Induktiv dataöverföring
Induktiv dataöverföring
Om vi tänker oss två hemmalindade spolar av lite lackad koppartråd. Spolarnas diameter någonstans mellan 1 och 5 cm. Avståndet mellan dem max 5 mm. Hittade denna http://my.fit.edu/~swood/inductiveData.PDF som då kör med 4800 baud, zzz... Om jag drar till med en snabbare oscillator, snabba dioder i likriktaren och rätt kringkomponenter vad kan jag vänta mig då? 1kB/s 100kB/s 1MB/s 1GB/s?
Vad är det som kommer begränsa mig? Hur vet jag hur spolarna ska lindas? Finns det något matnyttig att läsa nånstans eller ska jag labba i Spice eller dylikt?
Vad är det som kommer begränsa mig? Hur vet jag hur spolarna ska lindas? Finns det något matnyttig att läsa nånstans eller ska jag labba i Spice eller dylikt?
Re: Induktiv dataöverföring
Det känns som det blir väldigt fula ettor och nollor med induktiv överföring, och värre med högre hastighet. Vad är syftet med att föra över induktivt? Det finns ju så många andra varianter att tillgå?
Högre frekvenser och spolen kommer skicka ut radiovågor
och det är väl inte själva idén med induktiv överföring.
och det är väl inte själva idén med induktiv överföring.
Det var ett väldigt omständligt sätt att skicka data och hastigheten får du inte upp nämnvärd med den koppling.
Du börjar egentligen i fel ända, beskriv istället vad du behöver, då blir det otroligt enklare att besvara.
Har du bråttom att skyffla är WLAN ju grejen men som sagt: vad vill du egentligen?
Och svara INTE "så bra/snabbt/billigt som möjligt", specifika behov bara!
Du börjar egentligen i fel ända, beskriv istället vad du behöver, då blir det otroligt enklare att besvara.
Har du bråttom att skyffla är WLAN ju grejen men som sagt: vad vill du egentligen?
Och svara INTE "så bra/snabbt/billigt som möjligt", specifika behov bara!
det finns minst en mobiltelefon eller palmpilot vars docka funkar så, men minns tyvärr inte vilken...
En hermetiskt tillsluten burk med lite elektronik som har USB-anslutning. Givetvis vill jag slippa öppna burken och koppla in datorn.
Kort och gott skyffla ut ca 5MB data på rimlig tid (max 30 sek) genom burkens skal.
Visst det går med Bluetooth, Zigbee eller liknande men det kräver mer färdiga moduler vilket jag hade hoppats på att slippa. Allra helst skulle jag vilja klippa av USB-sladden på mitten och installera en induktiv, kapacitiv eller optisk länk
Optiskt skulle jag dock vilja slippa då burken antas bli smustig.
Edit: Ett RFID-kort med 5MB och 200kB/s vore trevligt, gärna passivt så det fungerar utan ström i burken.
Kort och gott skyffla ut ca 5MB data på rimlig tid (max 30 sek) genom burkens skal.
Visst det går med Bluetooth, Zigbee eller liknande men det kräver mer färdiga moduler vilket jag hade hoppats på att slippa. Allra helst skulle jag vilja klippa av USB-sladden på mitten och installera en induktiv, kapacitiv eller optisk länk
Edit: Ett RFID-kort med 5MB och 200kB/s vore trevligt, gärna passivt så det fungerar utan ström i burken.
Jag blev inte speciellt mycket klokare av den förklaring.
Att överföra data är enkelt men?
* Är "burken" en färdig enhet eller något du ska göra?
* Vad ska datan överföras till?
* Med USB har man ström, runt 5V & 100mA (500mA efter förhandling med mastern)
* Ska burken ta emot eller sända data?
* Ska burken inte kopplas in till något? Alltså strömlös, och vad förväntar du då att göra med en massa data men ingen ström?
Att överföra data är enkelt men?
* Är "burken" en färdig enhet eller något du ska göra?
* Vad ska datan överföras till?
* Med USB har man ström, runt 5V & 100mA (500mA efter förhandling med mastern)
* Ska burken ta emot eller sända data?
* Ska burken inte kopplas in till något? Alltså strömlös, och vad förväntar du då att göra med en massa data men ingen ström?
Den ursprungliga frågan var vad för hastighet man kan uppnå med en sådan induktiv koppling.
Att det finns andra lösningar är jag väl medveten om. Jag håller på att sålla bland alla idéer och en idé var denna. Vad WLAN, Bluetooth med flera erbjuder för fördelar och nackdelar har jag redan koll på. Induktiv kommunikation har jag däremot ingen koll på, därav den ursprungliga frågan.
Att det finns andra lösningar är jag väl medveten om. Jag håller på att sålla bland alla idéer och en idé var denna. Vad WLAN, Bluetooth med flera erbjuder för fördelar och nackdelar har jag redan koll på. Induktiv kommunikation har jag däremot ingen koll på, därav den ursprungliga frågan.
Senast redigerad av FS 1 februari 2010, 15:06:33, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
Först tänkte jag en sådan roterande display.
Sedan tänkte jag en vattentät "usb sticka"
Sedan får vi se vad det blev (en tummetott)
Protte
Sedan tänkte jag en vattentät "usb sticka"
Sedan får vi se vad det blev (en tummetott)
Protte
Den koppling kan trimmas lite men mer än 9k6 skulle jag inte våga gå. Med en annan kopplingssätt kan man komma upp på avsevärd högre hastigheter men utan svar på frågor får du hitta dessa sätt utan min hjälp.
Det finns kanske en anledning (eller flera) till varför induktiv kommunikation inte är så vanligt?
Jag tror inte att nån kan svara på din fråga eftersom den helt enkelt inte är fullständig.
Storleken på spolarna påverkar ju deras induktans och därmed den högsta frekvens som man kan köra genom dem. De måste alltså "stämmas av" till överföringen.
I princip kan du väl köra signaler i MHz-storlek mellan två spolar, men kvalitet och verkningsgrad varierar ju, och det stora problemet är inte att SKICKA signalen utan att ta emot och koda av den till nåt vettigt. För att få en pålitlig funktion måste du moduler och ha nån form av dubbelriktad kommunikation för att klara av omsändningar vid fel och sånt.
Jag tror inte att nån kan svara på din fråga eftersom den helt enkelt inte är fullständig.
Storleken på spolarna påverkar ju deras induktans och därmed den högsta frekvens som man kan köra genom dem. De måste alltså "stämmas av" till överföringen.
I princip kan du väl köra signaler i MHz-storlek mellan två spolar, men kvalitet och verkningsgrad varierar ju, och det stora problemet är inte att SKICKA signalen utan att ta emot och koda av den till nåt vettigt. För att få en pålitlig funktion måste du moduler och ha nån form av dubbelriktad kommunikation för att klara av omsändningar vid fel och sånt.
Jag är inte ute efter en färdig lösning utan mer efter ett resonemang kring vad induktiv dataöverföring ger för möjligheter och egenskaper. Vart kan jag bilda mig? Hur tänker jag kring spolarnas storlek etc? 
- prototypen
Men varför köra med "AM-modulering", det finns väl tuffare FSK modulering där man ändrar på signalens fasläge.
Alla på detta forum torde vara induktivt uppkopplade med Ethernet och det körs i 100Mbit utan vidare.
Strömförsörjningen går ju ordna som RFID att den fasta delen sänder en stadig växelström som likriktas och därefter sänds data så länge strömmen i kondensatorn räcker.
Protte
Alla på detta forum torde vara induktivt uppkopplade med Ethernet och det körs i 100Mbit utan vidare.
Strömförsörjningen går ju ordna som RFID att den fasta delen sänder en stadig växelström som likriktas och därefter sänds data så länge strömmen i kondensatorn räcker.
Protte
En spole har en egenresonansfrekvens, och över denna är det inte så lätt att överföra signal.
En spole med 10 varv, 1 cm lång och 1 cm diameter har en egenresonansfrekvens på kanske några hundra MHz.
Man kan använda programmet http://wcalc.sourceforge.net/ för att beräkna en luftspoles Q-värde, induktans och resonansfrekvens.
Man behöver också veta kopplingfaktorn, men den tror jag inte man kan beräkna med detta program.
En spole med 10 varv, 1 cm lång och 1 cm diameter har en egenresonansfrekvens på kanske några hundra MHz.
Man kan använda programmet http://wcalc.sourceforge.net/ för att beräkna en luftspoles Q-värde, induktans och resonansfrekvens.
Man behöver också veta kopplingfaktorn, men den tror jag inte man kan beräkna med detta program.
RF-PIC är väl en alldeles utmärkt lösning.
Dock kan det bli lite "strul" med USB.
Dock kan det bli lite "strul" med USB.