Frässpindelbygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Frässpindelbygge

Inlägg av tecno »

Som du ser av skissen Cano så har PTC redan ritat in dubbla VK lager
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Cano skrev:Jag tror inte du kan bygga så där om du använder nållager.
De kan inte ta upp någon axiell kraft så att förspänna vinkelkontaktlagerna mot dom är nog ingen höjdare.
Jag skulle nog sätta ett VK-lager i varje ända av axeln.
Nu antog jag att han skulle ha dom nedre VK-lagren ställda mot varandra.
Så att det nedre paketet tar upp all axialkraft. Dock brukar en sån lösning kräva matchade VK-lager.
Att ha VK-lager både uppe och nere tror jag är en sämre lösning, då värmen i spindeln ändrar förspänningen.
PTC

Inlägg av PTC »

Jag har såna där parade VK lager som passar varandra, men det räcker kanske då att ha vanliga lager på drivsidan :humm:

Edit: Kommer nog bli vattenkylning i spindeln med :humm:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ja, har du redan ett paket matchade VK-lager, så ska du givet använda dom.
En stor finess med det arrangemanget är du slipper mäta in förspänningen på lagringen.

Inte nog med att det finns matchade VK-lager, dom finns med olika förspänning också.
Kolla upp vilken förspänning det är på paketet, är den för hård kan det bli problem vid 12000r/m.

I övre änden tycker jag du ska satsa på ett lager som inte kan ta upp axialkraft.
Typ nållager eller cylindriskt rullager.

Ta en titt i H.O´s tråd om hans spidelbygge. Jag minns inte vad han körde med med för lagring.
PTC

Inlägg av PTC »

Jag har ju vanliga 6005-2RSH lager som jag kan ha där, de nållagerna jag tänkte först klarar nog bara 8000rpm vad jag kunde utläsa :humm:
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Nu såg jag inte på bilden vad det var för typ av lager. Och PTC skrev att han hade tänkt använda nållager så jag tänkte att bilden var schematisk.
Jag har sett en del konventionella spindlar som endast har ett enkelradigt vinkelkontaktslager i varje ända av axeln.
Men de rekommenderas inte att användas vid högre varvtal än 6000rpm. Jag kör med sådana spindlar hela dagarna på jobbet.
Sen kan jag tänka mig att det blir högre värmeutveckling om man använder många VK-lager.

Lycka till!
PTC

Inlägg av PTC »

Men om man har två VK lager i ena änden och ett eller två vanliga i andra änden borde det väl bli bra :humm:
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Det tror jag nog.
Jag tror att en del tillverkare tänker som så att ju fortare man sliter ut spindlarna ju fortare måste man köpa nya eller renovera = skitdyrt.
Att använda få lager kan nog vara bra ur ekonomisk synvinkel (färre att byta vid rep).
För lagernas livslängd minskar vid högre varvtal.
Oavsätt hur många lager du väljer att använda så tror jag inte du kommer slita ut dom på bra länge
PTC

Inlägg av PTC »

Ja jag tror det kostar en hel del att renovera spindlar, och med den användningen jag kommer att använda min med kommer den hålla länge och det som slits kommer ju att vara lager, man får se till man har några i reserv ifall att.
Det är mycket att tänka på :)
H.O

Inlägg av H.O »

De lager jag använde kommer inte i närheten av PTC's matchade par..... Jag har 7207BEGAP vilket är en universellt matchad variant, dvs lagrna säljs styckvis men kan monteras parvis utan distanser och ändå få rätt färspänningen. "Mängden" förpänning är dock betydligt "lösare" specificerad än med matchade lager och varvtalet är betydligt lägre, bla på grund av den anorlunda kontaktvinkeln. Men, i min konstruktion har jag två VK lagen i botten och ett vanligt spårkullager i toppen.
PTC

Inlägg av PTC »

Jag hade tänkt ha 2 lager i toppen, men det räcker kanske att bara ha 1 lager där.
Själva axeln där lagerna sitter är totalt 139mm :humm:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kör med enkelt lager i övre änden. Det duger nog utmärkt.
Om jag vore i din sits, skulle jag lägga till några kronor och satsa på ett lager med kulhållare i plast.
Problemet med spårkullager är just kulhållarna.

Sedan får du nog sätta ytterringen med ganska lös passning i huset, så det finns en chans att lagret kan "flyta" axiellt vid värmeutvidgning.
PTC

Inlägg av PTC »

Jag tar till mig det du säger, men eftersom jag redan har i stål kommer jag använda dom :roll: :tumupp:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag glömde att du redan hade införskaffat spårkullager.
Det är väl inte värre än att man byter ut det, om det blir problem!

Finns det någon gänga i nedre änden på spindeln, så man kan dra fast innerringarna på VK-lagren?
Lite svårt att se på bilden.
PTC

Inlägg av PTC »

Det finns ingen gänga på axeln, men jag hade tänkt sätta dit en klämhylsa med gängor på för just det ändamålet
Skriv svar