Dimensionera switchregulator för 5V 1.3A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all

Re: Dimensionera switchregulator för 5V 1.3A

Inlägg av limpan4all »

Att variera spänningen ut från regulatorn för att på det sättet variera ljuset från en LED är inte särskilt optimalt om man inte eftersträvar 1/1:10000 i variation eller mer då krävs det vanligen.
En sån reglerloop få vanligen dålig reglering och dålig verkningsgrad.
mri: du har valt en bra lösning fortsätt med den.
Borre

Inlägg av Borre »

Ladda ner programmet Switchers Made Simple, version 6.24 har jag. Bra mycket bättre än den där webbaserade varianten, åtminstone för vissa kretsar. Flera gånger jag sett att databladen anger tydligt att keramiska kondensatorer inte ska användas, medans Webench tycker man ska göra det.
Med det programmet kan du själv fylla i alla värden och se resultatet av det, mycket smidigt.

100-330uF och ESR på ~0.02-0.07 eller så kommer säkerligen fungera fint för Cin.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

OK, nu testade jag Switchers Made Simple igen, och det ger "bättre" värden än WEBENCH. Hittar nu ett flertal elektrolyter som passar. Konstaterade också att det är tantalkondensatorer som har sådär extremt låg ESR, men då är priset också betydligt högre än för elektrolyter.

Men... jag kommer nog att backa i designen. 1.3 A är helt enkelt för mycket ström. Antalet komponenter och priset för komponenterna blir också lite högt. Även om individuell styrning av 64 ledar (8 st 7-segments siffror) skulle varit coolt, kommer jag nog att ta en vanlig 1x16 teckens alfanumerisk LCD istället.

Men jag kommer nog antagligen att bygga ihop en simple switcher bara för övningen skull. Tack skall ni ha allihop som kommit med input! :tumupp:
bearing

Inlägg av bearing »

Du kan ju multiplexa displayerna. Du har valt en hög ström, 20mA, så då borde de synas bra även om de bara lyser 1/8 av tiden.

Alfanumeriska (eller, förmodligen alla) LCD:er multiplexas för övrigt också.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jo jag vet. Jag har en uppkoppling med några 7-segments siffror jag lödde bort från ett gammalt bänkinstrument. När jag multiplexar dessa för 8 segment är det inte mycket ljusstyrka kvar. De moduler jag tänkte köpa har antagligen betydligt högre ljusstyrka, men ändå. Dessutom kommer MCU'n att vara ganska busy med multiplexeringen, och det behövs inte mycket för att displayen skall flimra till när MCU'n belastas med annat jobb. Så både för att avlasta MCU'n och för att få rejält med ljus ville jag ha individuell styrning av leddarna.

Men, eftersom det inte finns nån kravspecifikation hur slutresultatet skall se ut så kommer projektet att ta en lite annan riktning nu.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Titta på MAX7219 då får du rubbet i en krets.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Trevlig krets, men dyr: 11.40 EUR (farnell). Motsvarande konstruktion för 8 siffror med CAT4016 drivare är 1/3 av priset.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jo, men mycket enklare.
Samt att du säkert kan sampla den från Maxim...
Skriv svar