg av stefant »

Tackar för din info! Låter helt enkelt mycket intressant! Nu kommer nästa frågor...

1. Var hittar man lämplig handlare med kulskruv.
2. Var hittar man drev/remmar?
3. Vad är det som avgör vilken spänning man ska ha på nätagget? är det vanliga ohms lag som gäller hög spännig=låg ström o tvärt om eller?
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Lämplig handlare finnes nog bäst på ebay. Kan tänka mig hur överprissatta sådana saker är på svenska marknaden.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Spänningen ska vara 32*roten ur induktansen på motorerna i mH (rekommendation från Mariss på Geckodrive) . Om induktansen i motorerna är för hög för drivsteget så kommer de inte att kunna nyttjas fullt ut.

Jb,s 3Nm motorer vill ha 57 volt enligt ovanstående resonemang, men ett G 540 klarar bara 50V. Du förlorar lite på varven men vinner mycket pengar. Ett 48V nätagg skulle alltså vara lagom till dessa motorer.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Skit i 540:an och köp 3st 201:or istället så har du lite overhead istället.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Visst är 201 bättre men 540 är väldigt enkel att bygga med när allt är inbakat och klart. Men varför ha mer krut än man behöver? Är inte pengar något problem så går det an.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag upplever 540:an att vara på gränsen i många fall varav detta är ett klart sådant. Sist och syvende så är det ju inte så stor skillnad till sett till pengarna.
stefant

Inlägg av stefant »

Känns lite som jag tar det säkra före det o säkra :D Kan vara värt att köpa lite dyrare direkt, Men jag satt nu och tittade på de olika modellerna funderade på vilken som var mest lämplig... från 201 till 203? Braekoutkort? finner jag var?

Sen skulle jag nog satsat på motorer på ca 4,5NM även om 3NM räcker enligt er :) Några förslag?

Var ute och mätte på axlarna jag skall byta ut, det skall vara 1m resp. 0.5m långa. Får jag själv svarva ner ändarna eller finns det i standard?
boris

Inlägg av boris »

Hej!
Jag har börjat bygga några nya Cnc Fräsar som ska kunna fräsa i aluminium och jag hade likadana tankar
som du stefant, det vill säga: starkare motorer och drivare. Jag har skickat epost till Motionking.com
och frågat om de har lite starkare drivare och de svarade med att skicka två pdf filer med några drivare.
Jag ska hålla mig vid g540 drivaren och förbättra konstruktion i den nya fräsen.

Tänke att de två pdf-filerna jag fick från Motionking.com kanske kan hjälpa någon.

Motionking.com drivarna:

http://www.onel.se/all_files/pdf_files/ ... _Rev.E.pdf
Pris = $90
http://www.onel.se/all_files/pdf_files/ ... _Rev.E.pdf
Pris = $70
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Den senare länken ($70) är klenare och dyrare än geckodrives G251, som är den drivare som finns i själva G540, vid varv högre än ~300rpm, då man verkligen vill ha power. Geckos 251 motsvarar nästan 5A vid högre varv.

Den första länken för $90 är billigare än geckos G 201 dock är den långt ifrån lika kompetent och kraftfull. G201 motsvarar nästan 10A och har fler finesser. Dock ~$25 dyrare. Men du klarar dig gott på den för $90, även om du inte får lika mycket för pengarna som med Gecko.

http://www.cnc4pc.com/Store/osc/index.p ... 0ba9b712a7 har flera populära breakoutkort i olika prisklasser och funktionaliteter.

G201 osv finns för olika behov. Det finns de som har kortslutningsskydd med mera och är den stora skillnaden på 15-30 dollar. Kan vara värt att ha kortslutningsskyddat ifall man känner sig osäker.

Kulskruvar går att beställa med ändbearbetning hos de flesta större "seriösa" säljarna. De är sällan av någon standardlängd eller så. Annars går det att göra själv ifall man har en svarv.
stefant

Inlägg av stefant »

Fick idag ett pris på 4,5nm motorer från All Motion AB på 86STH80EK2-458 De ville ha 1225Kr/st ink/ex. moms vet jag inte?
Dessa är vad jag har förstått väldigt små för sin kap.
Sen idag skickade jag en förfrågan till MotionKing på 34HS980(1-2-3) De är större fysiskt & på 4,9NM och borde vara billigare. Erfarenhet av dessa motorer? jag kan ju typ inget. Har dock förstått att det vanliga är bipolar.

Iaf. så hade jag tänkt köra med Gekodrive men vilken av 201 till 203 skall man ha? jag förstår 201 är enklare än 202 o 203 men vilken ska är lagom om jag uttrycker mig så :D Inget lyx men inget precis heller!
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Kan ju vara värt att höra med : http://www.kelinginc.net/NEMA23Motor.html ang: KL23H2100-50-4B Visserligen dubbelaxlad men de kanske har enkel också. Ca: 4Nm för $65 kan ju vara ett alternativ...
stefant

Inlägg av stefant »

Idag fick jag pris från MotionKing.com Och Det såg ut så här:

Thanks for your inquiry for our stepper motors & drivers.
According to your request, the cost is as below:
34HS9801, $55.00/pcs, 3pcs ----------------- $165.00
2LA860, $90.00/pcs, 3pcs --------------------- $270.00
Express Freight Charges ----------------------- $178.00
PayPal Surcharges (5%) ----------------------- $30.65
SUM --------------------------------------------------- $643.65
NOTE: The price is in USD & available within 30 days.

Och om nan nu ska jämförbar med 1225kr/st från All Motion så är det inte enl. mig värt priset för mindre fysisk storlek?
MotionKing http://motionking.com/products/Hybrid_S ... ree.htmhar tre varianter av denna motor. det som skiljer dem är STRÖM, OHM, INDUKTANS. Vilken ska man välja??? :shock: :roll:
Sen står det att den är unipol men med 8-ledare? Det måste väl innebära att man kan koppla den både bipolär serie & paradel? :)
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Många köper här ifrån, det är nog det billigaste alternativet när det gäller nya kulskruvar.
Skriv svar