Batterierna på DX är ju på 2,5 Ah, medan de som satt i batteriet från början är på 1,5A. Hur många celler är det? bäst att byta alla så klart, men om bara en pajat kan det nog gå att bara byta en. Är dom inte parallellkopplade 2 och två? i så fall har förmodligen "kompisen" också gått. Tänk på att cellerna i en borrmaskin antagligen måste klara hög ström, d.v.s ha låg inre resistans. Du måste köpa celler som klarar den strömmen. Jag är skeptiskt till om cellerna från DX gör det.
EDIT: enligt Samsungs sida står andra bokstaven i beteckningen för vilken katodkemi batteriet har. Samsung har celler som heter ICR - antagligen LiCo, IFR - antagligen LiFe. INR kanske betyder LiMn, men jag är inte säker, för andra tillverkare kallar LiMn för IMR. Fast det vore ju konstigt om dom använder någon helt ovanligt kemi, så jag säger att det mycket troligt är LiMn.
http://www.samsungsdi.com/storage/batte ... attery.jsp
EDIT2: Enligt samma sida klarar batteriet en urladdningsström på 18A. Verkar som att sista bokstaven har med urladdningsströmmen att göra, ju senare i alfabetet, ju högre ström. LiCo-batterierna i tabellen har bokstäverna A-F, vilket är långt ifrån LiMn som har P=10A Q=18A och R=25A.
EDIT3: Du bör alltså ersätta med ett LiMn som klarar 18A urladdningsström. Bästa kanditat jag hittat är det här som är specat 1600mA 10C, alltså 16A.
http://www.lighthound.com/AW-IMR18650-1 ... _2797.html
Micke_s skrev:Finns två kemier på litium. Litium-Ion och Litium-polymer.
Nja, finns grovt tre stora kemier av lithium-jon-batterier: LiMn, LiCo och LiFe, där varje kemi har flera varianter.
LiCo (LiCoO2) är den vanligaste och den som brukar kallas rätt och slätt litium-ion. Den som brukar benämnas litium-polymer (eller lipo) har också LiCoO2-katod, men solid elektrolyt. Även LiFe (LiFePO4) har solid elektrolyt.