Subwoofer-bygge * så gott som klart nu, nya bilder*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Subwoofer-bygge * så gott som klart nu, nya bilder*

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Tänkte bygga mig en aktiv subwoofer till stereon, för tillfällen som när man tittar på film och man vill ha lite mer tryck i basen. Har ett par rätt bra fronthögtalare som ger bra tryck redan men vill ha lite extra bakom soffan så det blir en lite aktiv sub.

Har än så länge bara börjat med förstärkardelen. Har inte fått tag på något bra element än så det får jag vänta med. Vill ändå fo ordning på den svårare delen först, som är förstärkardelen.

Har kommit en bit på vägen, dåligt med byggbilder, men det kommer fler om inte annat.
Fick en förstärkarmodul till ett bra pris, En velleman 4004 tror jag den heter. En helt ok modul som ger ut ca 100wRMS vid 8 ohm, det är den specificerad till iaf. Men det är nog mycket mer än tillräckligt i detta fallet. Behöver nog inte ens i närheten av den effekten egentligen.
Fixat en ringkärna, var tvungen att linda om den för att den skulle passa till detta. Från början var den på 2*31 VAC, nu är den på 2*18 VAC. Så likriktat blir det 2*24,4 VDC.
Är precis lagom till denna förstärkaren då absolut max är 2*28VDC in. SÅ ligger lite under marginalen, känns ganska bra.
Etsat och lödat ihop ett kort för likriktning och kondensatorer också. Lödat ihop det, enligt bilder nedan. Har 9400µF per sida, totalt 18800µF, hoppas det räcker iaf. Får kanske lägga på 10000µF per sida senare om det visar sig behövas men tror inte det.

Gjort det snyggt enligt mig själv, någorlunda iaf. Stripes på alla kablar, flätat strömförsörjningen så inte alla kablar hänger lösa och fladdrar.
Förvisso kommer det ju byggas in i högtalarlådan, så det blir en aktiv sub. Mycket lättare än att behöva bygga en separat låda, latmasken gör sig påmind haha.

Har även etsat och gjort klart korten till volymkontroll och subbas-filtret. Reglerbart mellan 30-120 Hz.
Väntar nu bara på att komponenterna ska dimpa ner i brevlådan.

Någon som vet hur lång leveranstid det är på Svebry om man betalar med kort???!?!?

Detta ska sedermera monteras på en platta i aluminium som ska svartlackas på nåt sätt tillsammans med alla kontroller, RCA-kontakter, strömförsörjning, säkringar, rattar, osv osv.

Här kommer de nödvändiga bilderna:

Bild
Bild
Bild
Bild

Fler bilder kommer i nästa vecka när komponenterna börjar dyka upp.
Senast redigerad av MNorrgren 16 februari 2010, 23:07:42, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Re: Subwoofer-bygge

Inlägg av mr.olle.norell »

Om du funderar på baselement så tror jag SLS 10" eller 12" är mycket bra för pengarna!
Båda dessa element säljs av bland annat hifikit i stockholm för runt 1000kr.
Det är många som bygger med de elementen på ljudforumet faktiskt.se, så du kan kolla där för inspiration!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja,är lite osäker på vad jag ska ha för element. Men jag tror jag nöjer mig med något lite enklare till att börja med. Dels på grund av den taskiga ekonomiska situationen som student med en massa böcker som ska köpas osv. köpt böcker för 3400 kr för denna terminen :( .
Sen tror jag att jag ska välja ett eminence-element. Gilalr dem bättre :)

Men tack för tipset. En annan på forumet rekomenderade mig att bygga en bandpass-låda, vilket jag funderar mer och mer på... Så ska ta o kika på en sådan design.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Nu är jag ingen högtalarexpert men bandpass ser jag som den sista lösningen som jag hade kollat upp, vad är det som är bättre med en bandpass mot en basreflex?

Eminence tillverkar endast PA-element med väldigt hög verkningsgrad har jag för mig, detta kan ställa till med problem när du kollar på film med tysta pauser, kommer man att höra brus och andra störningar?

Ett plus är att du nämnt att baslådan endast ska användas till film, vilket borde vara förbjudet till musik.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay, ja nä jag har egentligen inte heller någon koll på det med lådor o så. Får kanske ta och göra en vanlig portad låda istället. Räcker nog bra om inte annat, dessutom förbaskat mycket enklare att bygga :) .

Japps, de tillverkar PA-element. Njaa, tror du det är så illa??
Visst, det jag egentligen vill åt är det riktigt dova djupa mullret, så någon långslagig bas, typ bilbas kanske är att föredra i detta fallet. Eller någon som har bättre koll på detta?

Ja nä till musik är det ju totalfel. Det räcker och blir över med bas ändå, får nästan vrida ner basen för att få ett jämnare ljud. Högtalarna må vara gamla men de låter bra ändå, otroligt bra tryck i dem ändå.
Men till en bra actionrulle med mycket pangpang är det trevligt med lite muller i bakgrunden :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

I högstadiet byggde jag ett par PA-högtalare med 101 dB/W i känslighet, kopplade till en Pioneer-förstärkare kunde man med volymen i botten höra ett svagt brus. Dock kommer dina högtalare ha en begränsad bandbredd vilket gör det lindrigare. Säg att dina högtalare har 100 dB/W i känslighet och vi hör först vid 20 dB vid 100 Hz. Vid -80 dB signal får vi effekten 10^(-80/10) = 10^-8 W = 10 nW, brus över den effekten kommer du emellertid att höra.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay. Ja nä men det är klart. Dock tänkte jag inte gå så högt som 100 db/W. utan snarare lägga mig på rimliga 91-94 db/W.

Kommer också ha ett filter på cca 30-120 Hz, så hoppas det begränsar lite brus som du säger. Om det fungerar som tänkte iaf haha.
Får ta o kika på Hifikit om dehar något som passar. Enda dumma är att förstärkaren endast klarar av 8 ohm som jag kör den nu. Men det borde finnas nåt för det också.

Har ni några specifika element att rekomendera så göra gärna det, med länkar och annat :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

OT:

Från specifikationen från k4004 har vi signal-to-noise ratio: 102dB. Eftersom vi inte vet mer om mätningen antar vi att brusgolvet är mätt ifrån medeleffekten på 100 Wrms. Detta ger ett brus på -102 dB * 100 Wrms = 10^(-102/10)*100 Wrms = 6,3 nWrms, dvs du klarar dig. Men hade du använt samma förstärkare till högtalare med större bandbredd upp mot 4 kHz hade du hört bruset med normal hörsel.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag är HELT säker på att du inte skulle bli missnöjd med ett sånt här http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 0xs_8.html under förutsättning att du stoppar det i en rätt avstämd låda (ritningar finns).

Det kanske inte är i linje med "Något enklare", men du kan ju överväga om det inte är ett "Sen skall jag..." element.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Mixar du ihop v och h signal och kör mono bryggkopplat 100W eller ska du ha 2 lådor?

Hittade en sida som verkar intressant om du tänkt dig en banpasslåda...http://www.subwoofer-builder.com/
Annars kanske du kan hitta något bra här...http://www.audiogrid.com/arsl.html
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

En DVD-film har en separat kanal för baslåda, där man förstärker 12 dB mer än övriga. Att slåihop två kanaler fungerar inte perfekt för musik och bör undvikas enligt mig.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Bryggkopplat och slåihop 2 kanaler är väl inte samma sak ?

[EDIT]
Läste inte rätt...
Det VAR slåihop först och sedan köra resultate brygg kopplat.
Sorry
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ingen som skrivit det heller. Med att slåihop två kanaler menar jag egentligen att summera två kanaler med varandra.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Låga frekvenser är svårare att höra stereo men
om filtret är inställt på 120Hz så kommer steroeffekten
att finnas där om man använder 2 basar. Högre
frekvenser än brytfrekvensen kommer med om nu
inte filtret är superbrant.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

psynoise skrev:Ingen som skrivit det heller. Med att slåihop två kanaler menar jag egentligen att summera två kanaler med varandra.
Man måste mixa på rätt sätt bara så man inte får signaler som överstyr förstärkaren.
1V+1V=2V
Skriv svar