5v 3.3v bidirectional level shifter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kbin

5v 3.3v bidirectional level shifter

Inlägg av kbin »

Har just erhållit den nya Foxboard G20, mycket trevlig mojäng må jag säga, Linux/ARM-enkortsdator, kan f.ö. rekommenderas... men det är inte därför jag är här... jag ska koppla in lite 5v-grejor på I2C bussen (som är 3.3v) och behöver därför en enkel level shifter...

Har fyndat en finurlig tvåvägs-lösning (två motstånd och en transistor), halvvägs ner på denna sida: http://www.rocketnumbernine.com/2009/04 ... converter/

Den byggs runt en mosfet transistor som heter BSS138. Problemet är att den inte finns hos hovleverantören (ELFA) så nu undrar jag om någon byggt denna krets och funnit någon lämplig ersättare som faktiskt finns att köpa på Elfa. Har sett att den går att beställa från farnell.com, men jag har inget konto där och att lägga en beställning på endast 10st transistorer verkar lite dyrt och omständligt... alt. om det finns en annan/enklare lösning alltigenom...

//Kalle

PS jag inser att man bara borde kunna ta alla värden från databladet och jämföra med datablad på elfa, men där någonstans tryter kunskapen om analoga kontruktioner tyvärr...
Användarvisningsbild
prototypen

Re: 5v 3.3v bidirectional level shifter

Inlägg av prototypen »

(((Kolla på IceCaps lösning http://www.icecap.se/Freebies_se.html "Nivå omvandlare:"))) EDIT Jag tar tillbaka detta då den inte blir bi-direktionell EDIT

Sedan blir det lite snålare lösning med MOSFET men i stor sett vilken lågnivå FET kan ersätta BSS138.

Protte
Senast redigerad av prototypen 2 februari 2010, 14:13:18, redigerad totalt 2 gånger.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Användarvisningsbild
callelj

Inlägg av callelj »

Norpan: Fan va snygg lösning!
Har samma problem och hade tänkt använda ett chip för att lösa problemet...
Norpan

Inlägg av Norpan »

Tyvärr är det ju inte min uppfinning men tack ändå. :mrgreen:
Användarvisningsbild
callelj

Inlägg av callelj »

Norpan: Det förstog jag men bra tips menade jag. :tumupp:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Skulle man inte kunna göra nivåskften med en MAX3232 ?

http://www.tradera.com/RS232-transceive ... _106470427

Jag har fler isf. :)
kbin

Inlägg av kbin »

Ja, det är samma krets som jag föreslog från början, men orginalfrågan var vilken FET-transistor som finns att köpa hos ELFA som kan tänkas passa...
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Om man matar in BSN10 som används i appnoten i sökfunktionen för ersättningskomponenter på nxp.com: Use 2N7000/116/126

2N7000 finns på Elfa så den kanske kan fungera?
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

FDV303N Fungerar alldeles utmärkt, har använt den i flera olika projekt just för nivåkonvertering.
kbin

Inlägg av kbin »

electronix: Aha! Det var exakt det där jag ville höra! Tack för infon, ska genast beställa...
subbahenke

Inlägg av subbahenke »

kbin skrev:Har just erhållit den nya Foxboard G20, mycket trevlig mojäng må jag säga, Linux/ARM-enkortsdator, kan f.ö. rekommenderas... men det är inte därför jag är här... jag ska koppla in lite 5v-grejor på I2C bussen (som är 3.3v) och behöver därför en enkel level shifter...

Har fyndat en finurlig tvåvägs-lösning (två motstånd och en transistor), halvvägs ner på denna sida: http://www.rocketnumbernine.com/2009/04 ... converter/

Den byggs runt en mosfet transistor som heter BSS138. Problemet är att den inte finns hos hovleverantören (ELFA) så nu undrar jag om någon byggt denna krets och funnit någon lämplig ersättare som faktiskt finns att köpa på Elfa. Har sett att den går att beställa från farnell.com, men jag har inget konto där och att lägga en beställning på endast 10st transistorer verkar lite dyrt och omständligt... alt. om det finns en annan/enklare lösning alltigenom...

//Kalle

PS jag inser att man bara borde kunna ta alla värden från databladet och jämföra med datablad på elfa, men där någonstans tryter kunskapen om analoga kontruktioner tyvärr...
71-019-30

BSS138 finns ej på webben än så maila eller ring kundservice

Mvh Henrik
Skriv svar