Dom är verkligen inte dyra. Jag gav 16USD för SONY-varianten av sändare+mottagare och 8USD till för att få en extra mottagare. Vill man ha en "generic" så är det lite billigare. Iom att stiften i en SONY-hotshoe (och många andra) inte matchar dom som finns på en vanlig generic fotoblixtar så är detta en ganska intressant lösning för att använda äldre fotoblixtar och givetvis även för att kunna ha fotoblixten "off camera". En sändare kan även trigga flera mottagare. Mottagare finns i lite olika varianter. Systemet jobbar med 4 olika kanaler.

Trotts olika "namn" så är kretskorten identiska i båda. Båda funkar bra. Men jag vill kunna förbättra räckvidden. Många har redan testat detta på sändaren men jag vill testa på mottagaren. Hoppas då på att slippa ett stort spröt som sticker ut från kameran. En av mottagarna ska permanent få bo inne i en foto-blixt och då är det trist om den hamnar i radioskugga. En annan fördel är att antennen kanske inte kommer i radioskugga av batterierna som det är nu. Byter man till större och billigare batterier än AAA/R03 så blir frågan viktigare.
Tyvärr så ser antennen konstig ut i mottagaren. Vad är det för typ av antenn och kan man löda på en vanlig kvartsvågs-antenn som ersättare?
Antennen verkar vara en ståltråds + kretskort loop som ... är kortsluten med en kondensator(?) och ett flertal andra saker? Liknar detta andra prylar som jobbar med 433MHz?
Vad tror ni?

Observera att loopen här blir sluten av ... en kondensator(?) och sen går det vidare till ...