Kul projekt dagrende, jag är också systemutvecklare och vet hur mycket jobb det är att ta en prototyp till färdig produktionsmjukvara. Mitt tips är att satsa på att bygga upp en bra struktur för ett open source projekt och marknadsför mjukvaran på diverse forum så att du får en användarbas och några utvecklare som hjälper till med programmeringen, du kan fungera som projektledare/koordinator för ny funktionalitet och nya releaser. Du minskar risken för att du tappar sugen när du har lite tid över eller när man råkar ut för problem mm.
Du tjänar inga pengar på licenser men om programmet blir framgångsrikt kan du sälja konsulttimmar för att göra anpassningar, support mm.
Open source är mycket roligare än kommersiella licensmodeller och ofta bättre.
(Hoppsan! det här är alltså svar på förförra inlägget, som ni förstår)
Det går bra men det har tagit mer tid än jag räknade med att få till en helt korrekt hantering av skymda områden. dvs då en verktygsbana har detaljer som en fräs med viss diameter inte når. Jag har haft fullt upp på mitt vanliga jobb också och inte hunit lägga tid på fräsprogrammet.
Sen återstår att hantera fickor med flera öar. Det är ett lite enklare problem, men viktigt att klara av innan programmet kan anses klart för provning av dig och er andra som visat intresse.
Jag har testat att fräsa en del detaljer med programmet och det funkar bra.
Får man fråga var du bor? Om det är i Mälardalen kan jag höra mig för om utvecklingspengar. Jag tror jag vet några som skulle tycka detta var mycket intressant.
Laddade hem Sketchup igår jag med, har inte hunnit testa så mycket. Hittade en gratis plugin som exporterar i bl.a dxf så vill man ta omvägen förbi nåt annat CAM-prog så går det i alla fall även om detta verkar smidigare!
Figur 1 klarar jag redan nu, både inre och yttre profil.
Figur 2 klarar jag ännu inte. Cirkulär pocket går bra, men inte den uppåtstickande pinnen.
Med lutning, menar du att den är "konisk" d v s lutar mot bottenplanet i hålet? (smalare i övre änden än i undre med andra ord.)
OK. Jag antar att man låter verktygsbanan likna höjdkurvorna på en orienteringskarta. Det blir då trappstegsform på den lutande ytan.
Brukar man då använda stål med rundad ände för att få jämnare resultat?
Det man tror skall bli trapstegsformat blir ej det, materialet "sätter" sig även med en plan fräs. Finns säkert en formel för hur man räknar ut hur mycket man skall förflytta sig x/y och Z vid en viss vinkel för att ytan skall bli så "plan" som möjligt och inte "trappstegig"
Bror min är CNC operatör och han visade mig hur de gör
Skall du tex göra en 45graders vinkel så flyttar du x 0.1mm z 0.1mm kör Y lämplig sträcka, x 0.1 y 0.1 kör Y tillbaka.
Detta ger en mycket fin yta, mycket på grund av att du har en radie på en plattfräs, typ 0.4-0.8mm beroende på fräs. de är aldrig rätvinkliga längst ner, måste ha en radie för att hålla.
vill man ha en annan vinkel ändras ju givetvis förhålandet i mitt exempel x/z.
kanske i ditt cam program får man ställa in hur "fint" man skall gå ner, dvs du räknar ut skilnaden mellan x eller y gämt emot Z, sedan får operatören ange hur fin förflyttning man vill göra.
En kompis jobbar med mikrovågsfilter och ville gärna att jag skulle göra mitt fräsprogram så att det går att fräsa en ficka med en skog av noggrannt placerade pinnar. Då är det viktigt att det inte är för skarpa kanter mellan pinne och botten. Med din teknik och tillräckligt små steg på x/y-z borde det duga för detta.
eller bara kör ut pinnarna "normalt" utan någon förflyttning och lita på att den radien fräsen har är tillräcklig för din kompis, leta tag på fräs med 0.8mm radie ute på tänderna så kommer du ju få en liten radie vid foten av pinnen, även om den kanske är så gott som omöglig att se
edit:
om plugginet är i stadiet att man kan köra vad jag "efterfrågat" minus lutningar på öar i pocketing så duger det låååångt för de flästa.