Stereon låter för högt på lägsta volym, motstånd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
M.P

Stereon låter för högt på lägsta volym, motstånd?

Inlägg av M.P »

Hej,

Packade just upp en Philips MCM-277 som jag tyvärr haft i kartong i nästan ett år och hittar inget kvitto. Problemet är att den låter för högt på lägsta volym, ungefär som vanlig talvolym :cry: (har läst lite klagomål om det på nätet så det kan vara en konstruktionsmiss).

I varje fall undrar jag om det går att sätta ett effektmotstånd på kanske 2ohm i serie med kablarna till högtalarna? Effekten uppges till max 2x5 W RMS.

Jag googlade fram detta, en så kallad "L-pad" som verkar vara nåt jag kan ha, hittar dock inget liknande på ELFA:

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=260-252

Några tips (förutom att tejpa för högtalarna)?

MVH /Micke
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Stereon låter för högt på lägsta volym, motstånd?

Inlägg av psynoise »

En spänningdelning innan slutsteg är lämpligast om det är möjligt.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Du kan sätta en L-pad vid dina lågnivåingångar. Är det en CD du kopplar till, så kan du sätta den där.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Det är ju en microstereo så en L-pad på högtalarutgångarna borde vara lämpligast, finns på ljudia: http://www.ljudia.se/tillbehor-s82136/p ... er-c79649/ men är inte helt billiga. En L-pad med en fixerad dämpning kan man göra själv: http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/LPad/. Det borde ju gå att knåpa ihop något rätt billigt. Hos Belganet kan man få tag på storpack 5w/4.7Ohms effektmotstånd, 1000st för 32kr :D.

Som tidigare inlägg: en spänningsdelare innan slutsteg funkar bra. Eller på ingången. Men detta gäller ju en microstereo och jag antar att du använder stereons cd och radio så...
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Köp 2st 5w/4.7Ohms effektmotstånd och stoppa i öronen.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Seriemotstånd funkar men om du vill behålla maxvolymen
intakt funkar inte den metoden. Det enda blir nog att skruva
av locket och modda.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Problemet med att dämpa på högtalarutgången är att förstärkare kommer att få leverera hög spänning till lågt ljudtryck, detta minskar dynamiken samt ökar distorsionen, dvs sämre ljud. Öppna upp stereon och kolla hur det ser ut. Har du tur är slutsteget konstruerat med separata IC-kretsar och då är det lämpligt att dämpa precis innan där.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Så är det och även dämpfaktorn kommer att gå åt pipan,vilket ger sämre bas.Motstånd (eller en liten trimpot) inuti är en bättre lösning.
M.P

Inlägg av M.P »

Tack för alla svar, som sagt det verkar inte så enkelt om man inte vill förlora i ljudkvalitet, men eftersom kvaliteten redan är obefintlig (microstereo) och den används som en sovrumsradio/cd/mp3 så kanske jag kan leva med en egenkonstruerad L-pad på utgångarna till att börja med (enl tidigare DIY länk).

Om jag får tid öppnar jag den och försöker hitta ingången i slutsteget och sätta en spänningsdelare (pot) där men med mina kunskaper blir det svårt om det skulle finnas en massa chip inblandat.

/micke
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Du kan ju alltid öppna den och ta lite kort som du publicerar här, så kanske någon kan identifiera ungefär var övergången från lågnivå in till förstärkaren är.
Skriv svar