Nån som vet om detta är en termosäkring eller om det är en känselkropp till styrning av ex v elpatron?
den sitter placerad på själva värmeelementet på en ångstrykjärnstation. längst upp till vänster på bilden
Ja alltså när man mäter med väljaren på diod ( har en Tillqvist) så viasar displayen 0 på påda polerna. ELler skall man mäta på nått särskillt sätt?
Själva felsymptomen är att ångstationen startar upp, värmer själva strykjärnsplattan men den del som skall värma vattnet som sedan skall pumpas ut till ånga , den blir inte varm. finns 2 st elektrodanslutningar som jag tror är själva värmepatroner eller element. den pump som finns för att förse enheten med vatten går inte heller . Däremot kan man tvångsköra den med fas och 0:a
Kan zenerdioden ha gått sönder så att inte styrenheten får input och sen blir de inge output till varken vattenpump eller element? eller är jag helt ute o cyklar?
Du får ohm-mäta om det är ett NTC/PTC motstånd. Om multimetern har ett läge med bara ett ohm-tecken så sätt den där. Annars finns tecknet och olika värden (200, 2k, 200k, 2M eller liknande), ställ in på runt 200k och mät. Ev får du höja elller sänka gränsen.
> Ja alltså när man mäter med väljaren på diod ( har en Tillqvist) så viasar displayen 0 på påda polerna.
Vad menar du med "på båda polerna" ??
Hur har du kopplat ? Var har du kopplat *båda* proberna från instrumentet ?
Kopplar du bort komponenten först eller försöker du mäta "in-curcuit" ?
Ja på nedersta bilden så syns de 2 poliga kopplingsstycket ( med 2 vita kablar) precis vid den röda testpinnen. Jag kopplade borde det och mäter i de kopplingsstycket ( handelen med de vita sladdarna ) sladdelen blir ju liksom att mäta på var sida om zenerdioden. Jag testade igen med 200K ohm och då liksom blinkar det till i displayen en gång allt från 119 -135 Kohm
Och , Ja jag har alltså kopplat bort dioden när jag mätit! De är väl så man skall mäta eller har du nått annat sätt Sodjan?
Njae, det låter väl OK.
Det var inte helt tydligt att du hade kopplat bort komponenten innan mätning.
Och visst, det är så du ska göra...
Det är lite svårt att avgöra av din bild, men är prylen *helt* omärkt ?
Om det är någon slags diod så borde den antingen ha en svart ring i ena
änden eller i alla fall upplevas som lite "osymetrisk".
Så du vet att det är en diod?
Har sett många tempsensorer i den kapseln, men inte hört att man mäter temp med en diod, vilket komponenten verkar ha som funktion.
Om det är en resistor av något slag mäter du med ohm-funktionen.
Den ser inte osymetris ut men det är j---a svårt å se pga storleken. Och sen är de svårt å förklara så det inte blir rörigt. ursäckta för de Sodjan
Och sen vet jag absolut inte om de e en zenerdiod eller ej
Antingen är min Tillqvist paj eller så är de så. När man ansluter testproben så kommer de upp värden ( i ohm läge alltså) på 119 Kohm sen försvinner det. Tar ca 1 sek. Nästa gång kan de va 125 KoHm sen 134 osv men man måste lyfta spetsen så det bryts sen mäta igen .
närbild utan krympslangen på. den silvriga markeringen ser banne mig ut att sitta EXACT på mitten. Omöjligt att se om de finns nån text på.
Senast redigerad av Blackpowder 6 februari 2010, 17:34:52, redigerad totalt 1 gång.
Fel av mig, blandade ihop det lite, de är tämligen linjära, med en koffecient om runt 2,2 mV/K.
Kallas även för bandgap, du hittar mängder av sensorer som använder just denna funktion.
OK
Tackar tackar. EEPROMdanne och TomasL
För en annan vanlig dödlig så fattade jag ingenting. (inkl appnoten)
Jag försöker bara få liv i frugans Ångstrykstation.
Trodde i min enfald att den häring lilla röda mojängen var en sån där säkring som bränner av, liknande som man hittar i kaffebryggare, kupevärmare mm mm. Kretskortet som skymtar i högra delen av bilden verkar ju vara fyllt med nått grått silicon-liknande smet så felsökning begränsar sig nog till de här "yttre" kretsarna är jag rädd. Men som sagt jag är öppen för alla ideer. Nån som har nått tipps om tillvägagångssätt i felsökningens tecken