Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
Re: Pistmaskin i skala 1:20 (ungefär)
ToPNoTCH:Tack! Det borde vara precis vad jag behöver.
Jag har också funderat på uC och H-brygga, det borde bli mycket billigare med tanke på att fartreglage kostar åtminstone 400kr/st om man vill ha back, och det vill jag ju! Problemet är att jag inte klarar av programmeringsdelen med mina kunskaper. Man kanske skulle ta tag i programmeringen igen och göra ett eget fartreglage med mixer, skulle vara kul ju. Då kan man ju dessutom programmera in ytterligare funktioner som lyse på/av med bara min 2-kanalare. Tål att tänkas på!
Jag har också funderat på uC och H-brygga, det borde bli mycket billigare med tanke på att fartreglage kostar åtminstone 400kr/st om man vill ha back, och det vill jag ju! Problemet är att jag inte klarar av programmeringsdelen med mina kunskaper. Man kanske skulle ta tag i programmeringen igen och göra ett eget fartreglage med mixer, skulle vara kul ju. Då kan man ju dessutom programmera in ytterligare funktioner som lyse på/av med bara min 2-kanalare. Tål att tänkas på!
Visst hade det varit ett kul programmeringsprojekt, möjligheterna är i princip oändliga! Jag hade jätte gärna hjälpt dig om det inte var för att jag har så förbaskat ont om tid nu... 

Om du vill försöka dig på programmering så har Pololu ett exempel på hur man kan läsa av två-kanaliga receivers med en uC. Jag har använt mer eller mindre liknande kod till min Freespinner som också styrs med en RC sändare.
Om du är intresserad av att lära dig programmering kan Arduino http://www.arduino.cc/ vara intressant. Det verkar vara en populär plattform och inte så svår att komma igång med. Notera att jag inte har någon erfarenhet av arduino.
http://www.electrokit.se/index.php säljer grejerna i Sverige.
Jag har sett flera saker som varit radiostyrda saker som bygger på vanliga arduino.
http://www.electrokit.se/index.php säljer grejerna i Sverige.
Jag har sett flera saker som varit radiostyrda saker som bygger på vanliga arduino.
Om jag ger mig på programmering så blir det med PIC eftersom jag redan har grejor till det och kan grunderna.
Här kommer en ny video där man till och med kan se vad som händer!
Youtube gjorde den väldigt mörk, får fixa till den så den blir ljusare imorron eller nåt.
Här kommer en ny video där man till och med kan se vad som händer!

Youtube gjorde den väldigt mörk, får fixa till den så den blir ljusare imorron eller nåt.
Det var väl en så kallad Mollbergare i pik? en klar 5,0 iaf!
Kul sak den där, det finns utvecklingsmöjligheter.

Kul sak den där, det finns utvecklingsmöjligheter.
Du får snart byta ut den där sladden mot armerad sladd....
Eller monterad ett litet spröt på den så du inte kör över sladden hela tiden tills du fixat trådlös.
Kopiera lite från en CAT dom har fina växellådor fast blir nog en massa jobb för dig. Ex Caterpillar D7
En sådan låda då stannar inte ena bandet när du svänger fast din är så lätt.
Eller monterad ett litet spröt på den så du inte kör över sladden hela tiden tills du fixat trådlös.
Kopiera lite från en CAT dom har fina växellådor fast blir nog en massa jobb för dig. Ex Caterpillar D7
En sådan låda då stannar inte ena bandet när du svänger fast din är så lätt.
Du verkar inte ha några problem med att banden kuggar av trots att du inte har några styrningar för hjulen vad det verkar? På andra modeller (och förebilden) så finns det ju taggar på insidan så hjulen är på rätt ställe.
Sitter de verkligen kvar även vid gropar/tvära svängar?
Exempel:

Sitter de verkligen kvar även vid gropar/tvära svängar?
Exempel:

gvs: Hjulen ligger ju emellan två gummislangar, se bilden nedan, så dem lär ju inte krängas av. (det sticker ju ner lång kuggar från hjulen också som går in mellan profilerna)
Men kuggarna finns ju bara på drivhjulet? Min fundering är om den 1(?)mm tjocka gummiremsan räcker som stopp...
Hittills har jag banden inte åkt av förrutom när de varit dåligt spända. Gummi slangen är 2mm tjock och dessutom trycker nitarna ner den i mitten så att den sticker upp på sidorna. Dock har jag ju inte testat att svänga speciellt mycket än.
Ett större problem som jag inte vet vad jag ska göra åt är att det fastnar en massa snö på hjulen, framförallt mellan tänderna på drivhjulen, vilket gör att banden förmodligen kommer hoppa nån gång.
Ett större problem som jag inte vet vad jag ska göra åt är att det fastnar en massa snö på hjulen, framförallt mellan tänderna på drivhjulen, vilket gör att banden förmodligen kommer hoppa nån gång.
Att det fastnar mellan tänderna är ett känt problem för modellpistmaskiner. Borra hål från navet snett in mot groparna mellan tänderna, då kan snön tryckas ut den vägen.
Jag letar gummi till ett liknande projekt, verkar ha hittat en bra leverantör, men vilket gummi och tjocklek är bra?
kolla länken för olika typer:
http://www.kuntze.se/index.asp?sidid=27 ... +cellplast
Jag letar gummi till ett liknande projekt, verkar ha hittat en bra leverantör, men vilket gummi och tjocklek är bra?
kolla länken för olika typer:
http://www.kuntze.se/index.asp?sidid=27 ... +cellplast