Söker en pulsförlängare deluxe. *Fixat*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Söker en pulsförlängare deluxe. *Fixat*

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har en fyrkantvåg som växlar mellan digital 1a och 0a (5V-logik). Frekvensen kan variera mellan 0,1 - 20Hz.
Jag behöver något som förlänger *första* 1an en halv period, och sedan håller sig låg så länge det finns matningspänning (5v).

Såhär alltså:
IN : 1 0 1 0 1 0 1 0 1 0..osv
UT:. . . . . . .1 1 0 0 0 0 0 0 0 0..osv

Monostabila vippor triggar ju vid varje 1a. I mitt fall ska lösningen alltså sluta trigga vid andra 1an.

Det är helt ok om utgången är förskjuten upp till en fjärdedels period, dvs att utgången blir hög strax efter ingången.

Någon som har en kul lösning på detta? Jag når inte riktigt ända fram. :wacko:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Söker en pulsförlängare deluxe...

Inlägg av LaRdA »

En microcontroller? :)
Användarvisningsbild
slaeshjag

Inlägg av slaeshjag »

En dubbel JK-vippa kopplad som en 2-bit räknare, och andra biten kopplad mot enable? Eller har jag missförstått problemet?
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Hur långt är pulståget, antal bitar alltså? Som det ser ut nu så är det ändlöst eller missar jag något?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> som förlänger *första* 1an en halv period

Vad är "första" 1an ?
D.v.s hur vet man vilket 1a som är "först" ??
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sodjan:
Jag har funderat på att lösa det med en monostabil vippa + lågpassfilter.
Från den får man då en 1a så länge det har kommit en puls inom den inställda tidsgränsen på vippan.
Om vippans utgång är 0 och klockans utgång är 0 så ska alltså klockans nästa 1a tolkas som den första pulsen. :)

Det är själva "one shot"-pulsen som jag har problem att fixa.

Electronix:
UT-Pulsen (den jag söker) ska sätta en "Ladda data"-flagga när matningspänningen och klockpulsen (för att separera namnen) går igång på två 4bit shiftregister (74LS194).
Så det blir alltså 8 bitar, men pulsen jag söker ska alltså inte förekomma på någon specifik bit:
Klockpulsen kan "försvinna", dvs förbli 0. "Ladda data"-flaggan ska bli 1 följt av 0 när klockpulsen går igång igen.

Jag är väldigt medveten om att det låter rörigt, men jag kommer inte på något enkelt sätt att förklara detta.
Troligen därför som jag inte hittat någon lösning.. :D

Slaeshjag:
Jag tror att du är något på spåret. Ska rita upp en massa NAND-grindar och fylla i 1or och 0or. :)

LaRdA:
Det skulle iofs gå, men jag vill helst inte fuska den här gången. :D
(Har proppat två labbplattor fulla med logik-kretsar, transistorer och sånt.)

edit: Det föll bort ett "N" i raden till Slaeshjag...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nej, till något så enkelt ska man nog inte krångla till det med en processor!

Är det så att du menar att din utgång ska först vara låg vid "power on" och så fort det kommer en etta på ingången ska den gå hög en viss tid, för att sedan alltid vara nolla tills strömmen stängs av?

slaeshjag börjar närma sig lösningen, men det blir inte rätt. Problemet med vippor är startläget - du måste vara säker på att den resettas vid strömpåslag.

1) en SR-vippa som har en kondensator och ett motstånd kopplat på R-ingången som ger en kort reset vid strömpåslag. S- ingången kopplas till ditt pulståg.
2) utgången (Q) på SR-vippan kopplar du med ett CR-filter med motståndet mot jord. Då släpper du igenom signalen en viss tid, bestämd av C och R. Efter dessa sätter du en grind med schmitt-trigger-funktion. Alltihop kan göras med en 4093 krets.

Det mest tveksamma med denna lösning är reset vid start. Dels blir det en fördröjning från start som kanske kan inverka, beroende på hur snabbt du förväntar dig första klockpulsen. För det andra är den känslig för långsam höjning av matningsspänningen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Suck , jag läste din förklaring lite för slarvigt. Så jag får tänka om.... förra inlägget är därmed felaktigt, antar jag. Återkommer när jag tänkt lite...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

har försökt begripa, men beskrivningen är en aning luddig, så jag kan inte exakt fatta hur du vill ha det.

t.ex. första inlägget... där börjar ditt pulståg med en etta. Menar du att den är hög direkt vid start,eller börjar klockan som låg och blir etta senare då första klockpulsen kommer in?

och din utgång... den ska alltså bli etta direkt när klockan för första gången går från noll till ett? Men det är ok om den blir lite försenad?

sen, hur länge ska den vara etta? En viss tid, ett visst antal klockpulser eller tills exakt när?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"börjar klockan som låg och blir etta senare då första klockpulsen kommer in?"

*Det* stämmer. Jag ska ändra första inlägget. :)

"och din utgång... den ska alltså bli etta direkt när klockan för första gången går från noll till ett? Men det är ok om den blir lite försenad?"

Helt rätt.

Den ska sedan vara etta tills klockpulsen blir hög igen.
Titta på sidan 4 i databladet för att se lite mer detaljerat. Det är S1 jag vill styra med min puls.

Första klockpulsen förväntas tidigast 3-4 sekunder från att matningspänningen ansluts.

Slaeshjag: Jag har inte riktigt lyckats med din idé. Räknaren rullar runt. :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hej

Nu är jag tillbaks igen, efter att ha ätit lite... jomen, det är ju den grejen i en annan tråd... du ska ladda in värdet "0001" och sedan ska det rulla... Men då borde min koppling fungera som jag skrev ovan, förutsatt att tiderna blir korrekta... det bästa är ju om man kunde få S1 att gå hög när första klockpulsen går låg och att den nollas när andra klockpulsen går låg.... det viktiga är att S1 är hög under tiden som andra klockpulsen går hög, för det är då parallell-laddningen sker.

Det får du om du tar två st D-vippor, kopplar dem som en räknare - klockan till klockingången på första D-vippan, vippans utgång Q till S1, andra D-vippans Q (eller icke-Q) utgång kopplas till första D-vippans "reset"-ingång, så att den alltid är noll om andra vippan har en etta på Q-utgången. Skulle D-vippan inte ha en resetingång kan du koppla andra D-vippans utgång till klockingången på första D-vippan, via en AND-grind, då stoppar den sitt räknande efter andra pulsen.... ehh. du får nog rita upp det där om du ska hänga med..
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Detta borde funka
Bild

Swech
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

4017 när man fått fösta pulsen går andra utgången hög tills tredje påbörjade, den annvänder man till att blockera ingången , via en and och inverterare
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Verkar vara många som gillar att klura kring logikkretsar.

swech: den är ju perfekt, där satt den! Men hur bygger man samma funktion med bara en krets? Den där NAND-grinden i slutet är ju som en irriterande mygga... såvida Jimmy inte råkar ha en grind över nånstans...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Jädrars.. det skall ju vara AND inte NAND.... :D

Swech
Skriv svar