Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jaras

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av jaras »

Tackar, 4 poäng i fräskunskap..
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Morgons: Jag kanske missat det men vad körde du för matning och material?

Har du köpt in pinnfräsen fråm "känd leverantör" så att du vet relativt exakta riktvärden och sedan följt dessa eller "grovställer" du efter ngn viss formel som du med tiden lärt dig hur mkt du måste justera så rsultatet blir bra i just din maskin och efter vad den orkar med?

Ingen kyl/skärvätska öht?

Trevligt ser det ut dock. Både slutresultatet och den snitsiga 4:e axeln.
Har du skaplig precision i rundmatningsbordet rakt av eller har du fått bygga om även det med nytt innandöme?

Nä nu blev jag bra sugen på att få ihop mina sista grejer så jag kan få testfräsa lite.

Till verket! 8)
Morgons

Inlägg av Morgons »

Fräsen är en 2skärig 10mm fräs med 24mm lång fräskropp. Materialet är 6061 alustång som är 100x15x1500mm. Jag köper alla mina fräsar från OTD Tools. Mycket bra sida och bra priser! Dessutom ringer dom alltid och kolla om det är panik med nån fräs om det är lång leverans tid. Rekommenderar dom STARKT!

Ang matning och spindel hastighet har jag i princip utgått i från 220m/min i skärhastighet, dock klarar inte min spindle mer än 2800rpm så det är den som sätter gränsen. Så det blev att testa fram en hastighet som funkade bra för både fräs och materialet.

Jo 4axlen är också inköpt på OTD Tools för 1900kr~ Det är antibacklash tjustering på både skruven och bordet(glapp mellan bord och lager) som är väldigt enkelt och justera in (tog typ 2min för båda). Motorn är dock en 1.8nm med en 202 geckodrivare till. Geckon går ju på 1/10 stegning så precisionen ligger runt 0.005 grader. Detta duger gott och väl!
Man kan utan vidare sätta upp en bit i chucken och ta ett 32mm brett 2mm djupt skär i en alu bit utan vibrationer, detta är utan dubb!
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

hur har du gjort med toolsettern? är den fjädrande för att spara verktyget, eller endast en metallplatta överst på plast distansen?
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Tackar för infon Morgons.

Låter ju mkt bra ur flera hänseenden. Tips på inköpsställen man kollat på för ev framtida behov är alltid bra att få omdöme om/på.

2800 rpm är rätt nära vad jag själv har som "rimligt maxvarv under längre tider" om jag gissar lite. Jag har ju inte kört ngn riktig bit än och inte heller under längre stunder med last. Bortåt 4000 rpm klarar maskinen men då det i manualen tom står angivet att OM man kör över det så bör fettet i spindellagren bytas. Och just detta fettet är ngt magiskt, svindyrt som "inte går att få tag på" förutom via omärkta burkar från forntidens VästTyskland. (Lätt överdrift. ;) Men ngn tjänar pengar i gränslandet till ocker...)

Till min fördel finns dock 5kW spindelmotor och i närheten av 2 ton järnskrot för att hålla allt på sin plats.
Det är därför jag blir så otroligt glad av att se vad du åstakommer med din, väldigt seriösa, egenbyggda maskin.
Verktygsdimension, varvtal och cc/min är väl i samma härad som mindre industrimaskiner av äldre slag för dig tycker jag det verkar som?
Jo, jag är fortfarande livrädd och vågar inte tro en sekund på att jag kommer få ut en endaste bit med vettig yta framkörd inom en rimlig tidsram...men jag hoppas jag har fel. :roll:

Är det en 15-20mm platta du kör ur? 15 låter rimligt så tar du bara ett finkär på fulldjup +1mm?
Grovfräsningen i 3 steg då såklart som du angivit?

Så med moderna fräsar får man helt enkelt hålla sig i nedre skalan av deras tänkta varvtal.
Påverkar detta livslängd, yta eller slutresultat på ngt vis jag inte tänkt på, förutom att körningarna tar längre tid?

6061 ligger ju inte så hemskt långt ifrån 7075 vilket är den kvalitet jag nästan uteslutande kommer över till rätt
pris/har god tillgång till. Iaf är båda alu av "värre slag" med god skärbarhet.

Är värdet på 200m/min ngt du vet stämmer rätt bra för just 6061?
På min lilla testkörning drog jag till med 90m/min efter lite snabbgooglande, men det kanske var allt för lågt?
Ytan såg även bättre ut nu när jag tänker efter att jag pillat lite på over ride. Framför allt var S satt allt för lågt inser jag nu. Man inser snabbt att det gör stor skillnad när alltstämmer perfekt.

Ursäkta lite halvt OT, ngn moderator får väl flytta mitt malande till mer lämpligt ställe om det anses finnas behov för det. :)

Tack Morgons för att du delar med dig av dina erfarenheter till en nybörjare som mig. :tumupp:

Du har inte ngn film från körningen av fästet?
Hur lång tid tog det att köra fram och stämde detta hyffsat med vad CAM:en beräknade som tidsåtgång?

/AL - Frågvis
Användarvisningsbild
täppa3
Kontakt:

Inlägg av täppa3 »

Hej!

En fråga från en okunnig som vill lära :D
Ni pratar om en skärhastighet på 90-200 m/min. Vad innebär det för matningshastighet på fräsen? Det är väl en helt annan sak eller?
Jag kommer ju knappast upp i mer än 2 m/min med min fräs. Jag kan variera spindeln mellan 2500-25000 varv dock. Jag har letat efter nåt enkelt sätt att räkna ut det men inte hittat nåt bra på nätet. Bara ytterst krångliga formler :roll:
Test körningen slutade med en slö 10 mm fräs efter bara en stund :(
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Först en disclamer, jag har ingen aning om det är såhär man ska räkna, jag bara gissar...:

Först räknar man ut omkretsen på frässtålet = diameter*pi, sen kan du ta den längden du får gånger varvtalet på spindeln.

Dvs med en 10mm pinnfräs så blir omkretsen 31,4159... vilket vid 8000 varv i minuten resulterar i ~251m/min
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Japp!
Skärhastigheteh (vc) beräknas enligt följande:
vc[m/min] = Fräsens diameter (D)[mm] x PI x varvtal (n)[rpm] / 1000

Matning (f) beräknas enligt följande:
f[mm/varv] = matning per skäregg (fz)[mm/egg] x eggantal (z)

Bordsmatning (vf) beräknas enligt följande:
vf[mm/min] = varvtal (n)[rpm] x matning (f)[mm/varv]

EDIT: Utökade inlägget med matning + förtydligande
Användarvisningsbild
täppa3
Kontakt:

Inlägg av täppa3 »

Härligt!

Då tror jag att jag förstår hur jag ska räkna:
Om jag har t.ex den här fräsen: http://shop.otdtools.se/
(Pinnfräs HM 8 mm 1-skärig Alu Wodex Skärhastighet (Vc) aluminium 70-200)

Om jag kör 0.5 mm djupt i aluminium med ett varvtal på 3000 v/min ska jag ha en bordsmatning på 1500mm/min.

vc=8*pi*3000/1000=75.36
f=0,5*1=0,5
vf=3000*0,5=1500

Stämmer detta blir jag glad :D
Morgons

Inlägg av Morgons »

Detta med skärhastigheten är ett dilemma! Det är precis som det står i specen för materialet, 200-2000m/min tex. Så allt mellan 200-2000m/min kan vara den perfekta hastigheten! Detta innebär att du inte behöver kyla och att ytan blir kanon fin = inga vibrationer om du får rätt hastighet. Enkelt sätt att se detta är att titta på spånena när dom flyger från biten. Ligger dom 1mm bakom fräsen är det för låg ythastighet. Flyger dom tills att någon skydd stoppar dom är det bra!

Rätt hastighet = all värme i spånen och inte i biten du kör eller fräsen.

Ang skärhastighet på fräs och kontra material så kan fräsen kanske gå mellan 70-200m/min medans materialet ligger på 200-500m/min. Då passar inte denna fräs för detta material.

täppa3
vc=8*pi*3000/1000=75.36
f=0,5*1=0,5
vf=3000*0,5=1500
F = Matning per tand * antal tänder. En fräs som klara 0.5mm per tand är typ en planfräs från Sandvik Coromant! Jag skulle tippa på att den fräsen kanske klara runt 0.02-0.1mm. Detta beror dock helt på om det är HM eller HSS. Maskinen spelar också stor roll i detta. Flexar maskinen så minskar du Tand Matningen. En Riktigt stor fräs kan ta höga tand matningar medans vi på hobby nivå får köra små tandmatningar :D

Testa lite försiktigt i en alubit med fräsen och försök hitta den bästa tandmatning/skärhastigheten till det djupet. Kör du 1mm djup kanske du kan köra 0.5mm per tand medans kör du 8mm djup kanske du får köra 0.05mm per tand. Det går att räkna på brottgränsen för fräsen och sedan skär kraften för materialet så vet man om fräsen kommer rycka av eller inte

Film kan jag försöka ordna till er! Har dock bara en sunki mobil kamera nu men ska se om man kan fixa en redig kamera! Återkommer med det
Användarvisningsbild
vojnik

Inlägg av vojnik »

Cano skrev: Skärhastigheteh (vc) beräknas enligt följande:
vc[m/min] = Fräsens diameter (D)[mm] x PI x varvtal (n)[rpm] / 1000

Matning (f) beräknas enligt följande:
f[mm/varv] = matning per skäregg (fz)[mm/egg] x eggantal (z)

Bordsmatning (vf) beräknas enligt följande:
vf[mm/min] = varvtal (n)[rpm] x matning (f)[mm/varv]

Ni har inte några formler på lager som man kan använda för att räkna ut vilket moment på spindelmotor man bör välja. Eller rättare sagt momentet på fräsen om man använder utväxling. Vad som borde spela in är väl material, D, Vf, Vc och f?
Morgons

Inlägg av Morgons »

Det finns i Karlebo Handboken. Mycket bra bok till folk som pyslar med mekanik.

http://coroguide.coromant.sandvik.com/C ... ric=metric

Detta kan vara en bra guide med så får man ett hum om hur det kommer funka
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har fräst några kretskort, det första till en PIC-programerare och det andra är styrkortet till kugghjulsklockan
som jag redan visat i den tråden.
Jag har ingen erfarenhet av hur dom ska se ut men jag tycker dom duger bra till mina små projekt.
Båda är frästa med vanligt V-gravyrstift.
Jag ska skaffa lite små borrar som passar i fräsen så jag slipper borra för hand.

De övre körde jag "trace outline" på en bild och det undre ritade jag av "för hand"

Vanlig bild och så på ljusbordet.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

snyggt!
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

POS.

Kjell & Co Hårdmetall borrar för kretskort funkar faktiskt skitbra.

Köpte ett par, men har bara behövt använda en av varje dimension ännu och har kört bra många tusen hål med dom nu.

Har även borrsettet för kretskort (det är velleman) för 69:-, men har kört lite för lite med dom för att uttala mig ännu.
Men för 69:- kan det egentligen inte bli fel.
Skriv svar