Hej, har ett projekt på gång i skolan att skriva "Elektricitetslära" med hjälp av lysdioder. Vår handledare skissade upp lite snabbt hur han tyckte de skulle se ut ungefär men fattar inte mycket. Undrar om någon kan hjälpa till lite det skulle vara underbart!
http://sv.tinypic.com/r/2lbev5e/6
Såhär skissade han för oss. Det är likspänning +12V uppe och -12V nere för någon osynlig nolla i mitten snackade han om. Iaf Vf=2.1V If=20mA för dioderna. Tanken är att ha en sådan här koppling för varje bokstav så det blir 17st. Någon som kan komma med något förslag har testat i Pspice men kommer ingen vart. Tack på för hand.
Göra en skyllt av LED, OP-förstärkare och transistor
Re: Göra en skyllt av LED, OP-förstärkare och transistor
Spontant verkar det inte som att den som ritat det där vet vad han pratar om.
Ska ni bara få 3*8 dioder att lysa?
I så fall var det ett väldigt bökigt sätt att gör det på. Utan att vinna något alls.
Kan du beskriva lite mer?
Ska ni bara få 3*8 dioder att lysa?
I så fall var det ett väldigt bökigt sätt att gör det på. Utan att vinna något alls.
Kan du beskriva lite mer?
Håller helt med danei, antingen är det en fel avskrift eller en ganska okunnig som har ritat schemat, kan ju självklart vara en kombination också.
Jo tanken är väl att vi ska göra en sån här koppling för varje bokstav(17st) alltså 17st av denna typ. Kopplade till +12 och -12. Varje bokstav består av 12-24 dioder och sammanlagt 314st på den här slingan. Någon som förstår varför han ritade +12v och -12v? Funkar det inte lika bra med 12v till jord? Eller är det något med att operationsförstärkaren behöver negativ spänning?
Snälla... förstå först att kopplingen inte fungerar! Med ett par enkla ändringar blir det en konstantströmsgeneretor vilket nog är vad som eftersöks men i den nuvarande form ä´fungerar den inte.
Men din fråga: +12V & -12V eller GND & +24V är precis sak samma när en "mitt GND" inte är med i spelet. Men det FINNS en "mitt GND" med i spelet, den är på anoden av zener-dioden.
Men din fråga: +12V & -12V eller GND & +24V är precis sak samma när en "mitt GND" inte är med i spelet. Men det FINNS en "mitt GND" med i spelet, den är på anoden av zener-dioden.
Okej men det låter ju vettigt med konstantströmsgenerator om det liknade en sån. Stora förändringar i så fall? Icke så kunnig som du kanske märker. Tack för svaren.
Men vad är det ni vill uppnå? Ska dom bara lysa så är det 12 volt och ett motstånd för varje diodrad som gäller. Varför göra det så svårt? Eller vad skulle OP-förstärkaren tillföra?