Hjälp att tolka kopplingsschema till bastuaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Scaramanga

Hjälp att tolka kopplingsschema till bastuaggregat

Inlägg av Scaramanga »

Hej.
Jag är en riktig nybörjare på elektronik och jag har skaffat mig ett bastuaggregat från Tylö(Combi Compact RC4) med en separat manöverpanel. Jag skulle behöva hjälp att tolka en liten del av ett till synes enkelt kopplingschema. Schemat för inkopplingen av den separata manöverpanelen finns på sista sidan i denna installations- och bruksanvisning(http://www.tylo.se/files.aspx?f_id=12969). Min fråga gäller "plint" nr 12 på manöverpanelen(3). Kabeln som följer med är en skärmad(?) 8-ledare och som jag tolkar det ska avskärmningen(någon form av ledande material, ej koppar) också in i "plint" nr 12. Tolkar jag det rätt? En följdfråga i så fall är: vilken nytta gör den? Den är inte kopplad till något i andra änden(bastuaggregatet).

Tack på förhand.

// Håkan
Senast redigerad av Scaramanga 1 februari 2010, 17:09:49, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hjälp att tolka kopplingsschema

Inlägg av danei »

Antagligen är 12 en jord. Skärmen blir ett störnings skydd. Men även elsäkerhetsmässigt är den ett skydd om den är jordad.
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Om det är en folieskärmad kabel du har ligger det troligen en oisolerad tråd i kontakt med skärmen, en nionde ledare, i kabeln. Den kan du använda för att ansluta skärmen till plinten.

Den ska bara anslutas i ena änden som bilden visar för att undvika att skapa en jordslinga.
Scaramanga

Inlägg av Scaramanga »

Tack för de snabba svaren!
Har lagt upp en bild på TinyPic för att visa hur verkligheten ser ut(http://sv.tinypic.com/r/fm0w1i/6). Det är en stor bild, 3 Mb. Där kan ni se hur kabeln och skärmen ser ut. Har jag gjort rätt? Vad som är lite oroväckande är skärmen som ligger oskyddad, den kan ju komma i kontakt med kretskortet, men jag anatar att det är lackat?
Gör om gör rätt?

// Håkan
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kommer att bli kortis mot kortet om du har otur, trä på en isolerslang/plastslang på skärmen (och sedan en kort grövre utanpå där yttermanteln tar slut)

Protte
Scaramanga

Inlägg av Scaramanga »

Tack för tipset Protte. Krympslang och värmepistol får inhandlas. Men ursprungsfrågan, har jag tolkat och kopplat rätt, enligt schemat?

// Häkan
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om det är skärmens inkoppling så är den ansluten på rätt ställe om den är ansluten till plint 12.

Protte
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Skulle inte du "Scaramanga" eller någon moderator kunna ändra/lägga till "till bastuaggregat" i rubriken för att förtydliga vad det gäller? Rubriken nu känns för allmän och inte specifikt för hjälp att koppla in bastuaggregat :humm:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hjälp att tolka kopplingsschema till bastuaggregat

Inlägg av danei »

Jag tar tillbaka det där med elsäkerhet. Här är det ju uppenbarligen signalkablar.
Skriv svar