laser?!? någon med erfarenhet av det?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
joma202

laser?!? någon med erfarenhet av det?

Inlägg av joma202 »

hör detta under cnc? jo det gör det väl......

något jag funderat på ett tag nu är ju att få en 3D scanner till min cncfräs. skulle väl inte vara så snabb men fungera tills man får något snabbare. då skulle ju laser vara bäst men har någon testat? går det att få tag på linser eller vad behövs. någon som vet?

fundering nr2: bränna i trä med laser. hurdan effekt behövs då? går det att få tag på utan att det kostar en mindre bil. det är ju bara att få bilder o texter på trä som jag är ute efter. eller behöver det vara laser. en bygg lampa med förstornings glas kanske också skulle gå eller ska man flytta ut allt i solen och hoppas man hinner köra hela bilden innan det kommer ett moln.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det kostar som en mindre bil onekligen. CO2 laser är det som behövs, och dessa är FARLIGA på riktigt. Även difusa reflektioner gör en blind. Vill du använda detta så se till att lära dig mycket om säkerhet innan du sätter igång. CO2 lasrar säljes av http://www.laseroptronix.se/ Lura dig inte på sidans dåliga design, detta är en seriös firma som har en massa roliga saker. Men innan du tänker idén - så ladda ner AFS rörande säkerhet. http://www.av.se/regler/afs/1994_08.pdf

Regelverket är INTE några dumheter, man måste ta säkerheten på största allvar om man skall leka med CO2 laser speciellt. Osynlig IR-laser med hög effekt är inte några leksaker.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan inte mer än hålla med. Man har inga skyddglasögon på sig och man har tex av någon anledning kanske har en tunn bit aluminiumfolie liggande strax under strålen. Draget när du eller någon annan går förbi eller bara ett tvärdrag, gör att den virvlar upp kommer framför strålen och dess reflektion (som du inte kommer att se) gör ett brännmärke rakt över näthinnan och gula fläcken på förhoppningsvis bara det ena ögat och inte båda. Ett litet misstag, otur eller en ren slump kan skada dig allvarligt om man inte följer skyddsföreskrifter.

Angående optronix, den erfarenhet jag fått av dom är att dom kan vara sega att få igång ibland. Speciellt om det skulle handla om mindre summor. Men är man ute efter tex en bra och ganska så billig lasermodul så är dom dom rätta.
Skriv svar